Seretide

29-11-2005 om 15:24 uur Gesloten

Ik krijg sinds twee  maanden seretide. Dit nadat uit een histaminetest bij de longarts bleek dat ik intrinsieke astma heb. Ik heb voor seretide singulair gebruikt maar daar kon ik niet tegen.
De benauwdheid is wel iets afgenomen, met namendat drukkende gevoel op mijn borst 's morgens. Maar voor mijn gevoel heb ik het verder benauwder dan voordat ik iets gebruikte.
Ook heb ik pijn op/onder mijn borst en rug. Wie herkent dit? Ik wil eigenlijk stoppen met Seretide om te kijken of die pijn weggaat maar aan de andere kant ben ik bang dat het dan alleen maar erger wordt. Wie heeft daar ervaring mee?
En kan het zijn dat Seretide bij mij erger is dan de kwaal? Ik kan het natuurlijk uitproberen door met Seretide te stoppen maar ik lees overal dat je het eerst een tijd moet gebruiken voordat het werkt?

De reacties zijn gesloten.
29-11-2005 om 16:48 uur

Ik zou niet 'zomaar' stoppen met de Seretide, dat lijkt me nl. niet verstandig. Het kan natuurlijk wel zo zijn dat je ook op de Seretide vervelend reageert, net als op de Singulair.
Een nieuw consult met de huis- of longarts lijkt me noodzakelijk in dit geval. Het is tenslotte niet de bedoeling dat je andere klachten krijgt...
Iedereen reageert anders op medicijnen, en het is soms een heel gezoek voor je het voor jou juiste medicijn gevonden hebt. Ook schijnen sommige mensen niet zo goed op combinatiemedicijnen te reageren. Misschien is dat bij jou ook het geval.

29-11-2005 om 18:16 uur

Hoi Tanja,

Ook ik gebuik seretide en ik herken je klachten. Vooral het gevoel benauwder te worden na seretide gebruik herken ik.
Lijkt wel of ik meer ventolin nodig heb wanneer ik seretide gebruik dan wanneer ik geen seretide gebruik.
Tevens heb ik het gevoel dat ik onaanwijsbare klachten erbij krijg wanneer ik seretide gebruik (om de twee weken ongesteld...druk op mijn slokdarm...slappe spieren).
Heb dit met mijn huisarts besproken (een maand voordat ik weer terug moest komen voor controle bij de longarts) en hij adviseerde me om te stoppen om op die manier te testen of mijn klachten verminderde.
Tja vond het wel vreemd advies van mijn huisarts dat ik gewoon gelijk kon stoppen  :? Ik had ook begrepen dat het niet verstandig is om zomaar in 1 keer te stoppen.
Maargoed toch gestopt...en inderdaad mijn klachten verdwenen weer. Na een maand had ik mijn klachten besproken met mijn longarts maar volgens hem konden mijn klachten niet door de seretide komen :?
Mijn longarst gaf aan dat ik seretide moest blijven gebuiken, ondanks mijn protesten. Dus ben nu weer braaf begonnen en goed aan het bijhouden of die vage klachten en erger wordende benauwdheid weer toeneemt door seretide. Februari moet ik terug naar de longarts, dus tot die tijd blijf ik trouw mijn medicijnen gebruiken. Misschien dat het medicijn minder klachten geeft naarmate je het langer gebruikt.

Ik hoop dat je wat aan mijn verhaal hebt...hoop niet dat het juist meer verwarring brengt voor je ;) .

Groetjes
Miranda

03-12-2005 om 14:03 uur
Reactie op Miran

Hoi Tanja,

Ook ik gebuik seretide en ik herken je klachten. Vooral het gevoel benauwder te worden na seretide gebruik herken ik.
Lijkt wel of ik meer ventolin nodig heb wanneer ik seretide gebruik dan wanneer ik geen seretide gebruik.
Tevens heb ik het gevoel dat ik onaanwijsbare klachten erbij krijg wanneer ik seretide gebruik (om de twee weken ongesteld...druk op mijn slokdarm...slappe spieren).
Heb dit met mijn huisarts besproken (een maand voordat ik weer terug moest komen voor controle bij de longarts) en hij adviseerde me om te stoppen om op die manier te testen of mijn klachten verminderde.
Tja vond het wel vreemd advies van mijn huisarts dat ik gewoon gelijk kon stoppen  :? Ik had ook begrepen dat het niet verstandig is om zomaar in 1 keer te stoppen.
Maargoed toch gestopt...en inderdaad mijn klachten verdwenen weer. Na een maand had ik mijn klachten besproken met mijn longarts maar volgens hem konden mijn klachten niet door de seretide komen :?

