Heb je nog gesport vandaag? (16)

Dit topic is gesloten
Ga naar laatste reactie27

Reacties

• janinejanine Gebruiker
    Hoi iedereen,
    ik heb astma en ik doe ook aan sport, zo ongeveer het slechtste wat je kan doen met astma, maar ik haal er wel het meest plezier uit.
    Ik heb nl een paard.
    Zijn er nog meer mensen met astma met een paard? Nu in de winter heb ik nauwelijks gereden, mijn paard staat op vlasvezel en ik borstel haar zo goed als nooit. Het uitmesten gaat prima, het opstrooien is een ander verhaal, maar wat moet dat moet.
    Sinds 1 december heb ik maar een keer of 8 gereden omdat het weer steeds zo  ;( ;( ;( is dat ik niet kon.
    Vanwege een kapotte knie kan ik niet hardlopen of enige andere sport beoefenen waar je je knieen bij nodig hebt.
    Als medicijnen gebruik ik qvar en foradil, maar die moet ik perse smorgens innemen anders zweef ik de hele dag.
    Groetjes iedereen en moge het maar van dit open weer blijven.
    janine
  • *J10e**J10e* Gebruiker
    @ Janine: paardrijden is toch giga leuk!!!!!!! Gewoon blijven doen, hoor.

Ik denk dat ik vanmiddag maar de rolschaatsen weer eens ga afstoffen. 't Is zulk mooi weer!

@ Inge85: hoe is het gegaan op de fiets??? Ben benieuwd!
  • @J10, zijn je rolschaatsen al afgestoft? En heb je een ritje gemaakt
    @Inge, poeh he, hoe is het gegaan vandaag?
    @Daantje, dapper hoor! en hardlopen, vooral ik het begin, is net wat harder dan wandelen, dus niet keihard lopen. Succes (en veel plezier) morgen!!!!
    @suuske, succes zaterdag, schop em der in!

Vanmorgen heb ik in de kou 12 km gefietst. De erste 6 km ging zwaar, maar toen ik wat rustiger fietste ging het prima
    vanmiddag 50 minuten in de sporthal op de cross en loopband. Ging lekker hoor.
  • Inge85Inge85 Gebruiker
    @ jantine hoe ging het rolschaatse ??

@ emma wooow wat goeeeeed
    Het ging niet super... nieuwe collega vond het ook een strak plan om halverwege de fiets om te ruilen voor de auto.

• MirMir Gebruiker
    Goed gesport allemaal weer vandaag; Inge halve reis fietsen is toch heel wat ^O^

Gelukkig ging de stepsles toch door *O* Voor het eerst sinds 4 maanden weer gestept. Ging goed; niet benauwd geworden. Aan het eind van het uur was ik geloof ik een beetje overmoedig; de laatste 5 minuten volop staan springen en rennen. Dat had ik misschien nog beter niet kunnen doen. Viel net thuis bijna 3 keer de trap af :@ Misschien iets te hard ingespannen dus. ;)
  • Hilde1984Hilde1984 Gebruiker
    Ik ben net terug van sporten. Heb heeeeeel rustig aan gedaan maar wel de les volgemaakt. En daar ging het vandaag even om.
    Iedereen is goed bezig zie ik! Hulde aan alle sporters, ook de mensen die met kleine stapjes beginnen.
  • DaantjeDaantje Gebruiker
    Ik wilde vanmorgen weer gaan hardlopen maar ik heb nog spierpijn van maandag en met die mist leek het me niet zo verstandig want dan voel ik me nooit zo super dus ik ga waarschijnlijk morgenochtend :)
  • TicalTical Gebruiker
    @Daantje: morgen zal de mist wel een keer weg zijn!  8-) Loop ze, maar. zoals Emma zegt, doe heel rustig aan! 'k Vind het heel stoer van je dat je in je eentje gaat!  ^O^

@Hilde: grote klasse dat je de hele les hebt volgemaakt!  ^O^

@Mir: dat geldt ook voor jou!  ^O^ Jammer dat je iets te enthousiast werd, is ook zo moeilijk, hè! Eigenlijk is dát het allermoeilijkst...

