Perforatie neusseptum, wie??

07-04-2009 om 07:52 uur

Beste Forummers,

Ik ben al jaren behept met hooikoorts en heb daar in het begin de Rhinocort 100Turbuhaler voor gehad wat bij mij continu resulteerde in bloedneuzen.

In de bijsluiter stond bij bijwerkingen dat (ik citeer) "Zeer zelden: perforatie van het tussenschot van de neus (neusseptum)"
En ja hoor, ik ben één van de gelukkige of weinige die hier dus wel meet opgezadelt is. het is inmiddels een gigantisch gat waar een pen doorheen gestoken kan worden.

Nu is het zo dat elke keer als ik weer bij een/de KNO-arts kom ik mij moet verantwoorden voor het feit dat er een gat in mijn neus zit en dat dit niet gekomen is door cocaïne gebruik. Als ik dan vertel dat dit komt als één van de bijwerkingen van Rhinocort wordt ik ongelovig aangekeken want dat kan niet.

Mijnsinziens is er een heel simpele verklaring voor, door het feit dat ik steeds bloedneuzen had/heb en daardoor mijn luchtdoorgang mijn neus in steeds geblokkeerd was door gestold bloed, heb ik steeds moeten "peuteren" om dit vrij te houden en doordat je dit steeds doet haal je volgens mij steeds meer weefsel weg en kom je uiteindelijk van het ene neusgat binnendoor bij het andere.

Momenteel gebruik ik Singulair 10Mg, Pantozol 40Mg en Fluticasonpropionaat (neusspray)

Mijn vraag is nu eigenlijk of er nog meer "lotgenoten" zijn die dit verhaal herkennen of soortgelijke ervaringen hebben.

Ik hoor/lees het graag van jullie.

Groeten,

Marcel

Login of registreer om te reageren
08-04-2009 om 21:38 uur

Dat was de reden waarom ik destijds ben gestopt met de rhinocort ...
Hier waren het ook dagelijks neusbloedingen.....
Nu heb ik alleen nog maar livocab neusspray....
en bij hoge uitzondering pak ik de normale neusspray of op zeewater basis...
Als ik dat zo lees van jouw, maar goed ook dat iemand stopt...
Maar goed jij zit er nu dus wel mee...
Ik hoop dat je spoedig iets meer weet of te weten komt van lotgenoten...

Login of registreer om te reageren
09-04-2009 om 18:24 uur

Rhinocort en andere neussprays met corticosteroiden zijn heel veilig. Dat je neusbloedingen krijgt kan ook komen doordat je van jezelf ontstekingen hebt, door bijv. allergien. Net als bij pufjes met corticosterioden, zorgt het voor een ontstekingsremmende werking. Juist de normale neusspray tegen verstopte neus, dat je bij een drogist kan kopen, kan zorgen voor een perforatie van t neusslijmvlies.
Zoutwateroplossing werkt vaak niet voldoende, tenminste bij mij niet (vanwege mijn ernstige hooikoorts).

Hier zijn veel leden die dit soort neussprays gebruiken, zoals Nasonex, Rhinocort e.d.

Reactie op Marcel

In de bijsluiter stond bij bijwerkingen dat (ik citeer) "Zeer zelden: perforatie van het tussenschot van de neus (neusseptum)"
En ja hoor, ik ben één van de gelukkige of weinige die hier dus wel meet opgezadelt is. het is inmiddels een gigantisch gat waar een pen doorheen gestoken kan worden.

Nu is het zo dat elke keer als ik weer bij een/de KNO-arts kom ik mij moet verantwoorden voor het feit dat er een gat in mijn neus zit en dat dit niet gekomen is door cocaïne gebruik. Als ik dan vertel dat dit komt als één van de bijwerkingen van Rhinocort wordt ik ongelovig aangekeken want dat kan niet.

Mijnsinziens is er een heel simpele verklaring voor, door het feit dat ik steeds bloedneuzen had/heb en daardoor mijn luchtdoorgang mijn neus in steeds geblokkeerd was door gestold bloed, heb ik steeds moeten "peuteren" om dit vrij te houden en doordat je dit steeds doet haal je volgens mij steeds meer weefsel weg en kom je uiteindelijk van het ene neusgat binnendoor bij het andere

Ik zou graag willen dat je je vraag wat anders formuleert, want dit is onnodige bangmakerij. Van neuspeuteren, hoe vies ook, krijg je echt geen gaten in je neustussenschot.

groetjes bioloogje

Login of registreer om te reageren
16-04-2009 om 07:09 uur

Beste Boiloogje,

Ik zie al aan jouw onderschrift dat je vrij positief door het leven wilt gaan en dat is uit de reactie op mijn verhaal ook wel te merken.

Maar neem maar van mij aan dat wat ik hier schrijf geen bangmakerij is, maar gewoon mijn eigen ervaring.

Ik wil hier niet negatief mee naar buiten komen, maar gewoon horen of er meer mensen zijn die deze klacht hebben en dit willen delen.

Ik weet niet of je tot de redactie behoort van dit forum, maar jouw laatste zin is behoorlijk dwingend en oordelend.

Maar goed jij zult ook wel geen last hebben van een perforatie van het neusseptum.

Groeten,

Marcel

Login of registreer om te reageren
02-07-2020 om 17:12 uur

Hallo Marcel. Ik zie dat je deze forum post al een aantal jaar geleden hebt gepost. Ben je nog steeds op zoek naar lotgenoten?
Ik heb ook een septum perforatie. Bij mij veroorzaakt door van kinds af aan zeer vaak bloedneuzen met bijbehorende korte korsten en het wegpeuteren hiervan om vrij te kunnen ademen. Dit resulteerde in een gat van uiteindelijk 1,5 bij 1,5 cm. Het groeide door korstvorming met de jaren door. Inmiddels ben ik vorige week geopereerd om het te sluiten en daar nu nog herstellende van. Hoe is het jou verder vergaan?
Mvg Stef

Login of registreer om te reageren
11-12-2021 om 18:07 uur

Beste Stef,
Beste lotgenoten,

Ik las op dit forum dat jij Stef aan die perforatie in je neusseptum bent geholpen. Mag ik vragen wat er precies aan gedaan is en vooral waar je geholpen bent?
Hoe gaat het nu?

Ik heb tot mijn schrik deze week ontdekt dat ik ook een gat heb en heb er best veel last van. Volgende week naar de huisarts, maar ben zo bang en zo beroerd van.

Ik verneem van lotgenoten heel graag waar ik goed geholpen kan worden.

Alvast bedankt.
Groet,
Marije

Login of registreer om te reageren