Heb je nog gesport vandaag? (16)

Dit topic is gesloten
Ga naar laatste reactie137

Reacties

• op 1203193712:

Weer wat wijzer geworden; mijn conditie is wel goed ja :Y en heb ook geen inspanningsastma. Tenzij ik spinning ga doen dan; maar volgens mij en vpk die daar ool sport zit het dan meer in de midnere zuurstof in de lucht. Buiten vlieg ik altijd laag op de fiets

IK denk dat dit soort antwoorden per persoon verschilt. Wat hilde zegt kan ik me ook goed voorstellen: over je grens gaan bij het sporten, wat benauwdheid geeft.
  • MirMir Gebruiker
    op 1203194052:

IK denk dat dit soort antwoorden per persoon verschilt. Wat hilde zegt kan ik me ook goed voorstellen: over je grens gaan bij het sporten, wat benauwdheid geeft.

Denk ik ook; dat dat van persoon tot persoon verschilt. Niet iedereen wordt van hetzelfde benauwd en dan ook nog eens niet op dezelfde manier. De een hoest, de ander piept etc.
    Over je grens gaan bij sporten is misschien niet handig; maar ik heb het bijvoorbeeld weer nodig om soms even de grenzen op te zoeken. Puur psychisch vind ik dat al lekker op z'n tijd en dan weet ik lichamelijk ook weer waar ik sta. Maar... houd me wel netjes aan dat medicatie-advies.
    Maar ik zou dat zeker dus ook niet iedereen aanraden :N
  • sammytjhuusammytjhuu Gebruiker
    op 1203194467:

Denk ik ook; dat dat van persoon tot persoon verschilt. Niet iedereen wordt van hetzelfde benauwd en dan ook nog eens niet op dezelfde manier. De een hoest, de ander piept etc.
    Over je grens gaan bij sporten is misschien niet handig; maar ik heb het bijvoorbeeld weer nodig om soms even de grenzen op te zoeken. Puur psychisch vind ik dat al lekker op z'n tijd en dan weet ik lichamelijk ook weer waar ik sta. Maar... houd me wel netjes aan dat medicatie-advies.
    Maar ik zou dat zeker dus ook niet iedereen aanraden :N

mir dat herken ik echt.. ik zoek erg vaak grenzen op... te vaak.. niet goed.. maar zoals jij ook zegt ik weet dan waar de grens ligt ... en ja... het lijkt een soort houvast al veranderd die grens bij mij meer dan dagelijks..
  • MirMir Gebruiker
    op 1203194627:

mir dat herken ik echt.. ik zoek erg vaak grenzen op... te vaak.. niet goed.. maar zoals jij ook zegt ik weet dan waar de grens ligt ... en ja... het lijkt een soort houvast al veranderd die grens bij mij meer dan dagelijks..

Ik snap helemaal wat je bedoelt Sam. Voor mij geldt ook dat ik al genoeg moet laten voor m'n astma. Daar kan ik wel mee leven, maar dan is het wel eens leuk om elders (voor mij in het sporten) een kick en grens te zoeken he ;)
    op 1203194909:

Ik snap helemaal wat je bedoelt Sam. Voor mij geldt ook dat ik al genoeg moet laten voor m'n astma. Daar kan ik wel mee leven, maar dan is het wel eens leuk om elders (voor mij in het sporten) een kick en grens te zoeken he ;)

ik kan dus ook behoorlijk over mn grenzen gaan zoals vandaag :+ .. dat merk ik dan ook goed.. maar het gevoel ik heb het gedaan maakt heel veel goed ;)
    en het is gewoon een uitdaging.. :Y keer op keer... en ja...
  • MirMir Gebruiker
    op 1203194988:

ik kan dus ook behoorlijk over mn grenzen gaan zoals vandaag :+ .. dat merk ik dan ook goed.. maar het gevoel ik heb het gedaan maakt heel veel goed ;)
    en het is gewoon een uitdaging.. :Y keer op keer... en ja...

