V: Last van rokende buren/sigaretten rook.

31-07-2013 om 12:48 uur

Goedendag,

ik heb sinds een jaar ( nieuwe woning ) ontzettende last van de rook van mijn buren in mijn huis.
Het wordt steeds erger, en eerst kon ik de rook nog enigszins uit mijn woning krijgen door alles tegen elkaar open te zetten, maar zelfs dat werkt nu niet meer.Gelukkig is het nu warm, maar het is niet prettig om in de winter in de kou te moeten zitten.
De buren wonen met 6 mensen onder en naast mij ( maisonnette) , en die roken allemaal . Ik heb ook al een luchtreiniger geprobeerd, maar die hielp ook niet. Het is nu zo erg dat ik keelpijn heb van de rook, en onzettend hoest, brandende ogen etc. De nicotine lucht trekt in mijn kleding, mijn meubels het is ronduit verschrikkelijk.
Zijn er misschien nog apparaten zoals een airco misschien die de lucht kwaliteit enigszins kunnen verbeteren?
Andere tips zijn ook welkom.
Praten met deze buren is geen goed idee, het zijn mensen waar je echt geen problemen mee wilt hebben.

Mvg. Diana r.

Login of registreer om te reageren
31-07-2013 om 15:05 uur

Dag Danar,

Ik heb ook een buurman die rook op het balkon alle rook komt naar boven in mijn slaapkamer en heb er last van ik weet waar je over praat ik ben blij dat er iemand heb aan gekaart misschien volgen er wel meer mensen die daar last van hebben .

    :Ygr.Marloeke. 8-)

Login of registreer om te reageren
01-08-2013 om 09:37 uur

Beste Diana,

Wat vervelend dat je rookoverlast ondervindt van de buren. Dit is helaas een probleem waar de Advieslijn ook geen goed antwoord op heeft.
Wij adviseren altijd om contact op te nemen met de buren, om te kijken of er een passende oplossing gevonden kan worden waar beide partijen zich in kunnen vinden. Je schrijft echter dat dit in jouw geval geen goed idee is.

Wij zijn niet bekend met de verschillende soorten luchtbehandelingsapparaten die er op de markt zijn. Het is tot nu toe niet aangetoond dat luchtbehandelingsapparaten klachten aan de luchtwegen verminderen. De technische prestaties van de apparaten zijn meestal wel in orde; de luchtfilters halen deeltjes uit de lucht en vangen zo vrij zwevende allergenen weg. Maar de kans dat iemand de allergenen inademt vóórdat ze in het apparaat komen, is erg groot. Of dit bij bepaalde apparaten ook werkt voor rook weten we niet.

Als de rook in je huis komt door een technisch/bouwkundig probleem en je huurt de woning, dan zou je de verhuurder kunnen vragen er naar te kijken en passende maatregelen te nemen of neem in geval van koop eventueel zelf contact op met een technisch installatiebureau.

Sterkte.

Met vriendelijke groet,
De Advieslijn

Login of registreer om te reageren
03-08-2013 om 07:04 uur

Hallo,

Ja ik heb ook zo een probleem...mijn bovengebuur,die rookt op zijn terras....enik,ja ik ruik dan die verpestende tabaksgeur.
Gelukkig,heb ik maar één boven gebuur,de rest van de buren rookt niet.

