Droge lucht + koude

10-12-2006 om 10:14 uur

Ik heb een aantal jaar in het buitenland gewoont letterlijk in de woestijn en daar had ik praktisch geen klachten van benauwdheid alleen als ik van buiten (+-45-50 graden) naar binnen ging in de erco; 25 graden dan ging ik hoesten en werd ik benauwd.

Ik merk dat ik ook geen last heb qua vochtigheid; alleen in Griekenland waar het wel erg vochtig is in de lucht denk ik dat de astmaaanval mede daardoor erger is.

Klopt het dat droogte in de vochtigheids graag minder klachten geeft en dat kou de klachten verergen?

Wat is jullie ervaring? :)

Login of registreer om te reageren
10-12-2006 om 11:00 uur

Er zijn vast mensen die er meer over weten te vertellen maar volgens mij klopt het wel...
mijn dochtertje heeft ook meer last als er mist hangt of als er regen aan komt... ook als het koud buiten is is het erger en natuurlijk de overgang van warm naar koud en van koud naar warm...

En ik ben eens 4 weken met haar naar de Antillen geweest...en geen hoestje gehoord...

Er zal best een verklaring voor zijn...maar die weet ik niet  ;)

Login of registreer om te reageren
10-12-2006 om 11:46 uur

hmm tja ik heb juist meer last als het stoffig is, zoals op de camping in italie, waar vaak zand opwaaide. Koude lucht vind ik vaak ook lastig, maar daar heb ik dan weer een sjaaltje voor  :Y . Van vocht heb ik eigenlijk weinig last.

Login of registreer om te reageren
10-12-2006 om 13:44 uur

Ik heb juist weer extreem veel last van vocht. Voor mij mag het 35 graden zijn en dan heb ik wel last van de warmte, maar alles beter dan regen :P

Login of registreer om te reageren
10-12-2006 om 13:49 uur

Ik heb veel last van zowel vocht als kou. Vorige winter een hele winter lang gehad dat als ik buiten stapte dat ik het gelijk benauwd kreeg van de kou/het vocht. Hoop toch echt dat het dit jaar beter gaat want dat was verre van ideaal. Ik kan toch moeilijk steeds extra puffen als ik naar buiten ga?

Login of registreer om te reageren
10-12-2006 om 13:51 uur

Helpt een Sjaal voor je mond niet Daantje? En jezelf even laten wennen aan de kou? Dus niet gelijk gaan lopen/op de fiets stappen.

Login of registreer om te reageren
10-12-2006 om 14:00 uur
Reactie op nina

Helpt een Sjaal voor je mond niet Daantje? En jezelf even laten wennen aan de kou? Dus niet gelijk gaan lopen/op de fiets stappen.

Van een sjaal voor mijn mond/neus krijg ik ook zo'n raar benauwd gevoel. Ik kan er niet zo goed tegen als ik echt iets heb om doorheen te ademen. Mondkapjes enzo ook niet. Ik zal het toch maar weer eens proberen want dit is het ook niet. Dat laatste doe ik nooit, dan sta ik daar zo dom te staan op straat :p

Login of registreer om te reageren
10-12-2006 om 15:57 uur

Hmmm, vooral als ik mij moet inspannen met koude vrieslucht of zolas nu buiten dan ga ik hoesten.

Ik vraag me serieus wel 's af om er ooit onderzoek naar gedaan is. En ook ben ik benieuwd... ik heb wel 's gehoord van die luchtfilters of zo en die maken de lucht vochtiger geloof ik en dat schijnte helpen; iemand ervaring mee?

Login of registreer om te reageren
10-12-2006 om 15:58 uur

droge koude lucht kan ik niet tegen maar vochtige hete lucht ook niet. alleen 'gewone' lucht gaat goed...

kus hester

Login of registreer om te reageren
10-12-2006 om 16:12 uur

Alsof extremen idd een reactie uitlokken Hester.  :)

Login of registreer om te reageren
10-12-2006 om 16:43 uur

Jefrey reageert erg op vachtige lucht zoals bv. mist.
Ik begin klachten te krijgen van warme droge lucht.Merk het ook direkt als ergens de kachel lekker staat te branden.

Login of registreer om te reageren