Klinkt als mijn eerste stepsles waarna ik thuis bijna 3 keer van de trap viel op weg naar boven; hoezo teveel gedaan? :o >:D En dan heb ik het er nog graag voor over gehad ook :Y Omdat het naderhand een goed gevoel geeft, zoals jij ook schrijft Sam 8-)
  • op 1203194909:

Als ik echt over een grens heen ga bij het sporten kost het mij zoveel energie om weer bij te tanken (slapen, dagen moe etc), dat ik dat er niet voor over kan hebben. Dat heerlijke gevoel herken ik niet als ik teveel heb gedaan, wel als ik heerlijk gesport heb binnen mijn grenzen van die dag :)
    op 1203195435:

Als ik echt over een grens heen ga bij het sporten kost het mij zoveel energie om weer bij te tanken (slapen, dagen moe etc), dat ik dat er niet voor over kan hebben. Dat heerlijke gevoel herken ik niet als ik teveel heb gedaan, wel als ik heerlijk gesport heb binnen mijn grenzen van die dag :)

als je sport binnen je grenzen is het fijner ;)... maar niet als het zo weinig is dat je weet dat je veel meer kon ... dan zoek ik de grens op .. ga ik door omdat ik dan vind eerst kon ik nu dus nog steeds ;) ... niet goed... maarja.. dan weet ik ook direct waar ik echt te ver ga ..en dat is soms ook goed om t e weten
  • MirMir Gebruiker
    op 1203195646:

als je sport binnen je grenzen is het fijner ;)... maar niet als het zo weinig is dat je weet dat je veel meer kon ... dan zoek ik de grens op .. ga ik door omdat ik dan vind eerst kon ik nu dus nog steeds ;) ... niet goed... maarja.. dan weet ik ook direct waar ik echt te ver ga ..en dat is soms ook goed om t e weten

Herkenning alom _O_
  • *J10e**J10e* Gebruiker
    Ik heb vandaag héél hard van trein naar trein gereind :+
    Nee, serieus, ik zou echt meer moeten sporten... schaam schaam
  • snotneusjesnotneusje Gebruiker
    Hmz, als ik maar op een puf bricanyl zou mogen sporten, dan kan ik beter thuisblijven -O-. Misschien moet ik toch maar weer eens naar de la...
  • Hilde1984Hilde1984 Gebruiker
    Grappig dat er zoveel verschillende manieren zijn om naar hetzelfde te kijken. Als ik met sporten over mijn grens heen ga heb ik daar nog dagen last van. Niet echt een gevoel waar ik naar streef. Dus zorg ik nu dat ik op een bepaalde intensiteit sport waardoor ik geen ventolin nodig heb. Hoe beter mijn conditie zal worden hoe hoger de intensiteit uiteindelijk zal worden.
    Ik heb nu helaas nog last van de les van donderdag, met name de armspieren. We hebben met zo'n halter oefeningen gedaan en dat moet ik nu bezuren. Kan amper mijn bed uit. Maar goed, dat vind ik dan niet zo erg want ik heb wel de les volgemaakt donderdag. En dat geeft me echt heel veel voldoening!  *O*
  • suuske1981suuske1981 Gebruiker
    Gisteren weer een voetbalwedstrijd gehad. Na een aantal weken geen training en wedstrijd te hebben gehad.
    Maar het ging goed. Moest eigenlijk op het middenveld staan maar we moesten tegen die bovenaan staan en voor onze poule veel te goed zijn. Ik ben omdat de andere middenvelders niet echt terugkwamen om te gaan verdedigen gaan verdedigen. Soms verdedigende middenveldster.
    Daarom ook veel gelopen haha, maar het ging goed. Heb een paar keer op een vreemde manier de bal tegengehouden maar ja, zelfs toen ik op de grond lag.
    Ook weer complimenten gehad dat ik het goed deed.
    Kreeg de bal verkeerde op mijn borst (wilde hem zo opvangen en dat gaat bijna altijd goed maar nu kreeg ik hem op 1 van mijn borstjes. AU AU en moest ff adem weer zoeken.)