Groetjes,

Login of registreer om te reageren
03-08-2013 om 11:15 uur

Ik denk dat je eigenlijk maar 1 optie hebt; praten met ze door uit te leggen wat je mankeert en hopen dat ze hier rekening mee willen/kunnen houden.
Als jij niets aangeeft kunnen zij hier geen rekening mee houden.
Wat je zegt over het "er valt niet mee te praten, want hier wil je geen ruzie mee hebben" is lastig, maar in hoeverre is dit jouw gevoel omdat je bang bent dat je en onleefbare woonsituatie creëert?!?
Ik zeg niet dat ik je niet begrijp, ik heb ergens hetzelfde met mijn buren die de barbecue gistermiddag even heerlijk aanstaken terwijl ik nét de ramen open gezet had.
Een vraag die ik voor je heb is of zij je maisonnette met je delen of dat ze het gebouw met je delen?
Als je een kamer huurt in een maisonnette denk ik dat je weinig andere opties hebt dan praten met ze door uit te leggen wat je mankeert en desnoods uitleg via een folder over astma kunt voorleggen.
Geef ze eens links naar officiële astmasites waar ze informatie kunnen krijgen over astma en de prikkels, maar ook de gevolgen.
Probeer specifiek te zijn waar je last van hebt en leg ze uit dat je het nodig hebt dat ze rekening met het roken houden omdat jij anders ziek wordt.
Mogelijk is er iets te verzinnen door bv. op het dakterras te roken of is er een ruimte in het huis waar jij nauwelijks hoeft te zijn die ze kunnen gebruiken als rokershok.
Daarmee zit het dan niet in heel het huis, maar in 1 kamer/ruimte.
Ik hoop dat je een manier vindt om het leven in huis leefbaar voor je te maken, maar ok leefbaar te houden voor de anderen.
Feit is namelijk dat ze op hun werk/school ook op bepaalde plekken mogen roken en andere plekken niet.
En zouden ze allemaal in een huis hebben gewoond waar gerookt werd in alle kamers?!?
De kans bestaat dat ze iemand kennen met astma die ook last van rook heeft en dat iemand aan jouw kant gaat staan en je steunt.
Succes!

Login of registreer om te reageren
16-02-2015 om 20:30 uur

Ik twijfel of ik een nieuw topic moet aanmaken of deze weer activeren. Ik kwam op dit forum, omdat ik exact dit probleem heb.

Ik woon in een flat uit de jaren '60 van de vorige eeuw. Mijn onderburen roken en daar heb ik last van. Ik erger me er steeds meer aan. Ik kan mijn buren niet verbieden om te roken in hun eigen huis.

Ik heb de vraag (al voor de tweede keer) bij de verhuurder gelegd. Maar wij hebben een particulier verhuurder die zich niet veel aan trekt van klachten van bewoners. Heel veel zaken draaien uit op procedures via de huurcommissie.

Nu heb ik zelf ook bij een huurdersvereniging gezeten en zijn deze procedures voor mij niet moeilijk, maar ik vraag me af waar ik de regels kan vinden op basis waarvan ik de verhuurder verantwoordelijk kan stellen.

Iemand een idee waar ik meer info kan vinden of beter; hoe ik dit aan kan pakken.

(Verhuizen zou op den duur beter zijn, maar daar hebben we op het moment de financiële middelen niet voor ...)

Login of registreer om te reageren
17-02-2015 om 20:59 uur

Hoi Baloukie

Echt vervelend dat je niet kunt genieten van je eigen woning, je woongenot wordt dusdanig geschaad, dit geval heb ik eens aan de hand gehad want er wordt gauw gezegd hier kun je geen last van hebben. Ik begreep dat je vanuit een andere woning in jouw woning last hebt? De bewijslast ligt dan bij jou , tip verzoek een rookbommetje ( dat is in ons geval heel naar) maar rook trekt overal doorheen!
Je kunt ook een vraag deponeren bij het programma kassa / huurbescherming particulieren.
Ik hoop dat je er iets mee kunt
Blije dag groet Daysy

Login of registreer om te reageren
17-02-2015 om 21:10 uur

Bedankt.

Ik had ook al een artikel van de GGD Amsterdam gevonden met een verwijzing naar eventuele brandonveiligheid. Hopelijk is de verhuurder daar gevoelig voor.

De onderburen kunnen er eigenlijk niets aan doen. Het ligt aan de oude constructie van de flat. Wij wonen op de 4e en hoogste verdieping en het complex heeft dus een gezamenlijke ventilatie schacht. Er zou eigenlijk een mechanische ventilatie moeten komen, maar dan moet de beheerder/verhuurder investeren en dat is ie echt niet van plan. Onze flat is zelfs nog energie label G en in die discussie gaf ie al niet thuis. Volgens hem is er geen reden om daar wat aan te doen.