@Inge: héél goed, dat je gefietst hebt!  ^O^ En ook dat je het niet te lang hebt gedaan, gelukkig maar dat die collega het ook welletjes vond!  *O*

@Emma: lekker veel gedaan zeg!  ^O^

Vandaag heb ik een half uur met de hond gewandeld en daarna 30 minuten kalmpjes hardgelopen. 't Was lekker, gelukkig geen hartkloppingen gehad door de opgehoogde Serevent.  ;)
  • 6 km gewandeld door de 'kale duinen' in Drenthe. ik weet nu waarom het zo heet: je loopt/klimt duintje op duintje af.....en dat op een zandvlakte met hier en daar een boom, heide of een dobbe. Het was er wel prachtig!  O+
  • MirMir Gebruiker
    op 1202916490:

@Mir: dat geldt ook voor jou!  ^O^ Jammer dat je iets te enthousiast werd, is ook zo moeilijk, hè! Eigenlijk is dát het allermoeilijkst...

Tical; je hebt helemaal gelijk. Ik vind het enorm moeilijk om rustig te sporten; ben meer van het sporttype doorgaan tot ik erbij neerval :@ Wat dus thuis ook bijna gebeurde; is niet echt handig dus :N
    Dank voor je advies ^O^, mede daardoor besloten niet te enthousiast te zijn. Vandaag dus niet gaan sporten en morgen maar weer een uur steps te gaan doen.
  • Evi_Evi_ Gebruiker
    Niet zo heel bijzonder, want gebeurt elke week, maar ik heb vandaag weer 2 uur jazzballet gegeven. :) En daarvoor heb ik thuis (tijdens voorbereiden van me lessen) ook al een dik uur gedanst. 't Gaat wel lekker allemaal. Alleen toen ik vanmiddag danste merkte ik op een gegeven moment zoiets van: pfff nu moet ik ff stoppen, maar ja dan heb je niet zo'n zin om te stoppen en ging ik eigenlijk nét te ver door, niet zo handig als je 's avonds dan ook nog les moet geven, maar ja boontje komt om zijn loontje zullen we maar zeggen. Jammer dat 't zo koud is zeg, ik heb wel skeeler-zin, en zo actief als jullie zijn met dat hardlopen wat ik hier lees, dat lukt mij niet, hihi.

@ Emma: was 't niet koud zo in de duinen? Ik vond 't vandaag zo koud!

@ de rest: Super hoor, al dat sporten van jullie, kei goed! ^O^
  • op 1202935986:

@ Emma: was 't niet koud zo in de duinen? Ik vond 't vandaag zo koud!

Nee, ik vond het niet koud buiten, er was weinig wind, en van wandelen krijg je het warm.
    Jij hebt ook lekker gesport zeg. 3 uur lang  :o

Vanmorgen ging het sporten sinds lange tijd weer gemakkelijk, heerlijk hoor.  *O* De cross wat zwaarder en harlopen wat sneller. Nu wachten op beter weer, dan kan ik lekker buiten rennen!
    :W
  • snotneusjesnotneusje Gebruiker
    Ik ben langzaam aan het beginnen met sporten. Vroeger (nou ja, zo'n twee jaar geleden :P ) sportte ik gemiddeld zes keer per week en had dus een goede conditie. Nu valt het echt zwaar tegen. Ik heb er plezier in, daar gaat het niet om, maar tijdens de low impact les krijg ik iedere keer een aanval en op de crosstrainer kom ik in ademnood binnen vijf minuten bij een laag niveau -O-. Iemand tips :?...
    Snotneusje: ik ben begonnen met elke dag een half uur te lopen. Ik weet niet of dit haalbaar is voor je, maar loop iig elke dag een stuk(je) en breid dit langzaam uit. Als je dat een paar weken gedaan hebt zul je zien dat je daarna weer naar de sportschool kan.
    Ik heb zelf uberhaupt geen conditie, nu doe ik tijdens de lessen van sportschool op zeer langzaam tempo mee maar houd daardoor wel de lessen vol.
    Begin bij de basis, dus echt heeeeel simpel. Niet meteen de crosstrainer willen doen. Probeer gewoon eens de fiets, de loopband of iets dergelijks. Ik train altijd op niveau 2 (1 na laagste niveau) maar kan hierdoor wel volhouden en uitbouwen.
    Ik ben nu sporten maar als je nog morele ondersteuning nodig hebt of wilt weten hoe ik nu toch mee kan doen met de sportlessen stuur me maar een pb-tje.

