Astma Cardiale

16-01-2008 om 15:54 uur

Mijn Long Arts heeft het altijd over Astma Cardiale
maar ik zelf heb ik al van af mijn vroege jeugd Astma.
En gezien het verloop met mijn vader toen ook aan
de zuurstof ,en nu mijn zus ook aan de zuurstof zit,
komt bij mij toch ook wel de vraag heeft dit ook met
Astma Cardiale te maken is dit voor mij ook van belang
weet wel dat we alle drie ook de pariboy gebruiken .

O-)

Login of registreer om te reageren
16-01-2008 om 15:58 uur

astma cardiale heeft volgensmij veel meer met het hart te maken dat ik dacht.

Login of registreer om te reageren
17-01-2008 om 10:19 uur

astma cardiale is in feite een hartaandoening,het hart kan het allemaal niet meer bolwerken waardoor de longen in problemen komen,meestal stroomt er dan vocht in de longen waardoor je tijdens een aanval kan verdrinken in je eigen longvocht, om het zo maar te noemen.
ik heb het van zeer dichtbij meegemaakt en het is zeer angstig voor degene die het heeft.
maar het heeft dus alles met het hart te maken

Login of registreer om te reageren
17-01-2008 om 18:51 uur

Hallo Dutchman58,

Astma cardiale is een gevolg van hartfalen of decompensatio cordis. Hierover is op google en wikipedia veel te vinden.
Dat betekent dat het hard niet in staat is om voldoende bloed rond te pompen. Bij decompensatio cordis links, hoopt het vocht zich op in de longen. Dit geeft astmaklachten. Door het vocht is de zuurstofuitwisseling vertraagd, vandaar de extra zuurstof.
Bij decompensatio cordis rechts, hoopt het vocht zich voornamelijk op in de benen (soms in de buik).

De aandoening heeft dus zijn oorsprong vanuit het hart.
De behandeling bestaat voornamelijk uit medicijnen (ace-remmers/beta-blokkers en plastabletten) in combinatie met een natrium-arm dieet.

Hopelijk ben je nu een beetje wijzer geworden.
Worden jullie naast de longarts ook begeleid door een cardioloog?

Groeten,
Famke

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
09-02-2008 om 13:07 uur

Astma cardiale is een hartaandoening en geen longaandoening. Er wordt gesproken over astma cardiale als het hart (tijdelijk) zo weinig pompt, dat bloedstuwing optreedt in de longbloedvaten en daardoor vocht uittreedt in het longweefsel en eventueel longblaasjes. Er treedt dan een zodanige korademigheid op, dat het wel lijkt op een astmaaanval. De behandeling is gericht op het hart: vochtuitdrijving en hartversterkende middelen. Vaak ook tijdelijk zuurstof. Buiten een dergelijke aanval zal het hart ook niet optimaal presteren en kortademigheid, voornamelijk bij inspanning (en vaak bij liggen) optreden. Zuurstof behandeling is hierbij slechts in uitzonderlijke gevallen geindiceerd. Maar de combinatie hartzwakte en astma (of COPD) komt ook vaak voor, omdat deze aandoeningen op zich vaak voorkomen (roken kan bijvoorbeeld zowel hartzwakte als COPD veroorzaken). Vraag uw longarts nadere informatie wat bij u speelt. Bij combinaties is het vaak onmogelijk aan te geven wat precies het aandeel van iedere aandoening aan de klachten is, ze worden dan beide behandeld.

vriendelijke groet

Ton van Keimpema, longarts

Login of registreer om te reageren
13-02-2008 om 13:28 uur

Allemaal nog bedankt voor het antwoord,en ook de LongArts .

Login of registreer om te reageren