Tjechie en astma

04-01-2007 om 12:41 uur

Hallo iedereen,

Ik heb een vraagje. Ik ga met mijn familie in februari naar Tsjechie. Mijn zoon van 7 heeft net weer een hele erge aanval achter de rug, ziekenhuis prednison, de meeste van jullie kennen dit wel.
Het leek zo goed te gaan sinds de zomer maar Dominique kreeg een verkoudheid en met zijn vermindering van medicijnen (steretide, singculair en ventolin) ging het niet goed!
Nu heb ik op dit moment helemaal geen zin meer om op vakantie te gaan omdat ik zo bang ben dat het in het buitenland mis gaat. We gaan naar Harracov skiën.
Dominique moet zijn medecijnen verdubbelen en dan zijn we een maand verder en hoop ik dat het wel weer goed met hem gaat maar ja...
Heeft iemand ervaring in dit gebied en eventueel als je naar het ziekenhuis moet?

Ik hoop op een reactie van jullie, groetjes Monica

Login of registreer om te reageren
04-01-2007 om 12:51 uur

Hoi Monica,

Wat vervelend voor je zoontje dat hij weer zo veel last heeft! Ik heb geen ervaring met naar het ziekenhuis gaan in het buitenland, maar misschien zou je al van te voren kunnen zoeken naar ziekenhuizen die in het gebied zitten waar jullie heen gaan? Zodat jullie weten hoe je kan rijden?

Groetjes,
Wendy

Login of registreer om te reageren
04-01-2007 om 13:15 uur

Hoi Wendy,

Bedankt voor de tip, het is beetje moeilijk met tjechië, maar ik ga ook nog even kijken op het tjechie forum!

groetjes Monica

Login of registreer om te reageren
04-01-2007 om 18:54 uur

Vraag ook na bij je zorgverzekeraar hoe je dat soort dingen allemaal moet regelen, die kunnen je vaak wel advies geven omdat ze er ervaring mee hebben :)

Login of registreer om te reageren
05-01-2007 om 12:42 uur

Dank je wel ga meteen bellen!

groetjes Monica

Login of registreer om te reageren
05-01-2007 om 15:31 uur

Heej Monica!

Ik heb geen ervaring met dokters in Tjechie, Ik weet wel dat als je dáár op zoek moet gaan naar een dokter, het heel lastig word. Dat komt omdat de meeste Tjechen geen andere taal kunnen spreken, Een beetje jongeren van onze leeftijd (17, 18 jaar) kunnen wel gebrekkig Duits praten. Dus net wat Wendy zegt; Probeer van te voren even uit te zoeken waar de ziekenhuizen/artsen zitten. Ook zou ik proberen via een vertaalsite al een beetje te vertalen wat er aan de hand is. (Denk aan voorgeschiedenis, etc) Voor jezelf is het dan handig om het vertaalde stuk bij je te hebben, zodat je op dat moment precies weet wat je er ook al weer in had gezet.

Wat is er uit het gesprek met de zorgverzekeraar gekomen?

Succes!

Twix

Login of registreer om te reageren
05-01-2007 om 16:32 uur

Hoi Monica,

Ik heb de laatste keer toen mijn LA hoorde dat ik met vakantie ging, uit voorzorg al prednison en extra lange AB meegekregen.
En helaas heb ik het nodig gehad, dus was blij met deze actie van de LA.
Weet niet of prednison tabletten bij jou zoontje werken ofdat het altijd i.v. moet.
Maar anders is het misschien iets wat je met de LA of KA kan overleggen.

Succes. ^O^

Karin.

Login of registreer om te reageren
06-01-2007 om 10:00 uur

Beste mensen bedankt voor jullie reactie,

Ben heel blij als mensen ervaringen willen delen!