Fijn dat het weer lekker ging. Morgen trainen als het goed is. Heb nu wat last van mijn beenspieren. En doe voortaan maar een enkelband om. Vorige keer blokte ik een bal en kreeg ik last van mijn enkel/voet. En gisteren ook 2x.  Kan ik die kwetsbare voet beter verstevigen met een enkelband.
  • toppie voetbalsuus

Ik heb vanmorgen eerst gewerkt, toen 3 kwartier stevig gewandeld in het nienooord bos, en straks ga ik weer werken. Dus ook goed vind ik zelf! :P
  • hey!!

ik zal weer eens wat posten.

nou ik sport nog steeds bij e fysio en dat gaat eigelijk wel goed. gaan een beetje op en neer.
    maar heb er nog steds plezier in en heb er vertrouwen in dat ik ooit weer gewoon amg sporten.

en vrijdag ben ik wezen schaatsen!! was echt heel erg leuk. we gingen met de 12+ clubs van de kerk (3 clubs 12-13 jarige 14-15 jarige en 16+) en ik ging als leiding mee en ja dt jaar ben ik dan ook maar eens op de schaatsen gaan staan. was echt heel erg gezellig.
  • TicalTical Gebruiker
    Ha Marjanne!  *O* Leuk weer 's wat van je te lezen! :)

Wat fijn dat je zoveel plezier hebt in het sporten!  *O* En ik krijg de indruk dat je ook enorm goed bezig bent, zonder te snel te willen!  ^O^ Op die manier kom jij er wel, hartstikke goed!  ^O^

En dan heb je ook nog lekker geschaatst met de kids en de jongeren! :P

Nou, ik heb ook gesport: 45 minuten hardgelopen. Ik zit ook even op een punt dat ik denk: zal ik wel of zal ik niet. Ben nog steeds zo moe 's avonds. Maar ik dacht: gewoon niet té hard lopen, dan moet het kunnen. En dan heb ik er vast wel baat bij. Bovendien wilde ik even ontstressen... ;)
  • Evi_Evi_ Gebruiker
    @ Marjanne: Hé leuk dat schaatsen zeg! En ook fijn dat je nog steeds plezier hebt in 't sporten bij de fysio. ^O^

Ik heb vanochtend een half uur gewandeld, was wel lekker, kon merken dat me conditie vooruit gaat! En vanmiddag 2 1/2 uur gedanst (als voorbereidingen voor me lessen komende week). Dat is niet 100% 2 1/2 uur achter elkaar dansen hoor, want tussentijds probeer ik dingetjes/pasjes zonder muziek uit, gaat dus even iets rustiger, en moet ik pasjes soms even opschrijven maar voornamelijk wel dansen, heerlijk. *O*
  • DaantjeDaantje Gebruiker
    @ Hilde, emma en Mir: Ik ga op dit moment denk ik met alles over mijn grenzen heen als ik verder ga dan een klein stukje lopen of fietsen. Zonder ventolin sporten zit er voor mij voorlopig denk ik niet in. Ik ben nu net begonnen met hardlopen en daar heb ik veel medicijnen voor nodig maar het alternatief is denk ik dat het bij lopen en fietsen blijft en dan wordt m'n conditie niet beter. Ik merk dat m'n conditie nu langzaamaan verbeterd en hoop dat het het daarom waard is om er zoveel medicijnen voor te nemen. Ik heb hoop dat als ik langer bezig ben met sporten, mijn conditie beter wordt en ik ook minder medicijnen nodig heb voor en na het sporten maar voorlopig kan het denk ik even niet anders. Tenzij jullie hier anders over denken? Begin april moet ik weer naar de longarts en dan zal ik zeker vragen hoe ik dit moet aanpakken.