PS: ik ga nu dus fun en fatburning doen!
    Ik loop veel (buiten dus, niet op de loopband) en fiets ook veel (buiten). Dat gaat goed, met lopen heb ik geen problemen en met fietsen is dat wisselend. Zodra ik echter een tikje meer ga doen, dan gaat het dus mis...
  • MirMir Gebruiker
    op 1203010831:

Ik ben langzaam aan het beginnen met sporten. Vroeger (nou ja, zo'n twee jaar geleden :P ) sportte ik gemiddeld zes keer per week en had dus een goede conditie. Nu valt het echt zwaar tegen. Ik heb er plezier in, daar gaat het niet om, maar tijdens de low impact les krijg ik iedere keer een aanval en op de crosstrainer kom ik in ademnood binnen vijf minuten bij een laag niveau -O-. Iemand tips :?...

Rustig opbouwen; de crosstrainer is best zwaar om mee te beginnen. Ga rustig wandelen buiten of op de loopband, of fietsen. Dat is intensief genoeg om mee te beginnen. De stap naar low impact is best groot; de naam suggereert dat het weinig inspanning vereist, maar dat is niet waar. Neem verder als je een luchtwegverwijder hebt, deze 10 minuten voor het sporten in. Als je deze niet hebt, kan overleg met arts over luchtwegverwijdende medicatie zinvol zijn of medisch fitness. Ik heb nog wel meer tips; hoor wel als je die wilt hebben.

Nu bovenstaande adviezen zelf ook nog opvolgen :X Ben een uur steps gaan doen. Mijn voornemen was om rustig aan te doen, maar het is vooral bij dat voornemen gebleven ;) Heb op een bepaald moment gevraagd of het tempo niet omhoog kon :o; anders is het me teveel herhaling (saai), en ga ik teveel nadenken over alle passen of over alle klussen die ik nog moet doen. Sporten moet wel ontspanning blijven he ;)
    Dat hoge tempo was natuurlijk alleen niet meer rustig opbouwen met sporten :@ Maar goed; heb ervan genoten en het geeft wel weer een goed gevoel dat ik het heb volgehouden zonder benauwdheid. Kwam thuis ook zonder bijna te vallen de trap op, dus ben niet kapot.
    Heb besloten maar gewoon volledig mee te gaan doen met de stepslessen; als het niet gaat kan ik altijd naar langzamer tempo overschakelen of stoppen. Ga maar vooral insteken op niet direct twee uur achter elkaar sporten en nog niet dagelijks de komende week. Dat langzame tempo sporten kan ik niet opbrengen, is mij weer eens gebleken :X
    Ik heb de les Fun en Fatburning weer volgehouden! Alleen de shufflepasjes heb ik veelal over geslagen, al dat rondgedraai was niet zo goed voor mijn uithoudingsvermogen  :+
    Nu hebben ze dan weer een nieuwe actie bij mijn sportschool, iets met bewegen en voeding en de combinatie daarvan. Volgende week ga ik beginnersles spinning doen, erg spannend. En eens kijken of ik niet wat lessen kan opmaken. Heb er nog 89 over  O-) EN aangezien ik nog een randje vet op de buik weg zou willen hebben denk ik dat ik die 89 lessen daar maar eens voor in ga zetten.

