pulmonale shunt

06-10-2012 om 21:17 uur

Hallo;

Ik vraag mij af, wat precies het verschil is tussen een pulmonale shunt en een ventilatie/
perfusie mismatch.
In beide gevallen word immers veneus bloed ongeventileerd in de systemische
bloedomloop teruggebracht. Hoe wordt nu bepaalt wat het geval is?
2. Betekent dit altijd hypoxemie?

Bvd

jan

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
08-10-2012 om 09:40 uur

Beste Jan,

Een pulmonale shunt houd in dat er een gebied in je longen is waar wel bloed stroomt maar geen ventilatie is. Dit betekent niet per definitie dat er dan een hypoxemie optreed. Dit ligt aan de grootte van het gebied van de pulmonale shunt. Een voorbeeld van zo'n situatie is bijv een atelectase (=dat een gedeelte van je longen dichtzit waardoor er geen ventilatie mogelijk is, bijv bij een sputumplug of pneumonie)

Een ventilatie perfusie mismatch houdt in dat de ventilatie en perfusie niet gelijk opgaan. Dus er is wel ventilatie maar geen perfusie (zoals bij een longembolie) of wel perfusie maar geen ventilatie (pulmonale shunt).
Voor beide situaties geld dat er een hypoxemie kan optreden maar dat gebeurd lang niet altijd

groet

erik kapteijns

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
08-10-2012 om 09:42 uur

Beste Jan,

Nog een kleine aanvullling op mijn antwoord, er wordt dus niet in beide gevallen ongeventileerd bloed teruggebracht in de circulatie, dit is alleen het geval bij een ventilatie probleem. Indien er sprake is van een perfusie probleem wordt het bloed wat niet door de vaten kan stromen via de overige bloedvaten door de longen geleid

groet

erik kapteijns

Login of registreer om te reageren
08-10-2012 om 11:06 uur

Hartelijk dank voor uw duidelijke uitleg

jan

Login of registreer om te reageren