Gisteravond heb ik overigens nog twee uur gefietst. Ik ging met mijn vriend en een vriend van hem naar een verjaardag en dat bleek iets verder weg dan gedacht, ws dus een uur fietsen. Vooral terug was het érg koud en had ik het ook wel benauwd maar ik hield het wel vol :) Ik wil nu ook een airomir autohaler vragen zodat ik makkelijker onderweg ook even een pufje kan nemen dan met een ventolin aerosol + voorzetkamer. Airomir werkt dan wel minder dan ventolin maar ik weet van mezelf dat ik die ventolin zo niet neem en dan werkt airomir iig beter dan niets :P
  • suuske1981suuske1981 Gebruiker
    Ik ben trots op jullie allemaal. Jullie doen het goed.

Emma, goed bezig zeg. En heerlijk dat wandelen.
    Ik ben vandaag heen en weer naar mijn vriend gefietst, toch goed voor ongeveer 35 á 40 minuten (retourtje).
    Daantje: zoals jij het uitlegt klinkt het mij zeer logisch en verstandig in de oren. Ik heb er best wel een tijd over gedaan om een soort van conditie op te bouwen. Nu ben ik zelfs al zover dat ik af en toe niet eens ventolin van te voren gebruik. Dat gaat goed dus das erg fijn. Maar voor ik zover was als nu heb ik ook met giga veel medicatie gesport. Alleen de longverpleegkundige was het daar danniet mee eens. Maar goed, je geeft nu aan dat hardlopen steeds beter gaat. Als je daar een stijgende lijn in ziet zou ik daar zeker mee door gaan. Ik weet niet of je ook bij een sportschool sport? Die kunnen vaak hele mooie schema's maken waar je zelf ook vooruitgang in ziet. Dat heeft mij iig wel geholpen.
    Succes met opbouwen van je conditie en ik hoop dat het snel beter gaat met je astma in het algemeen. dan is sporten ook 100 x makkelijker namelijk.
  • MirMir Gebruiker
    op 1203270861:

@ Hilde, emma en Mir: Ik ga op dit moment denk ik met alles over mijn grenzen heen als ik verder ga dan een klein stukje lopen of fietsen. Zonder ventolin sporten zit er voor mij voorlopig denk ik niet in. Ik ben nu net begonnen met hardlopen en daar heb ik veel medicijnen voor nodig maar het alternatief is denk ik dat het bij lopen en fietsen blijft en dan wordt m'n conditie niet beter. Ik merk dat m'n conditie nu langzaamaan verbeterd en hoop dat het het daarom waard is om er zoveel medicijnen voor te nemen. Ik heb hoop dat als ik langer bezig ben met sporten, mijn conditie beter wordt en ik ook minder medicijnen nodig heb voor en na het sporten maar voorlopig kan het denk ik even niet anders. Tenzij jullie hier anders over denken? Begin april moet ik weer naar de longarts en dan zal ik zeker vragen hoe ik dit moet aanpakken.

Gisteravond heb ik overigens nog twee uur gefietst. Ik ging met mijn vriend en een vriend van hem naar een verjaardag en dat bleek iets verder weg dan gedacht, ws dus een uur fietsen. Vooral terug was het érg koud en had ik het ook wel benauwd maar ik hield het wel vol :) Ik wil nu ook een airomir autohaler vragen zodat ik makkelijker onderweg ook even een pufje kan nemen dan met een ventolin aerosol + voorzetkamer. Airomir werkt dan wel minder dan ventolin maar ik weet van mezelf dat ik die ventolin zo niet neem en dan werkt airomir iig beter dan niets :P