Ik hoop dat je wat aan mijn verhaal hebt...hoop niet dat het juist meer verwarring brengt voor je ;) .

Groetjes
Miranda

Reactie op Lautje19

Ook ik heb seretide gehad en heel veel bijwerkingen gehad...
Meer astma aanvallen
Bloedneuzen
Heeeel vaak moe en hangerig
En om de 2 weken ongesteld

Ik ben overgestapt op flixotide en serevent naast elkaar te gebruiken en dat bevalt me erg goed.
Ik kan blijkbaar gewoon niet tegen combi medicijnen!

Liefs Laura

Hebben jullie het ook over die veranderde cyclus met de huisarts gehad, en het eventueel bij de apotheek gemeld :?. Vreemd dat jullie allebei die klacht melden, maar dat daar helemaal niets over terug te vinden is in bijsluiters, en zelfs niet in het geneesmiddelenrepertorium (wat overigens qua duidelijkheid nogal te wensen overlaat -O- ).

29-11-2005 om 21:23 uur

Ook ik heb seretide gehad en heel veel bijwerkingen gehad...
Meer astma aanvallen
Bloedneuzen
Heeeel vaak moe en hangerig
En om de 2 weken ongesteld

Ik ben overgestapt op flixotide en serevent naast elkaar te gebruiken en dat bevalt me erg goed.
Ik kan blijkbaar gewoon niet tegen combi medicijnen!

Liefs Laura

03-12-2005 om 19:57 uur

Hee Esther,

Nee over de veranderende cyclus heb ik het nog niet gehad met mijn huisarts/longarts.

Mijn huisarts dacht nl dat het door mijn pil kwam. Die was erg licht volgens de huisarts. Ik heb toen een andere pil gekregen. En inderdaad weer normaal patroon mbt mijn cyclus. Had toen niet de link gelegd met Seretide totdat ik het berichtje van Laura op dit forum zag. Toen ben ik eens terug gaan denken...
In die tijd dat ik om de twee weken ongesteld werd gebruikte ik seretide. Ben na mijn doktersbezoek gestopt met seretide om uit te testen of mijn bijwerkingen verdwenen (en ja dus...mijn cyclus werd ook weer normaal...maar dacht toen dat het door de verandering van pil kwam).

Na mijn longartsenbezoek ben ik weer braaf begonnen...en weet pas sinds kort van het berichtje van Laura (pas na mijn longartsenbezoek). Langzaam komen de bijverschijnselen weer terug. Ben nu benieuwd hoe het met mijn cyslus gaat verlopen. Ik wacht nog even af en indien ik weer om de twee weken ongesteld wordt weet ik dus zeker dat het niet door mijn pil komt maar door de seretide.
Indien dit het geval is...ga ik dit serieus bespreken met mijn longarts.

Op internet kwam ik de volgende bijwerkingen tegen m.b.t. seretide:

Seretide®: Mogelijke bijwerkingen (o.a.)
Bevingen (= tremor)
Bronchusvernauwing, paradoxale (kan optreden) is dit die benauwdheid die wij voelen :?
Gewrichtspijn (=artralgie)
Hartritme-stoornissen (o.a. hartfrequentie-toename en hart-aritmieën)
Hartkloppingen (= palpitaties)
Heesheid
Huidreacties, allergische ja....
Hoofdpijn
Kaliumgehalte van het bloed, verlaagd (= hypokaliëmie) wat doet dit met je lichaam  :?
Keel, geïrriteerde
Misselijkheid  ja ook
Nervositeit
Schimmelinfectie in neus- en keelholte (= orofaryngeale candidiasis) Yep..gehad
Spierkramp jawel
Spierpijn (= myalgie) deze ook

Vreemd dat mijn longarts blijft volhouden dat mijn klachten NIET door seretide komen :?
En dat het psychisch zou kunnen zijn...daar twijfel ik ook als meer aan.