Maar brandveiligheid is wel een sterk punt. Kassa had ik nog niet aan gedacht ... ik zal eens op hun site snuffelen. Huurbescherming kende ik niet, wel de huurcommissie - maar ik zou zo ff niet weten welke procedure ik hiervoor moet hebben.

Login of registreer om te reageren
06-11-2015 om 22:20 uur

jammer....k woon op de 5e en hoogste verdieping van een flat en kamp met hetzelfde probleem.. Nooit last van m n luchtwegen gehad.. en nu hielp op een gegeven moment de inhaler ook niet meer... veel hoesten . Rook in huis... komt door alle kieren en gaten ..ook flat jaren 60 4 jaar geleden ¨opgeknapt"met een ¨ fantastisch¨ mechanisch ventilatie systeem... nou zwaar knudde kan ik u zeggen,. Mijn moeder had longemfyseem door jarenlang in huiskamer waar zij ook vertoefde, te roken.. Nu rookt er nooit iemand in mijn huis.. en krijg je dit.. buren trekken alles in t belachelijke... kinderachtig enz. Je woongenot is ver te zoeken met mensen welke En s morgens vroeg al op t balkon roken en tot eind in de nacht ermee doorgaan. Nu het minder weer is , dus in alle vertrekken in huis... nergens ben je veilig.. In de rtamen zit een systeem dat je niet eens goed af kunt sluiten.. dicht is open... en voor de brandveiligheid zijn er nu nieuwe klpeen een aantal weken geleden gekomen... nu is t nog slechter..en ook nog eens extra herrie bij de herrie welke dit systeem al geeft . K Vind het echt vreselijk! thuis denk je bij te komen.. weg uit de rook op je werk ( deels) en dan zoiets.. k Ga zeker een klacht indienen om zo wie zo..alles dicht te kitten bij alle leidingen...Meeroken ( ongewild) is vreselijk... en de overburen stoken nog eens vrolijk ddarbij een allesbrander .. deze lucht krijg ik er ook gratis bij... t Enige wat ik bedenken kan is. afplakken met tape van alle roosters in de ramen en kieren met dikke tocht/(anti-rook)strip... Zo machteloos gevoel geeft het om de verslaving en het a-sociale gedrag te moeten dulden... de wereld op z n kop!

Login of registreer om te reageren
30-04-2016 om 06:59 uur

Sja, ik zit met een zelfde probleem maar wordt het roken niet binnen gedaan. De mensen die bij mij in huis wonen hebben vaak vrienden over de vloer die roken. Natuurlijk moeten deze mensen dat net doen bij mijn slaapkamer raam. Het heeft niet veel nut om het raam dicht te doen aangezien het roostertje dat er op zit niet goed afsluit.
Heb mijn huisgenoten al een aantal keer gevraagd (en uitgelegd waarom) of ze die mensen in ieder geval kunnen vertellen het een paar stappen verder weg van dat raam te doen omdat mijn keel er gewoon letterlijk van dicht slaat. Nu zijn ze kinderachtig als ze midden in de nacht terug komen en er 'grappen' over maken. Ik neem aan dat ze gewoon niet snappen dat ik er ECHT last van heb en denken dat ik maar gewoon zit te zeuren... maar er komt geen verandering in. Als iemand een oplossing heeft die in ieder geval mij gewoon kan laten blijven ademen zou dat super zijn want praten heeft duidelijk geen zin met mensen die er niet voor open staan :(

Login of registreer om te reageren
30-04-2016 om 08:43 uur

melethgirl, en als je nu eens het roostertje helemaal dicht laat maken?
als hier vuurwerk is, of rook, of de buurman gaat gras maaien gaat hier ook alles dicht, probleem opgelost

Login of registreer om te reageren