Doxycycline

04-10-2012 om 12:23 uur

Wat is de reden dat je bij deze a.b. de eerste dag 2 tabletten in moet nemen en daarna 1 tablet per dag? Ik heb onlangs een langere kuur gekregen, hogere dosering ook, maar hoefde dit toen niet. Dus ik moest meteen starten met 1 tabl smorgens en 1 tabl savonds.

Login of registreer om te reageren
04-10-2012 om 16:34 uur

Ik heb altijd gedacht dat dat is omdat je dan sneller een spiegel opbouwt en het dus sneller werkt maar of dat daadwerkelijk zo is, weet ik niet.

Login of registreer om te reageren
04-10-2012 om 21:33 uur

Volgens mij heeft Daantje gelijk. Veel ABkuren hebben meerdere tabletten op een dag, 2 of 3, maar bij Doxy is dat er maar 1 en dan moet je aan t begin even snel je spiegel opbouwen, zodat het vanaf t begin goed kan werken.

Je kunt er idd 2 tegelijk innemen de eerste dag, maar als je wat meer tijd hebt (afhankelijk van het tijdstip waarop je het voorgeschreven gekregen hebt) kan je het ook spreiden, dus de eerste dag bijv s middags 1 en s avonds 1.

(Doxy 100mg, maar dat wil niet zeggen dat het een lagere dosering is dan bijv Amoxycilline 500mg ofzo. Elke soort AB heeft zijn eigen aantal milligrammen zeg maar. Je moet namen vergelijken en niet aantal milligrammen.)

Login of registreer om te reageren
04-10-2012 om 21:52 uur

Laatste keer stond bij mij op het etiket dat ik er twee in één keer moest nemen maar in de bijsluiter stond dat ik het ook mocht spreiden dus toen heb ik er idd één 's middags en één 's avonds genomen. Je moet ze iig bij het eten innemen en als je ook magnesium slikt tegen kramp dan moet je daar tijdelijk mee stoppen. Ook kan je beter geen melkproducten eten of drinken bij de maaltijd waarbij je ze inneemt.

Login of registreer om te reageren
04-10-2012 om 22:19 uur

Het is ook belangrijk de tablet in water op te lossen.
Ik deed dat eigenlijk nooit, maar de apotheker heeft mij een keer daarop gewezen.
Doen jullie dat wel of niet?
Ik heb de Doxy als onderhoudskuur, Om de dag 1 tablet.

Login of registreer om te reageren
09-10-2012 om 20:56 uur
Reactie op longen

Het is ook belangrijk de tablet in water op te lossen.
Ik deed dat eigenlijk nooit, maar de apotheker heeft mij een keer daarop gewezen.
Doen jullie dat wel of niet?

Volgens mij hangt het er vanaf welke versie je krijgt (de 'disper' versie of de gewone tabletten). Die Disper versie is om op te lossen, de gewone tabletten kun je gelijk in zijn geheel met water doorslikken. Ik krijg van mijn huisarts meestal de gewone tabletten omdat ik dit fijner vind. Ik heb ooit op de HAP wel eens de Disper variant gekregen en heb deze toen met heel veel water ingenomen omdat ik in zijn geheel doorslikken ook prettiger vind dan oplossen.

Login of registreer om te reageren
04-10-2012 om 22:45 uur

Ik deed het altijd wel tot de apotheek de laatste keer zei dat je ze ook gewoon met veel water door mag slikken, toen heb ik dat gedaan.

Login of registreer om te reageren
05-10-2012 om 13:09 uur

Sinds dinsdag heb ik ook doxy gekregen van de la. Nooit eerder gehad. Ook de eerste dag 2 en daarna 1 tablet. waarom dat is weet ik ook niet , het gebeurt idd vaker . Op het doosje staat oplossen in water, in de bijsluiter staat dat het ook met veel water mag. Ik doe dus het laatste. Zou oplossen beter zijn? Ik heb wel wat last van  bijwerkingen: misselijk en de darmen, hebben jullie hier ervaring mee?
groetjes Jolleke

Login of registreer om te reageren
06-10-2012 om 19:14 uur
Reactie op Jolleke

Sinds dinsdag heb ik ook doxy gekregen van de la. ... Ik heb wel wat last van  bijwerkingen: misselijk en de darmen, hebben jullie hier ervaring mee?
groetjes Jolleke

Vorig jaar kreeg ik een kuur doxycycline van 7 dagen, tegen bronchitis. Ik had ook last van bijwerkingen, een licht misselijk gevoel. Ook at ik veel minder dan normaal, ik kon eenvoudigweg niet mijn normale hoeveelheid eten binnen krijgen. Direct na de kuur was dit over.

Van een 3-daagse kuur azitromycine (die kreeg ik 2 weken later) had ik weinig bijwerkingen.

Login of registreer om te reageren
05-10-2012 om 13:12 uur

Ik neem altijd iets van yakult of actimel als ik antibiotica slik. Dan heb ik geen last van diarree oid. Misschien is dat een idee? Door de antibiotica gaan ook je goede darm bacteriën dood en die vul je zo weer aan.

Login of registreer om te reageren
05-10-2012 om 13:21 uur

Helaas werkt dat bij mij niet. Ik heb dit al eens en hele poos gebruikt op aanraden van de dietiste zonder resultaat. Ik moet er wel bij zeggen dat ik altijd antibiotica gebruik ( profilaxe ). Dit is nu vanwege een infectie en amoxicilline niet voldoende resultaat gaf.

Login of registreer om te reageren