Doei doei
Liefs Miranda

03-12-2005 om 20:05 uur

Ik heb geen last van de benauwdheid waar jullie het over het hebben, maar een paar andere dingen uit dat lijstje klinken wel bekend -O-. Tot nu toe is het middel niet erger dan de kwaal, ik heb er dus niet storend veel last van (en ben dus zeker niet van plan alweer naar de huisarts te gaan :N ).
Wat ik wel vreemd vind is die veranderde cyclus, en dat daar niets over terug te vinden is... Mijn cyclus is ook nogal rommelig de laatste tijd (18 dagen, 20 dagen -O- ), erg lastig want ik was altijd heel regelmatig ongesteld. Bij mij kan het absoluut niet door de pil komen, want die slik ik al een jaar of 9 niet meer :+.
Het lijkt me eerlijk gezegd nogal sterk dat het door de Seretide zou komen....

03-12-2005 om 20:13 uur

Ja...ik moet zeggen...Ik had al 20 jaar dezelfde pil en opeens werd ik om de twee weken ongesteld..
En inderdaad om de twee weken sinds ik seretide gebruik... Maar ook ik vraag me af of het echt wel door de seretide komt.. :?

Tja wordt ook een jaartje ouder  :P hormoonhuishouding is misschien gewoon aan het veranderen..
Voor de overgang ben ik nog wel wat jong (hoop ik teminste  ;) ).

Mocht ik weer die cyclusverandering zien nu ik een andere pil gebruik....tja dan ga ik toch denken  -O-

03-12-2005 om 20:26 uur
Reactie op Miran

Ja...ik moet zeggen...Ik had al 20 jaar dezelfde pil en opeens werd ik om de twee weken ongesteld..
En inderdaad om de twee weken sinds ik seretide gebruik... Maar ook ik vraag me af of het echt wel door de seretide komt.. :?

Tja wordt ook een jaartje ouder  :P hormoonhuishouding is misschien gewoon aan het veranderen..
Voor de overgang ben ik nog wel wat jong (hoop ik teminste   ;) ).[color=Black]

Mocht ik weer die cyclusverandering zien nu ik een andere pil gebruik....tja dan ga ik toch denken  -O-

Ik ben officieel ook nog te jong voor de overgang, maar mijn moeder was ook al heel vroeg... (maar nog wel een paar jaar ouder dan ik nu ben). Ik heb dus geen idee waar het aan ligt, en heb al helemaal geen zin om weer naar de huisarts te gaan. Mocht het aan het rommelen blijven, kan ik altijd nog heen :Y.

05-12-2005 om 14:17 uur

Hallo,
Wie heeft er ook weleens last van schimmel in de mond door gebruik van seritide??
Graag zou ik willen weten welke klachten je dan heb?? Een arts had in mijn mond gekeken (vanwege een onderzoek) en gezegd dat ik beter mijn mond moest spoelen.
Dus er zal wel wat hebben gezeten, maar hij had verder  niets gezegd!
groetjes BIenie :W

02-04-2006 om 11:41 uur
Reactie op bienie

Hallo,
Wie heeft er ook weleens last van schimmel in de mond door gebruik van seritide??
Graag zou ik willen weten welke klachten je dan heb?? Een arts had in mijn mond gekeken (vanwege een onderzoek) en gezegd dat ik beter mijn mond moest spoelen.
Dus er zal wel wat hebben gezeten, maar hij had verder  niets gezegd!
groetjes BIenie :W

ik heb ook wel eens last gehad van schimmel in de mond door het gebruik van seretide
mijn huisarts heeft me aangeraden na het gebruik van seretide goed te spoelen en daarna een lepel vla te eten (dat schijnt te verzachten) en ik moet toegeven dat het bij mij helpt  :)