Hoi Daantje :W

Als ik lees dat je denkt dat je met alles over je grenzen heen gaat als je verder dan een klein eindje loopt of fietst en pas in april naar de LA moet; is het dan niet handiger om voor die tijd ff contact te leggen met de HA om te vragen hoe je het hardlopen het beste kunt aanpakken. Je zou niet willen dat het straks slechter gaat omdat je een te groot beroep op je longen hebt gedaan; twee maanden is nog best lang namelijk.
    Mocht je liever zonder overleg opbouwen, dan zou ik sporten rustig opbouwen. Dus niet te snel door naar die les 2, 3 etc. en vooral veel tijd nemen om je lichaam te laten herstellen. Met lopen en fietsen bouw je ook echt wel conditie op; je kan dan gewoon steeds een grotere afstand gaan of in een iets hoger tempo. Misschien is anders de overgang van lopen naar hardlopen best groot, gezien je zelf schrijft dat je conditie niet goed is? Gewoon oppassen dat je je lichaam niet teveel uitput dan. Het is zeker goed om je conditie op te bouwen; zou kunnen dat je dan minder meds nodig hebt voor en na het sporten. Maar pas dus op dat je lichaam niet overbelast voor die tijd. Anders gaat je conditie alleen maar achteruit ipv vooruit.
    Wat betreft die meds. Is zeker verstandig om die meds in te nemen als je anders benauwd wordt. Dan heeft je lichaam het gewoon nodig. Maar ik zou zeker hierover ook navraag doen bij je LA. Misschien is het handig om de basismedicatie dan op te hogen.

Je hebt vast gelezen dat ik met sporten vaak mijn grenzen opzoek, maar dat zou ik zeker in het begin niet doen. Mijn conditie is goed, maar als ik veel last van mijn longen heb is die in een keer superslecht. Het duurt heel lang voordat ik dan weer wat intensiever ga sporten. En zelfs nu mijn conditie al een heel stuk beter is, maar voor mij nog niet optimaal, ga ik wel 22 km lopen, maar neem ik daarna dan ook echt een rustdag. Juist omdat ook ik mijn lichaam niet teveel wil uitputten en terugval wil voorkomen.
  • @Daantje, ik vind dat Mir het goed omschreven heeft hoe je moet omgaan met grenzen.
    Ik heb tijdens mijn revalidatie geleerd dat als je over je grenzen gaat, dit veel energie kost (met kans op oververmoeidheid, benauwheid, onstabiel astma etc). Dat is jammer. Door rustiger te sporten, bouw je conditie op! En kun je uiteindelijk steeds meer.

vanmorgen heb ik rustig hardgelopen, maar wel mooi 30 minuten achterelkaar aan :Y
    Het gaat echt weer de goede kant op na de laatste verkoudheid 2 1/2 week geleden. :W
  • snotneusjesnotneusje Gebruiker
    Ik mag twee dagen niet sporten (in de sportschool, wel wandelen en fietsen) en dan vanaf woensdag heel voorzichtig gaan proberen een paar minuten per keer op de crosstrainer. Ik mag absoluut niet over mijn grenzen heen, ze zei dat ik vanzelf zal merken dat het met heel kleine beetjes beter gaat...

Wat zijn jullie allemaal goed aan het sporten zeg ^O^.
  • DaantjeDaantje Gebruiker
    Ik weet wel dat jullie gelijk hebben maar ik wil ook niet alleen maar op de bank blijven zitten. Ik doe het echt wel rustig aan en houd ook minstens één rustdag nadat ik hard gelopen heb. En misschien is het hardlopen wel te hoog gegrepen maar ik wil het gewoon proberen. Als ik in april naar de longarts ga wil ik zeker overleggen wat ik hiermee moet doen maar ik denk dat ik nu al een veel zinnigere discussie met hem kan voeren omdat ik weet hoe ik reageer op sporten en hoe het lopen, fietsen en hardlopen gaat. :)

Vandaag nog een keer les 1 gelopen en het ging niet echt lekker. Ik had geen zin maar was toch gegaan maar kon me er niet echt toe zetten. Halverwege kreeg ik ruzie met m'n mp3-speler dus dat kostte ook ff wat tijd. Ik had nu alleen vooraf 1 pufje ventolin genomen en omdat ik rustiger aan gedaan had dan de vorige keren had ik achteraf ook geen ventolin nodig.
  • MirMir Gebruiker
    op 1203358186:

