kan schimmelinfectie (candida) in mond en keel astma verergeren

01-05-2013 om 19:51 uur

Mijn vader is nu 2 maanden achter elkaar goed ziek geweest. Hij heeft  2 ziekenhuisopnames gehad. Hij heeft al heel zijn leven astma, longfibrose en pulmonale hypertensie.

Hij is de ene keer opgenomen met een luchtweginfectie en de andere keer met een dubbele longonsteking. Hij is nu sinds 2 weken weer thuis. De long klonken schoon tot aan gisteren. Nu piept hij weer en is hij benauwd bij inspanning. Hierdoor is hij weer aan bed gekluistert. Gisteravond weer in het ziekenhuis geweest, maar er is vooralsnog geen sprake van een longonsteking. Wel speelt de astma weer op. Arts heeft schimmel in zijn mond ontdekt en denkt dat dit de trigger is voor het verergeren van de astma.

Kan een schimmelinfectie in de mond/keel astma doen laten opspelen? Of is er meer aan de hand? Onstekingswaarden waren nog laag en foto van de longen lieten gisteren geen infecie zien.

Bezorgde dochter.

Login of registreer om te reageren
03-05-2013 om 08:46 uur

Ik heb ook al een maand of vier last van schimmel in mijn mond door het gebruik van antibiotica en puffers. Als ik veel last heb van schimmel krijg ik ook last van hoesten en geirriteerde luchtwegen.

Ik kan me voorstellen dat als je altijd al astma hebt gehad dat je hier dan veel meer last van kan hebben.
Wat heel goed bij mij werkt tegen schimmel in de mond is fungizone", recept kan je bij de huisarts krijgen.

Helaas komt de schimmel elke keer bij mij terug maar nu wel in mindere mate. Een goede weerstand opbouwen is ook erg belangrijk heb ik gemerkt. Ik neem extra vitamines en probiotica (capsulevorm).
Probeer een candida-dieet, waarbij suikers en gist vermeden worden, deze wakkeren de schimmel alleen maar aan. Ook lactose kan problemen geven met schimmel (koeiemelk!)

Heel veel sterkte gewenst. Ik hoop dat het snel beter gaat.

Login of registreer om te reageren
03-05-2013 om 09:10 uur

ook ik heb vel last van candida
mijn longarts zegt het volgende
doordat je keel dik voelt door de candida kan het slijm niet goed weg, je gaat wat kuchen en hoesten en dit wakkert de astma aan.

Login of registreer om te reageren
03-05-2013 om 13:49 uur

maar mijn vader heeft niet hoeven hoesten. In 1 keer op een middag sloeg de benauwdheid aan. Hij was net anderhalve week rustig met zijn longen. Nu is hij bij beweging weer zo benauwd. Echt sneu. Hij heeft nu weer een stootkuur prednison van 7 dagen 30 mg en hierna met 5 mg afbouwen. deze slikt hij nu al 4 dagen maar de benauwdheid is nog steeds aanwezig.

Ik hoop dat dit niet weer een longontsteking is. Hij hoest verder niet en heeft geen last van sijn.

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
03-05-2013 om 16:17 uur

Niet uitgesloten maar weinig waarschijnlijk. Candida in mond en keel komt vrij veel voor na behandeling met prednisolon en antibiotica, vooral als je ook zogenaamde inhalatiesteroiden inhaleert (standaard bij meeste astmapatienten) en veroorzaakt zeer zelden longproblemen. Andere schimmels daarentegen (alternaria, aspergillus) kunnen wel degelijk de astma doen ontregelen.

Met vriendelijke groet,

D. de Vries

Login of registreer om te reageren