Astma in Afrika

07-11-2005 om 20:36 uur

Hallo, dit is een eerste bericht van mij - of poging daartoe. Hoop dat alles klopt.

Mijn vraag: ik wil dolgraag naar Afrika op rondreis en sta niet toe dat mijn astma dat in de weg staat. Wilde eerst naar Namibie maar heb dat idee maar laten varen (lange afstanden, stoffige wegen, kou 's avonds en mist aan de kust 's ochtends) maar heb mijn wens om op safari te gaan nog niet opgegeven. Ben nu benieuwd of iemand ervaringen heeft met Kenia, Tanzania of Zuid Afrika (oid) Ik kan niet echt veel vinden op gebied van luchtvochtigheid, temperatuursverschillen en andere factoren die voor mensen met astma niet echt bevorderlijk zijn. Kortom, wie heeft ervaring of kent iemand die daar geweest is die daar meer van af weet?

Elke tip is welkom!

Groetjes Martine

Login of registreer om te reageren
07-11-2005 om 21:09 uur

Op zich een heel interessante vraag.  Ik ben zelf nooit in Afrika geweest, maar ik denk wel dat als je daar heen gaat als astma patient dat je je echt terdege voor moet bereiden.  Dingen als stof, andere luchtvochtigheid, temperaturen etc lijken me allemaal van invloed op astma..

Login of registreer om te reageren
15-11-2005 om 10:33 uur

Ik ben net terug van een 6-weekse rondreis door Zuid-Afrika en Namibië. Aangezien de seizoenen precies andersom verlopen is hier september/oktober een goede tijd om te reizen als je niet al te veel last van hooikoorts hebt. Over het algemeen hebben we mooi droog weer gehad bij een graad of 25. Wel hebben we de kust vermeden i.v.m. mist en vochtig weer.

4 jaar geleden hebben we ook door Zuid-Afrika getrokken maar november t/m januari is erg warm (40 graden), wel lekker droog trouwens. Aangezien voor mij de herfst de slechtste tijd van het jaar is heb ik het nog niet geprobeerd om in februari/maart te reizen in Afrika.

We hebben nu zelf een auto gehuurd en onderweg gekampeerd, dat is mij prima bevallen. Wel ben ik al voor de vakantie, in overleg met de longarts, preventief op een dubbele dosering Qvar gaan zitten. Dat heeft voor mij prima gewerkt. De vliegreis vond ik erger dan 6 weken rondtrekken over stoffige wegen. De lucht in een vliegtuig is erg droog en daar moet je toch een 12 uur in vol zien te houden.

Mocht je verder willen praten, dan kun je me mailen.

Groetjes Marianne

Login of registreer om te reageren
25-04-2006 om 01:18 uur

In de zomer van 2003 ben ik in Uganda geweest en heb daar helemaal geen astmaproblemen ondervonden. Gewoon braaf mijn normale medicatie ingenomen. Mijn nichtje (ik ging er op familiebezoek) waarschuwde dat er veel oude auto's rondrijden op ruwe/goedkope diesel, dus vieze uitlaatgassen gegarandeerd. Daarnaast inderdaad veel stoffige zandwegen. Ondanks dat ik hier wat ongerust over was voor ik ging, heb ik er helemaal geen last van gehad. De lucht is daar ZOOOO veel schoner *O* dan hier in Nederland, dat het volledig die paar probleempjes compenseert. Wat wil je ook: 99% van de electriciteit in Uganda wordt opgewekt met waterkrachtcentrales, er is veel minder verkeer en veel meer bos/jungle dan hier. Van de hoge luchtvochtigheidsgraad of de warmte had ik ook geen last, maar iedereen reageert (ook hier in NL) anders op weersverschijnselen. Ik heb ook met mist geen problemen bijvoorbeeld, eerder als de lucht erg droog is. Ik denk dat je het beste kunt overleggen met je arts wat je kunt doen met medicatie om problemen te voorkomen of te verhelpen, mocht je daar last krijgen. Verder zou ik me niet tegen laten houden om die droomreis gewoon te gaan maken! Goed informeren (bv hoe je je medicijnen bewaart ivm temperatuur/luchtvochtigheid) en bij de apotheek een medicijnenpaspoort ophalen, ter controle op het vliegveld of als je nieuwe medicijnen wilt ophalen ter plaatse.

Login of registreer om te reageren