Ik weet wel dat jullie gelijk hebben maar ik wil ook niet alleen maar op de bank blijven zitten. Ik doe het echt wel rustig aan en houd ook minstens één rustdag nadat ik hard gelopen heb. En misschien is het hardlopen wel te hoog gegrepen maar ik wil het gewoon proberen. Als ik in april naar de longarts ga wil ik zeker overleggen wat ik hiermee moet doen maar ik denk dat ik nu al een veel zinnigere discussie met hem kan voeren omdat ik weet hoe ik reageer op sporten en hoe het lopen, fietsen en hardlopen gaat. :)

Vandaag nog een keer les 1 gelopen en het ging niet echt lekker. Ik had geen zin maar was toch gegaan maar kon me er niet echt toe zetten. Halverwege kreeg ik ruzie met m'n mp3-speler dus dat kostte ook ff wat tijd. Ik had nu alleen vooraf 1 pufje ventolin genomen en omdat ik rustiger aan gedaan had dan de vorige keren had ik achteraf ook geen ventolin nodig.

Begrijp heel goed dat je wat actiefs wilt doen. Goed dat je rustig opbouwt en rustdag inbouwt. Zelfs geen Vent achteraf nodig gehad; fijn hoor! ^O^ Wat betreft je gesprek met de LA; daar zit ook wat in ;)
  • @Daantje, fijn dat je gemerkt heb dat als je rustiger hardloopt minder ventolin nodig hebt. Volgens mij moet het ook zo als je begint! Top.

Vandaag wilde ik wandelen, maar ik rol al wat moe mijn bed uit. Omdat ik vanmiddag/vanavond nog moet werken en daar achteraan een vergadering heb, ga ik niet wandelen, maar rommel lekker thuis wat om. Zo herstellen van het hardlopen van gisteren :+
  • Evi_Evi_ Gebruiker
    @ Emma: Kan ook best een keer toch Emma? Een keertje niet sporten maar lekker aanrommelen in huis is ook eens heerlijk! :)

Ik heb vandaag 2 uur jazzballet gegeven, dat was wel heel erg leuk!
    Ik heb vandaag steps voor gevorderden gedaan. Was een foutje van mijn sportmaatje, we sporten normaal pas om 8 uur ( en nu al om 7 uur). Donderdag sporten we normaal wel om 7 uur, vandaar dat we nu dus helemaal onwennig bij de les stonden. En ik er dus niks van kon volgen. Heb dus maar veel voor de step gedaan en achteraf de buikspieroefeningen ook maar half meegedaan. Maar alweer een les volgehouden! En donderdag de proefles van spinning, ben erg benieuwd.
    En heb me ook ingeschreven voor de sunday morning work-out (lekker Nederlands ;) ) van aanstaande zondag. Heb ik eerder aan meegedaan en is altijd een fijn begin van de dag.

• TicalTical Gebruiker
    @Hilde: dat heb je toch maar weer netjes gedaan!  ^O^

Spannend, dat spinning donderdag en die zondagochtendtraining!  *O*

@Evi: leuk dat je jazzballetlessen geeft! Lijkt me heel vermoeiend!

'k Heb er hier weer 1 uur en 3 kwartier wandelen opzitten, samen met de hond. Toen we weer thuis waren ging de zon schijnen...  ;) Ach, ik ben het gewend, is heel vaak zo...

Gisteren heb ik 55 minuten hardgelopen, zelfs wat intervalletjes gedaan! 'k Geloof dat het nu eindelijk weer vooruitgaat!  :)
  • vanmiddag op mijn fietsje naar de sporthal geweest, 20 min cross en 30 min hardlopen op de loopband  :W
Dit topic is gesloten