Zeer benauwd maar een saturatie van 98%

26-08-2008 om 21:35 uur

Hallo.
ik had een vraag
ik lig nu sinds vrijdag weer in het ziekenhuis voor mijn astma daar voor heb ik ook al in het ziekenhuis gelegen 3 en een halve week ben maar 9 dagen thuis geweest.

nu heb ik het sinds vorige week dinsdag al benauwd en de prednison slaat nog niet aan,
het nadeel is alleen als ik het heel erg benauwd heb meten ze mijn saturatie op en die is gewoon goed
omdat ik nu al zolang benauwd ben knijpt mijn keel helemaal samen waardoor mijn keel piept.
hierdoor dacht mijn LA dat de benauwd heid niet uit mijn longen kwam. maar een NO meting ied toch een te hoog gehalte zien.

waar het allemaal op neer komt omdat ik dus niet piep in mijn longen en mijn saturatie ook altijd goed blijft heb ik het idee dat de LA en verplegers denken dat ik geen astma aanvallen heb,
is het mogelijk dat je bij astma niet piept en je saturatie normaal blijft ?

het maakt mij erg onzeker op dit moment over hoe ze hier over mij denken..

mvg eline

Login of registreer om te reageren
26-08-2008 om 21:37 uur

Hoi Eline,

Stel dit soort vragen ook altijd aan je dokter(s), die kunnen het vaak goed uitleggen. En dan weten ze ook dat jij je zorgen maakt en kunnen ze rekening houden met bepaalde uitleg.
Ik piep nooit en heb toch astma. En saturatie zegt iets over de zuurstofopname in je bloed, hoeft niks met je astma van doen te hebben. Via de zoekfunctie op het forum kun je ook wel meer info vinden over zowel piepen als saturatie.

Login of registreer om te reageren
26-08-2008 om 22:25 uur

Hoi,

Ik herken je verhaal volkomen en hierdoor voel je je vaak heel erg onbegrepen. En krijg je gewoon het idee dat je het dan zelf misschien allemaal wel gewoon verzint.
Ik ben wel erg benieuwd naar het antwoord van de artsen hier,  want ik weet dat je niet percee hoeft te piepen met astma. Maar waarom denken alle artsen dit dan wel? Want ik heb regelmatig dat ik erg benauwd ben, super erg hoest, maar dat ik niet piep en dan dus toch maar naar huis wordt gestuurd.

Jitske.

Login of registreer om te reageren
26-08-2008 om 23:14 uur

Hoi Relien,

Ik wil je er op wijzen dat bij astma niet altijd een saturatiedaling van toepassing is  :Y Ik heb zelf ook redelijk erg astma, maar hoe benauwd ook: geen last van saturatiedalingen. Op mijn revalidatie is uitgelegd dat niet bij alle astmapatienten een saturatiedaling voorkomt(zoals Hilde ook zegt, het heeft te maken met de zuurstofopname in je bloed). Dus misschien heb jij dat ook niet.
Maar goed, ik ben geen dokter en weet het niet 100% zeker, dus het is zeker een goede vraag voor de medici hier.

Ik ken in ieder geval het gevoel dat je niet geloofd wordt. Ik was laatst op de huisartsenpost, enorm benauwd, maar toch was er niks te horen (goh... dat na een paar shotjes ventolin hihi). Maar twijfel niet aan jezelf! En al komt je benauwdheid momenteel misschien niet van je astma, als je er maar vanaf komt toch! Hebben ze je CO2 waarden toevallig wel eens gemeten? Misschien ben je gaan hyperventileren doordat je al zo lang benauwd bent? Ik ben zelf namelijk ook bekend met chronische hyperventilatie, waar ik geen last van heb, maar wat wel te zien is in mn CO2 waarden.

Sterkte in ieder geval.

Groetjes, Nina

Login of registreer om te reageren
03-09-2008 om 10:03 uur

Bij mijn zoontje is de saturatie ook meestal goed.
Hij heeft 1 keer n echte lage gehad en toen werd er meteen bloedonderzoek gedaan en foto,s gemaakt van de longen.

