Flixotide/Alvesco/Foster? - Beantwoord -

13-05-2013 om 22:36 uur

Ik heb een vraag over inhalatiemedicijnen.

Mijn huisarts heeft Flixotide voorgeschreven om ontsteking van bronchien af te remmen en de longen te verwijden. Op de longdagen in Utrecht sprak ik een longarts die adviseerde om Alvesco of Foster te gebruiken.

Wat zijn de verschillen tussen de drie inhalatiemedicijnen? Zijn er gebruikservaringen, voor- of nadelen te noemen?

Login of registreer om te reageren
14-05-2013 om 09:04 uur

Ik heb Alvesco ciclesonide. Ik ben hier erg tevreden over, de frequentie van de aanvallen is sindsdien gehalveerd. De andere medicijnen heb ik geen ervaring mee.

Login of registreer om te reageren
14-05-2013 om 09:41 uur

Ik reageer zelf veel te sterk op Foster: trillen, opgejaagdheid, nervositeit, slecht in slaap komen, hartbonken, raar gevoel in mijn spieren. Het werkte wel goed, maar ik functioneer niet met de bijwerkingen van het middel.

Alvesco (ontstekingsremmer) heb ik maandenlang genomen. Het leek goed te gaan en ik ervaarde ook weinig bijwerkingen. Maar toch zijn er bij mij bijwerkingen ingeslopen: iets meer moeheid dan normaal (vrij subtiel, lang niet zo sterk als de moeheid die ik ervaar van een allergiepilletje) en wat concentratiemoeilijkheden. Ik reageer o.h.a. heel sterk op bijwerkingen van medicatie. Alvesco heeft bij mij geen aantoonbare of merkbare verbetering van astma laten zien, dan wel vermindering van klachten.

Login of registreer om te reageren
14-05-2013 om 11:43 uur

Beste Carela,

Flixotide is een luchtwegbeschermer. De werkzame stof in Flixotide is fluticason.

Alvesco is ook een luchtwegbeschermers. De werkzame stof in Alvesco is ciclesonide.

Foster is een combinatie medicijn. De werkzame stoffen in Foster zijn formoterol en beclometason. Formoterol is een langwerkende luchtwegverwijder. Beclometason is een luchtwegbeschermer.

Er is weinig verschil tussen de verschillende soorten medicatie het zijn allemaal broertjes en zusjes, vaak proberen artsen dingen uit tot de ideale combinatie is gevonden.

Met vriendelijke groet,
De Advieslijn.

Login of registreer om te reageren
31-05-2023 om 16:15 uur

Zelf heb ik 4 maanden Alvesco gebruikt en mijn kwaliteit van leven was uitermate slecht. Naast de gelezen bijwerkingen, trillen, duizeligheid had ik last van enorme hoofdpijn en wekelijks meerdere malen migraine (ik ben al migraine-patients) elke dag zo'n intense hoofdpijn. Ook werd ik of van de Alvesco of alle ellende bij elkaar erg depressief. Had het gevoel te moeten overleven van het begin van de dag naar het einde van de dag. Nu gestopt. Binnen een paar dagen vond ik mijzelf weer terug. Geen tot nauwelijks hoofdpijn.. wat een verlichting! Alleen nu zere longen en benauwd. 

Login of registreer om te reageren