Stuur je uitgelezen boek eens op reis.

09-10-2012 om 11:04 uur

Enige tijd geleden kwam ik een boek tegen, het klinkt raar maar het is waar. Het boek lag op het voetstuk van het meeting punt in het centraal station van Utrecht. Toen ik het boek verder bekeek bleek het niet zomaar een boek te zijn het boek was gelabeld door iemand en was er ter vondeling neergelegd.

Toen ik het boek opensloeg ontdekte ik dat er een wereldwijd netwerk aan verbonden was! ‘Zeer interessant’ dacht ik, en ik las snel de introductie die amateuristisch op de eerste bladzijde geplakt was middels een label. ‘Ik ben een zwerfboek op zoek naar een nieuwe lezer’ stond er in het verhaaltje.

Book Crossing website

Het boek bleek gelinkt te zijn aan de website bookcrossing.com. Een website dat wereldwijd actief is. De lezers onder ons kunnen op deze website gratis een eigen profiel aanmaken. Vervolgens biedt de website de mogelijkheid om eigen boeken te registreren en er een stukje tekst bij te schrijven. Daarna krijgt het boek een eigen registratienummer en is voor iedereen online te traceren. De bedoeling is dat het registratienummer in het boek vermeld wordt en het boek vervolgens te vondeling gelegd wordt of dat de eigenaar het simpelweg aan iemand weg geeft. De gelukkige vinder van het boek, zoals ik dat was op het Utrechtse station, kan het boek meenemen en lekker van elke pagina gaan genieten. Het leuke is natuurlijk als de vinder even naar Bookcrossing.com navigeert om daar het boek op te zoeken en middels een berichtje aangeeft dat het boek gevonden is, en waar je het boek naartoe hebt genomen. Als iedereen dat met dit boek doet kun je precies zien waar het boek al geweest is, en wie er al in gelezen heeft. Uiteraard mag je zo vrij zijn om na het lezen ook een review achter te laten. De enige verantwoordelijkheid die je over het boekt hebt is zorgen dat het weer ergens terecht komt voor een volgende gelukkige vinder.

Zelf je eigen boeken te vondeling leggen?

Surf dan even naar bookcrossing.com, maak een gratis profiel aan en registreer je boek. Vergeet niet met een pen het registratienummer en de website in het boek te vermelden met een korte uitleg wat de bedoeling is. Via de website kun je overigens labels bestellen of online uitprinten die je in het boek kunt plakken. De website biedt trouwens een handige toepassing waarmee je via een email-alert precies kunt zien waar jouw boek. terechtkomt!

Login of registreer om te reageren
09-10-2012 om 13:07 uur

Hoi Marcus
Echt grappig dit, dat dat bestaat. Postcrossing kennen we wel inmiddels.

Ik heb ook wel een paar boeken voor dit project.

Succes
Jippie

Login of registreer om te reageren
28-02-2013 om 18:58 uur

Leuk. Goed idee.

Ik heb de site bekeken en stickers gedownload.

Je had iets dergelijks toch ook bij stamtafels in kroegen ???

Groet

Login of registreer om te reageren
28-02-2013 om 19:47 uur
Reactie op Fritz

Je had iets dergelijks toch ook bij stamtafels in kroegen ???

Volgens mij zitten daar andere stickers op die blauw zijn...

"niet meenemen leestafel"

_O-

Goed initiatief Fritz altijd leuk om te doen.

Login of registreer om te reageren
28-02-2013 om 19:22 uur

Een 30 boeken van baantje .... Heb ik al eens uit gedeeld maar das dan wel voor een E reader

Login of registreer om te reageren
23-05-2013 om 11:20 uur

Vorige en deze week een aantal boeken op reis gestuurd, ben erg benieuwd naar hun reis.

Ook een afspraak met een inkoper van oude boeken gemaakt er moeten nog twee muren met boekenkasten met ongeveer 8000 boeken weg, dat zal aardig opruimen denk ik zo. Daarna mijn werkkamer nog.

Login of registreer om te reageren
23-05-2013 om 12:28 uur
Reactie op Marcus

Vorige en deze week een aantal boeken op reis gestuurd, ben erg benieuwd naar hun reis.

Ook een afspraak met een inkoper van oude boeken gemaakt er moeten nog twee muren met boekenkasten met ongeveer 8000 boeken weg, dat zal aardig opruimen denk ik zo. Daarna mijn werkkamer nog.

O man ... herken ik daar een passie ?

Login of registreer om te reageren