Diffusie

04-11-2013 om 13:45 uur

Na iedere longfunctie test krijg ik altijd te horen dat mijn diffusie te laag is.
Maar niemand die kan zeggen waarvan en hoe ze die omhoog krijgen.
Maar wat houd die diffusie nu precies in? Kan dat kwaad of is daar iets tegen te doen?
Wat wil dat zeggen als het te laag is?
Ik heb blijkbaar een vorm van beroepsastma die moeilijk controleerbaar is.

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
24-11-2013 om 23:05 uur

Beste LientjeM,

Allereerst sorry voor de verlate reactie: het was aan mijn aandacht ontsnapt!

Diffusie zegt iets over hoe goed de longen zuurstof uit de ingeademde lucht kunnen opnemen. Hiervoor heb je nodig dat de lucht overal goed in de longen kan komen en dat de doorbloeding van de longen goed is. Wanneer de diffusie verlaagd is kan dat door verschillende oorzaken komen. Er zijn 2 groepen van oorzaken te onderscheiden:
1. verdeling van lucht en doorbloeding komen niet overeen.
2. de afstand die het zuurstofmolecuul moet afleggen is te groot (normaal is dat flinterdun).

Bij 1 kun je bijvoorbeeld denken aan astma: hierbij kan het zijn dat er longdelen niet goed van lucht worden voorzien omdat de perifere luchtpijpjes teveel geknepen zijn. Het bloed stroomt er wel langs, maar wordt niet van zuurstof voorzien.
Bij 2 kun je denken aan longfibrose, longontsteking  of teveel vocht in de longen door een slecht functionerend hart

Wanneer het verlaagd is zegt dat iets over de conditie van de longen en/of hoe de aandoening onder controle is. Je longarts gebruikt het vaak om het beloop van de aandoening te vervolgen. Wanneer het verder verlaagt, is dat een teken om te kijken of er mogelijk iets anders meespeelt, of dat er een verandering in het beleid nodig is.

groet, Karin Pool

Login of registreer om te reageren