• Vandaag 15 km gefietst, koude wind en heerlijke zon! Ik hou wel van dit weer (en mijn longen ook)
    Mijn fiets trapt zwaar, ik denk dat hij maar eens naar de fietsenmaker moet, kan het ketting schoongemaakt worden, en misschien ligt het ook wel aan de versnelling. Dus op voor de APK keuring voor mijn fiets :+

Ik heb deze week vakantie en ga de ene dag naar de sporthal en de andere dag fietsen of wandelen. Bevalt me prima, conditie wordt beter en stabieler......
  • Inge85Inge85 Gebruiker
    wauuuuuuuuuuuuuuuuuuuw wat goeeeeed emma  ^O^ ^O^ ^O^ ^O^
    ben net ok even in de sportschool geweest. en heel voorzichtigjes aan gesport...
  • op 1203078791:

ben net ok even in de sportschool geweest. en heel voorzichtigjes aan gesport...

Toppie van je Inge!!!
    Knap dat je heel rustig hebt gesport :)
    Best moeilijk, maar wel wijs, want alleen dan bouw je conditie op!!!
  • TicalTical Gebruiker
    @Mir: fijn dat het zo goed ging met steps!  *O* Gelukkig dat je zelf goed aanvoelt waar het 'm in zit!  *O*

@Hilde: grote plannen, 89 lessen opmaken!  ^O^ Succes met spinning, laat je niet te veel opjutten, hè!  8-) 'k Ben heel benieuwd!

@Emma: ja, het lijkt me ook wel lekker fietsweer, hoewel... misschien iets te koude wind voor mij... :?

@Snotneusje: dat is wel frustrerend, zeg!  ;(

Mijn advies is ongeveer hetzelfde als wat Hilde en Mir schrijven: je conditie nog wat meer verbeteren door de dingen te doen die wél goed gaan. Dus:  langere wandelingen en langere fietstochten maken en sommige activiteiten in de sportschool doen (je weet zelf wel wat goed gaat ;) ). Als dat allemaal lukt, krijg je vanzelf een betere conditie, zodat je de wat pittiger dingen ook eens kan proberen. 't Is een kwestie van lange adem!  :P  ;)

Geen sportschool voor mij, ook geen hardlopen vandaag, maar ik heb een lange en stevige wandeling gemaakt: 2 uur en 3 kwartier, lekker hoor!  *O*  Wel een uurtje op de bank doorgebracht.  ;)
    Thanks voor jullie tips, maar dat doe ik dus allemaal al. Ik loop lang, fiets lang (drie a vier uur kan ik volhouden) en gebruik voor het sporten in de sportschool een extra puf maar toch gaat het mis -O-. De aanhouder wint, zeggen ze, dus we gaan maar gewoon rustig en voorzichtig door.
  • DaantjeDaantje Gebruiker
    Ik heb vanmorgen weer een half uurtje hard gelopen met de podcast, nog steeds les 1, net als maandag. Dit keer kon ik naast de stukjes van 1 minuut die van 2 minuten ook goed volhouden  *O* Het stukje van 3 minuten ging met een beetje smokkelen ook wel. Twijfel nu of ik volgende keer les 1 nog een keer zou lopen of toch les 2 ga proberen. Ik heb heel rustig gelopen en had ook zakdoekjes meegenomen zodat ik tussendoor even m'n neus kon snuiten, was wel fijn. Ik vind het fijn om te merken dat ik toch vooruit ga want dat werkt wel motiverend :)

Vraagje: ik had nu voor het lopen m'n alvesco en foradil genomen en later nog 2 pufjes ventolin 100. Toen ik thuis kwam heb ik nog een pufje ventolin 100 genomen. Nu dus al drie op een dag. Dat vind ik best veel alleen maar voor het sporten. Kan dat kwaad en vinden jullie dat dan geen nadeel/belemmering?
  • op 1203167902:

Ik heb vanmorgen weer een half uurtje hard gelopen met de podcast, nog steeds les 1, net als maandag. Dit keer kon ik naast de stukjes van 1 minuut die van 2 minuten ook goed volhouden  *O* Het stukje van 3 minuten ging met een beetje smokkelen ook wel. Twijfel nu of ik volgende keer les 1 nog een keer zou lopen of toch les 2 ga proberen. Ik heb heel rustig gelopen en had ook zakdoekjes meegenomen zodat ik tussendoor even m'n neus kon snuiten, was wel fijn. Ik vind het fijn om te merken dat ik toch vooruit ga want dat werkt wel motiverend :)

Vraagje: ik had nu voor het lopen m'n alvesco en foradil genomen en later nog 2 pufjes ventolin 100. Toen ik thuis kwam heb ik nog een pufje ventolin 100 genomen. Nu dus al drie op een dag. Dat vind ik best veel alleen maar voor het sporten. Kan dat kwaad en vinden jullie dat dan geen nadeel/belemmering?

Daantje wat goed!!!  :) Je ging dus echt veel beter dan de vorige keer. top!!!
    Ik denk dat ik als ik jou was nog eens les 1 zou doen. Het lijkt me dat je die eerst goed moet kunnen doen, wil je een stapje meer gaan doen ;).
    En je vraag over ventolin? Het lijkt mij geen probleem. Ik heb geen ventolin, alleen maar foradil-12 (tot 8x daags) en ook ik neem tijdens het sporten meer, altijd vooraf en soms ook na het sporten. En nadeel vind ik dat niet, sporten doet me veel te goed :). Maar vervelend is het wel, een mens wil altijd zo weinig mogelijk medicijnen he. :P

vanmiddag heb ik 20 minuten hard gelopen, toen 5 minuten wandelen, en daarna weer 20 minuten hardlopen. 't Ging lekker.  :+
  • MirMir Gebruiker
    @ Emma en Daantje: jullie gaan als een speer vooruit met sporten zeg ^O^ Ga zo door 8-)
    Daantje, mijn LA zegt altijd dat ik een pufje Ventolin 200 mag nemen voor het sporten. Heb ik er meer nodig, moet ik de basismedicatie ophogen. Maaar ja... misschien heeft een andere arts weer een andere visie... Misschien eens met je (long) arts overleggen? :?

Ben vandaag weer aan de wandel geweest; nu 22 km, dus weer 7 km meer dan vorige week *O*
    Heb een etappe van het Veluwe-zwerfpad gelopen. Was prachtig. Vanochtend in de vrieskou gestart; was wel geweldig hoor. Rijp waarop een zonnetje schijnt, dan schittert het zo mooi. Vooral de rijp op de heide zag er geweldig uit.
    Mijn wandelwens is helemaal uitgekomen. Heb een hert gezien; dat vind ik zo fantastisch. #O#
    Na 18 km gelopen te hebben, maar ff gepauzeerd bij een restaurant, alleen wat minder dat zo'n zelfde hert daar opgezet boven m'n hoofd hing ;(
    Verder gelukkig veel levende dieren gezien zoals eekhoorntjes... en gelopen tussen de Schotse Hooglanders (runderen) en New Forest pony's. Topdag dus ^O^
    Wow wat zijn jullie allemaal goed bezig zeg!

Daantje: ik gebruikte ook ooit zoveel medicatie voor, tijdens en na het sporten. De longverpleegkundige zei dat dat niet de bedoeling was, die ventolin moet gewoon 4 uur kunnen werken. Als dat met sporten niet zo is wil dat zeggen dat je eigenlijk teveel doet (lees: je conditie/uithoudingsvermogen nog niet optimaal is). Mijn longverpleegkundige raadde me aan om rustiger aan te doen en te zorgen dat je de ventolin dus eigenlijk niet nodig hebt.
    Ik sport nu met 1 keer ventolin van te voren, als ik tijdens de les ventolin nodig heb stop ik want dat betekent dat ik over mijn grens gegaan ben. Hoe frustrerend dat op dat moment ook is.