Login of registreer om te reageren
03-09-2008 om 12:02 uur

Saturatie metingen zijn ook alleen maar een indicatie. Je kan er geen volledige conclusies uit trekken, als de saturatie word gemeten gebeurd dat aan je vinger of aan je oorlel. Meestal geeft aan je oorlel een hogere saturatie aan dan aan de vinger, vanwege een betere bloedsomloop. Bij inspanning ontrekt je lijf ook zuurstof aan de plekken waar hij dat minder nodig heeft en geeft dat aan de vitale delen van je lichaam, zodoende hoef je met een lagere saturatie niet extra benauwd te zijn, maar betekent een hoge saturatie ook niet automatisch dat je niet benauwd bent.

Login of registreer om te reageren
05-09-2008 om 17:29 uur

Zeer herkenbaar dit verhaal, ook ik had deze week een astma aanval,
dokter  erbij geroepen en saturatie was 98%, er wordt dan meteen aan hyperventilatie
gedacht.
Vroeg me ook hetzelfde af, op longfitness komt het ook vaker voor, je slecht voelen met een
goede saturatie en omgekeerd je goed voelen met een slechte saturatie, dus toch niet altijd
een goed meetpunt?
zijn de CO2 waarden te meten met bloedprikken?

Login of registreer om te reageren
05-09-2008 om 17:40 uur
Reactie op caroline

Zeer herkenbaar dit verhaal, ook ik had deze week een astma aanval,
dokter  erbij geroepen en saturatie was 98%, er wordt dan meteen aan hyperventilatie
gedacht.
Vroeg me ook hetzelfde af, op longfitness komt het ook vaker voor, je slecht voelen met een
goede saturatie en omgekeerd je goed voelen met een slechte saturatie, dus toch niet altijd
een goed meetpunt?
zijn de CO2 waarden te meten met bloedprikken?

CO2 waarden zijn de meten met bloedgas prikken (die hele gemene prik in je pols)

Login of registreer om te reageren
11-09-2008 om 11:46 uur

ik heb precies hetzelfde. In het begin was ik maar steeds een uurtje benauwd, en dan ging het wel weer. NA de 3e keer ben ik direct naar huisarts gegaan, saturatie was 100%. Dus de dokter zei dat het hyperventilatie was waarschijnlijk en spanningen.
Nu ben ik inmiddels 2 weken verder en heb het nu al een paar dagen de hele dag door benauwd. Wat nu te doen? Ik piep niet, ik hoest niet, heb wel redelijk veel slijm achter in me keel en moet continu slikken.
EDIT: Ik open wel even mijn eigen topic, excuses voor de hijack ;-)

Login of registreer om te reageren
13-10-2008 om 23:37 uur

Ik herken dit ook, goede saturatie maar toch een geknepen gevoel, alsof je geen lucht krijgt.
Van de longarts kreeg ik Qvar en Oxis, allebei 2 pufjes per dag en de Oxis nog vóór extra inspanning.
Gelijk van de eerste dag was het "geknepen" gevoel weg.
Omdat mijn eigen longarts enige tijd niet aanwezig was, ben ik bij 2 vervangende longartsen geweest, die hier allebei geen raad mee wisten.
Ook hiermee naar de 1e hulp geweest, toen ik dacht dat ik stikte ( weer dat geknepen gevoel ). Ze hadden geen idee en noemden het a-specifiek.
Wat was ik blij met die pompjes!
Ik heb trouwens geen astma, maar duivenmelkerslongen. Vanaf maart al ziek, gebruik nog steeds Prednison, maar ben wel ah afbouwen.
Is hier soms ook iemand met deze ziekte?
Ik heb al mijn vogels moeten wegdoen, duiven maar ook papegaaien en parkieten.

Login of registreer om te reageren
18-07-2017 om 06:21 uur

Hallo, hier ook hetzelfde. Ben al jaren astma patiënt.
Heb 16 dagen in ziekenhuis gelegen met zeer kortademigheid, saturatie was 98%.
Na tal van onderzoeken scheelde er van alles maar konden ze geen juiste diagnose geven. Dus naar huis met zeer erge benauwdheid. Op aanraden van huisarts naar universitair ziekenhuis. Terug onderzoeken, en nu blijkt dat ik nog maar longinhoud heb van 35%. En er is iets met mijn middenrif. Het zou te hoog zijn en ze gaan nu verder onderzoeken doen. Maar dat zou ook verklaren dat ik zo kortademig ben. Ben momenteel nog in ziekenhuis maar laat het zeker weten wat uitslag is. Eindelijk ben ik blij dat mijn klachten serieus genomen worden. Groetjes

Login of registreer om te reageren