Ik ben nog niet heel veel verder. Ik heb de zorgverzekeraar gebeld en die verwees me door naar patiëntenvereniging van astma. Daar zeiden ze me dat het een fijn land is voor je astma.
Ik heb wel een nummer van een Tjechies toeristisch verkeersbureau in nederland gekregen. Die ga ik zeker bellen.
De vertaling gaat ook zeker mee, moet ik nog wel even achterkomen, heeft iemand een tip voor een site? Heb zelf al gekeken maar ook dit valt niet mee.

Prednison helpt wel bij hem maar ik vind het heel moeilijk om zelf een diagnose te stellen. Afgelopen woensdag ben ik weer als een gek naar de ka gegaan omdat hij het zo benauwd had. Ik gaf al om de 3 uur ventolin. Zijn longen waren schoon maar hij is nog heel erg verkouden. Ik kreeg codeïne pilletjes mee, het gaat wel, maar hij wordt weer al hoestende wakker. Ik word er zelf helemaal nerveus van!
Maar misschien is het wel een idee om het eerst nog voor te leggen aan de kinderarts. Ik heb geen piekstoommeter, ik weet ook niet precies of ik daar mee kan kijken of het gewone hoest is of op zijn longen. (Misschien weet iemand dit voor mij?) In het ziekenhuis ga ik dit ook nog even navragen.

Ze hebben er wel een stofzuiger daar ben ik al blij om.

Voordat dominique een aanval kreeg zijn we in de ardennen geweest en daar hadden we een antiallergisch huisje maar geen stofzuiger alleen bezem, schiet natuurlijk ook niet op. Ik had wel zijn speciale hoezen meegenomen. Maar met zijn verkoudheid erbij ging het thuis helemaal mis. Dit is alweer precies een week geleden en hij is nog heel erg verkouden, het schiet gewoon niet op!

groetjes monica

Login of registreer om te reageren
08-01-2007 om 11:07 uur

Heej Knijff!

Je bent druk bezig met al een hoop dingen te regelen, hartstikke goed!

Reactie op knijff

De vertaling gaat ook zeker mee, moet ik nog wel even achterkomen, heeft iemand een tip voor een site? Heb zelf al gekeken maar ook dit valt niet mee.

Als je naar www.vertaal.pagina.nl gaat, staan er een helehoop goede vertaalmachines tussen. Hopelijk vind je er daar 1 die ook naar tjechisch vertaalt!

veel succes!

Twix

Login of registreer om te reageren
06-01-2007 om 10:55 uur

Hoi Knijff,

Sommige zorgverzekeraars hebben een dokter die je kan bellen als je op vakantie bent voor advies. Ik weet niet welke zorgverzekeraar je hebt maar misschien dat het bij jullie ook wel zo is. Voor de rest is denk ik een piekstroommeter best handig. Want dan kan je goed meten of het echt een aanval is of iets anders. Denk dat het handig is om met de KA een noodplan op te stellen voor op vakantie en extra medicijnen mee te nemen. Zodat je bijv bij bepaalde piekstroommetingen weet wat je moet doen.

Heel veel succes!!! Het gaat vast goedkomen!

liefs bioloogje.

P.S: toen ik op vakantie naar italie ging heb ik overlegd met mijn HA over hoe ik mijn symbicort op moest hogen als het mis ging. Ik kreeg toen ook prednison mee voor nood. En extra symbicort. uiteindelijk is er niks mis gegaan, maar het is wel een hele geruststelling als alles goed geregeld is.

Login of registreer om te reageren
06-01-2007 om 11:11 uur

Als ik naar een land ga waar ik de taal niet van ken neem ik altijd de telefoon nummers van mijn artsen hier mee. Kan de arts van daar bellen (die artsen kunnen allemaal engels neem ik aan) en anders zou je ook kunnen vragen of je ha of la een brief wil schrijven in het engens wat er aan de hand is en wat er moet gebeuren als er wat is. Ik heb zelf ook wel eens zo'n brief mee genomen.

Kus Tessa

Login of registreer om te reageren