Chemische overgevoeligheid?

12-05-2007 om 23:33 uur

Hallo,

Begin van dit jaar heb ik verschillende vragen hier op het forum gesteld, omdat mijn astma erg ontspoort was. Ik heb toen in 1,5 maand tijd 4 kuren Prednison van 30 gehad.Verder gebruik ik 2 x daags de Seretide 500/50.
Ondertussen zit ik nu een halfjaar in de ziektewet en mijn leven is steeds meer ontwricht geraakt.
Mijn astma beheerst elke dag, en alles wat ik doe. Mijn aanvallen zijn steeds heftiger geworden en t is bijna elke dag raak.
Ik begin zwaar in de put te raken. Met mijn longarts en huisarts kom ik niet echt verder. Mijn huisarts ziet de ernst wel in, maar zegt uitgepraat te zijn.

Longfuncitetest was niet slecht.
Geen aantoonbare allergien.

Maar wat mij opvalt dat ik steeds heftiger reageer op chemische vluchtige stoffen, zoals parfum, schoonmaakmiddelen, wasmiddelen, nagellak, enz.. Wat ik een halfjaar geleden nog lekker vond ruiken, is nu een allesoverheersende stank. Waar ik twee maanden geleden nog in kon zitten, krijg ik nu direct een aanval van en krijg een blauwe mond. Ik zit in een isolement omdat ik overal op mensen met luchtjes reageer. De supermakrt is een nachtmerrie omdat dat overal geur hangt, een vreselijke hoestbui en piepen is het resultaat.
Iemand met nagellak in de buurt, en binnen een minuut ben ik heel erg kortademig en mijn hele hoofd is complete chaos, ik word duizelig en kan niet meer nadenken. Op visite bij mensen en parfum en piepen geblazen. Ga zo door. DIt onregelt mijn leven vreselijk.

Mijn aanvallen s'nachts worden ook steeds beangstigender. Ik word zo benauwd wakker, dat mijn ademhaling heel schokkend verloopt, ik kan geen woord meer zeggen, en geen stap meer zetten. Alleen de Ventolin nemen die naast mijn bed ligt, daarna gaat het weer over tot hoesten en piepen. Het duurt lang voor het weer weg trekt.

Zouden jullie een verklaring hiervoor weten? Zijn jullie bekend met een typische sterke reactie op chemische stoffen terwijl er geen allergie voor dieren enz. is? Zouden jullie weten wat ik nog kan doen?

Ik begin ondertussen uitgeput te raken, en ben bang dat ik een keer in een aanval blijf..

Heel erg bedankt alvast voor jullie antwoord.

Een vrouw van 25.

Login of registreer om te reageren
12-05-2007 om 23:35 uur

PS, ik heb ook Mensendieck gehad, t is geen hyperventilatie..

Login of registreer om te reageren
13-05-2007 om 12:07 uur

Hoi Femste,

Is longrevalidatie geen idee? Je lijkt er ontzettend mee te zitten, wat ook heel logisch is, daar niet van! Maar dit kan je hoofd rustiger maken en je opgeluchter laten voelen. Daarnaast kunnen ze uitgebreider onderzoek doen en misschien je medicatie beter afstellen. Dit lijkt me namelijk ook geen leven. Of het chemische overgevoeligheid is weet ik niet...

Sterkte! Liefs, Nina

Login of registreer om te reageren
13-05-2007 om 13:01 uur

Hallo femste,
heb je nog meer medicatie dan seretide??
Allergie-pillen ofzo??
Bij mij hebben ze ook niet kunnen aantonen WAARVOOR ik allergie's ben, maar wel in mijn bloed kunnen zien DAT ik een allergie heb.
Misschien worden je reactie's dan minder??

liefsĀ  sabine

Login of registreer om te reageren
13-05-2007 om 19:46 uur

de reactie op parfum,wasmiddel en ook nagellak herken ik heel erg,ik krijg eerder een aanval van parfum dan van sigarettenrook,als ik het verkeerde wasmiddel gebruik dan zit ik onder het exceem,maar er is tijdens tests nooit wat aangetoond :?
maar ik hou er gewoon zoveel mogenlijk rekening mee,zo doet mijn moeder ook nooit parfum op bij mij thuis