Tical: tja 89 lessen is natuurlijk wel heel veel. Vervelende is dat ik minimaal 2 x per week moet sporten om die 89 lessen op te maken aangezien ik abonnement heb voor 1x sporten per week.
    Maar goed, die spinning les duurt gelukkig maar half uur, is ook echt voor beginners. Ben benieuwd hoe dat zal gaan. En de rest van de lessen gaat natuurlijk ook door. EN je kunt ook een fittest laten doen, dat heb ik eerder gedaan toen ik nog niet zo veel sportte. Ben dus erg nieuwsgierig naar mijn conditie/fitheid op dit moment.
  • MirMir Gebruiker
    op 1203193095:

Wow wat zijn jullie allemaal goed bezig zeg!

Daantje: ik gebruikte ook ooit zoveel medicatie voor, tijdens en na het sporten. De longverpleegkundige zei dat dat niet de bedoeling was, die ventolin moet gewoon 4 uur kunnen werken. Als dat met sporten niet zo is wil dat zeggen dat je eigenlijk teveel doet (lees: je conditie/uithoudingsvermogen nog niet optimaal is). Mijn longverpleegkundige raadde me aan om rustiger aan te doen en te zorgen dat je de ventolin dus eigenlijk niet nodig hebt.
    Ik sport nu met 1 keer ventolin van te voren, als ik tijdens de les ventolin nodig heb stop ik want dat betekent dat ik over mijn grens gegaan ben. Hoe frustrerend dat op dat moment ook is.

Is wel grappig; zoals gezegd verschillen de inzichten nogal eens volgens mij. Ik sportte lang zonder Ventolin en benauwdheid, maar mag dat van de LA niet meer omdat ik daarmee juist roofbouw op mijn lichaam zou plegen
  • op 1203178157:

Daantje, mijn LA zegt altijd dat ik een pufje Ventolin 200 mag nemen voor het sporten. Heb ik er meer nodig, moet ik de basismedicatie ophogen. Maaar ja... misschien heeft een andere arts weer een andere visie... Misschien eens met je (long) arts overleggen? :?

Ik denk dat het per persoon verschilt. de longarts zei vorig jaar tegen mij dat de benauwdheid na het sporten bij mij te verklaren was door een goede conditie. Bij een goede conditie treed inspaningsastma later, na het sporten, op. Een puf fordadil voor en na het sporten was geen probleem.
    Daantje, ik zou het met je arts overleggen.
  • op 1203193481:

Is wel grappig; zoals gezegd verschillen de inzichten nogal eens volgens mij. Ik sportte lang zonder Ventolin en benauwdheid, maar mag dat van de LA niet meer omdat ik daarmee juist roofbouw op mijn lichaam zou plegen

dat dat niet mag kan ik me voorstellen, want het kost het lichaam meer energie, en dat is jammer (dat is roofbouw).
  • MirMir Gebruiker
    op 1203193573:

Ik denk dat het per persoon verschilt. de longarts zei vorig jaar tegen mij dat de benauwdheid na het sporten bij mij te verklaren was door een goede conditie. Bij een goede conditie treed inspaningsastma later, na het sporten, op. Een puf fordadil voor en na het sporten was geen probleem.
    Daantje, ik zou het met je arts overleggen.

Weer wat wijzer geworden; mijn conditie is wel goed ja :Y en heb ook geen inspanningsastma. Tenzij ik spinning ga doen dan; maar volgens mij en vpk die daar ool sport zit het dan meer in de midnere zuurstof in de lucht. Buiten vlieg ik altijd laag op de fiets
Dit topic is gesloten