Verflucht in huis

11-12-2013 om 17:28 uur

Hallo mensen,

Afgelopen maandag zijn bij mij in de slaapkamer de kozijnen vervangen en op dinsdagmorgen is er een schilder langs geweest om alles netjes af te werken. Als gevolg van dit schilderwerk hangt er nu een behoorlijk sterke verflucht in de slaapkamer. De schilder heeft aangegeven dat de verf ongeveer 24 uur zou moeten drogen en daarom was ik ervan uitgegaan dat de verfgeur hierna grotendeels verdwenen zou zijn. Dit bleek helaas niet te kloppen want op dit moment stinkt de slaapkamer nog bijna even erg als gistermorgen.

Weet iemand misschien hoe lang het duurt voordat de verflucht een beetje is weggetrokken en of er manieren zijn om de geur sneller weg te krijgen?

Login of registreer om te reageren
11-12-2013 om 17:32 uur

Ramen open zetten en geduld hebben ben ik bang...
Hier was de lucht zo verdwenen met enkele dagen!

Login of registreer om te reageren
11-12-2013 om 17:35 uur

kan dagen tot weken duren, voordat ik er geen last meer van heb
slapen op een andere kamer en de slaapkamer mijden is bij mij de oplossing

Login of registreer om te reageren
11-12-2013 om 17:40 uur

Oei ik hoop dat het geen weken gaat duren hier...
Ik ga nog maar even optimistisch van een paar dagen uit ;)

De ramen in de slaapkamer staan wagenwijd open sinds er geschilderd is. Beter luchten kan helaas niet want als we de deur ook openzetten dan trekt de geur de rest van het huis in. We kamperen nu met ons matras in de huiskamer, maar aangezien we klein wonen is dat toch wel erg onhandig. Bedankt voor jullie reacties :)

Login of registreer om te reageren
11-12-2013 om 17:47 uur

Ik vond de geur van nieuwe meubelen eigenlijk veel erger dat heeft wel twee weken geduurd voor het weg was.
Verflucht was echt snel weg maar hangt ook wel van de gebruikte verf af denk ik?

Login of registreer om te reageren
11-12-2013 om 18:44 uur

Als het nog verf op solvent basis is kan je er heel lang last van hebben.
Is het verf op waterbasis valt dit eigenlijk mee en ruik je dat zo lang niet.
Misschien een tip voor de volgende keer?

Login of registreer om te reageren
11-12-2013 om 18:49 uur

Wij hebben een paar jaar geleden de kelder en de keuken eens een verfbeurt gegeven, dit hebben wij gedaan met verf op waterbasis. Tot mijn grote opluchting viel de stank erg mee en was het slechts een paar dagen de keuken/kelder zo veel mogelijk vermijden ;)

Maar we hebben hier ook wel eens verf gehad die je na 2 weken haast nog rook. Dus ik ga voor je hopen dat het verf op waterbasis is of zo en dat de stank snel weg is!

Login of registreer om te reageren
11-12-2013 om 18:57 uur

Ik ben eerlijk gezegd bang dat het geen verf op waterbasis is -O-
Ik heb er niet veel verstand van maar een verf op waterbasis lijkt me niet heel geschikt voor een raamkozijn.

Lientje als ik binnenshuis nog eens moet verven dan zal ik er zeker op letten dat ik verf op solvent basis vermijdt, bedankt voor de tip :)

Login of registreer om te reageren
11-12-2013 om 19:00 uur
Reactie op Solstice

Ik ben eerlijk gezegd bang dat het geen verf op waterbasis is -O-
Ik heb er niet veel verstand van maar een verf op waterbasis lijkt me niet heel geschikt voor een raamkozijn.

Ik moet zeggen dat ik er ook geen verstand van heb, gelukkig hebben wij kunstof kozijnen, dus schilderen hoeven wij wat dat betreft niet meer *O*

Login of registreer om te reageren
11-12-2013 om 19:52 uur

Hang natte lappen op, bijvoorbeeld oude theedoeken. De lucht trekt daar dan in dus je kan ze daarna wel best weggooien.

Login of registreer om te reageren
11-12-2013 om 20:03 uur

Een paar tips:
Zet enkele schoteltjes neer met azijn,dit neutraliseerd de lucht.
Neem het geschilderde oppervlak af met water en een scheutje azijn ,gebruik geen schoonmaakmiddelen .
Dat je de verf ruikt zijn de oplosmiddelen in de verf en deze zijn schadelijk voor je luchtwegen,irritatie etc.
Ook de watergedragen verven hebben oplosmiddelen ,alleen die ruik je minder.
Maar zijn net zo schadelijk als de andere verven.zo niet schadelijker.Maar daar hoor je niemand over .
Maar het is 100% waar al word het door werkgevers ontkend.
Ik heb ruim 40 jaar het schildersvak beoefend en kreeg de rekening van een beroepsziekte puur alleen van de verf.Nooit gerookt!
Ook 2 andere collega,s zijn afgekeurd door hun beroep(ziekte).
Toen wij begin in 1965 in het vak kwamen waren er totaal geen veiligheidsvoorschriften.
Kijk maar eens onder beroepsziekte OPS.
Op de site van de arbeidsinspectie staat ook een en ander te lezen over schadelijkheid van o.m verf.
Ik hoopdat u zo wat verder geinformeert bent.

Login of registreer om te reageren