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
14-05-2007 om 13:26 uur

Beste Femste

Ik ken dit. Duidelijk overgevoeligheidsklachten, maar toch normale longfunctietests.
Ik heb patienten gehad met een vergelijkbaar beeld. Een man vertelde dat hij bij bepaalde parfum luchtjes erg benauwd werd. Ik heb hem toen gevraagd tester van die luchtjes mee te nemen, daar hebben we toen een longfunctietest mee gedaan waaruit bleek dat hij daar inderdaad overgevoelig voor was.

Helaas kon ik hem niet met medicijnen helpen omdatde gebruikelijke middelen deze klachten niet verhielpen. Toch was de man uiteindelijk wel opgelucht omdat hij erkenning had van zijn klacht.

Maar het zou me niet verbazen als er ook nog hyperventilatie bij je mee zou kunnen spelen gezien de ernst van je klacht, de stank die je beschrijft, de duizeligheid en de nachtelijk problemen. Is daar wel eens naar gekeken? In dat geval kunnen bv ademhalingsoefeningen ook helpen.

Sterkte

Frans Krouwels

Login of registreer om te reageren
14-05-2007 om 17:42 uur

Bedankt voor het antwoord..

Ja er is ook uitgebreid naar hyperventilatie gekeken, en ik heb daarvoor Mensendieck gehad, maar ondertussen is die mogelijkheid eigenlijk uitgesloten, omdat de verschijnselen toch anders zijn.

Een belangrijk detail nog is, ik heb deze klachten en mijn astma opgelopen in een fotolaboratorium. Ik werkte
8 a 10 uur per dag met de chemicalien. Pas naar maanden werd ik steeds zieker. Totdat ik na 10 minuten al moest overgeven, duizelig werd en heel erg benauwd. Bij controle bleek de afvoer van chemicalien lang niet goed geregeld te zijn. Ook de manier waarop wij ermee werkten, onbeschermd bleek lang niet goed te zijn.

Voor mijn gevoel was ik gewoon totaal 'vergiftigd' door de chemie. Ik ben niet de enige, 1 collega van mij heeft ook ergnstige ademhalingsproblemen, en de andere twee zaten net als ik en mijn andere collega onder de exceem.

Ondertussen werk ik niet meer in het lab, maar ik zit wel op een klein kamertje, en zelfs van de lucht van het gewone kopieeerapparaat wordt ik niet veel beter.

Op het moment dat ik iets chemisch ruik, blijf ik wel vrij rustig ademhalen, maar ik reageer dus op bovenstaande manier, ook vaak met hoofdpijn, niet meer kunnen nadenken en diarree enz..

Het is vervelend dat hier niets aan te doen is, want ik raak steeds gevoeliger voor de stoffen..En als ik denk, niet aanstellen en gewoon blijf zitten en heel rustig op mijn ademhaling blijf letten zodat ik in elk geval niet ga hyperventileren, dan gaat het niet goed want dan gaat het van piepen tot erger.

Bedankt voor de reactie...

Login of registreer om te reageren
04-06-2017 om 20:04 uur

Hoi Femste,

Ik herken jou situatie. Mijden is de enigste oplossing. Alhoewel dit niet altijd mogelijk is in het dagelijkse. Bij mij is het begonnen met astma, waarna ernstige slaapapneu volgde en ik een 1,5 jaar later met de CPAP behandeling opknapte en heel chemisch overgevoelig werd voor parfum. Ik heb naderhand testen laten doen bij een allergiearts, daar is uitgekomen dat ik een allergie heb voor parfum grondstoffen. Verder speelt voedselintolerantie nog een rol, en gebruik ik zo min mogelijk E-nummers. Stichting MCS geeft veel uitleg over parfumallergie op hun internet site. Sterkte ermee.

Login of registreer om te reageren