Persoonlijke tips gezocht voor Luchtwijzer

21-04-2009 om 22:57 uur Gesloten

In het juli/augustusnummer van Luchtwijzer wordt aandacht besteed aan het volgende item:
------> huis-, tuin- en keukenmiddeltjes bij benauwdheid en allergie (en dan bedoelen we NIET eczeem en jeukende ogen agv hooikoorts!!!)

Waar ben ik naar op zoek:

1. Welke middeltjes hebben mensen zelf gevonden om hun klachten van benauwdheid of allergie te verminderen?
En 2: wie heeft er tips ter vermindering van bijwerkingen van inhalatiemedicijnen (keelklachten, zoals schimmelinfectie in de keel)?

Ik wil graag ook weten waar je tip vandaan komt. Hoe heb je ervan gehoord? Van iemand gehoord, toevallig ontdekt? Zelf aan het uitproberen gegaan?
Hoe heb je je 'ontdekking' gedaan? Op welke manier vermindert het middeltje je klachten? Hoe 'werkt' het middeltje (volgens jou)? Hoe vaak gebruik je het? Enzovoort.

Het is op deze plaats alvast belangrijk te vermelden dat het artikel geen steunbetuiging wordt aan dit soort middeltjes. Wat bij de een prettig is, hoeft bij een ander minder werkzaam te zijn. Maar we willen eens horen wat de leden zelf ontdekken. Natuurlijk zullen deze middelen nooit de reguliere medicijnen kunnen vervangen. Ze zijn hooguit een ondersteuning of hulpmiddel.

Ik wacht de reacties af! Alvast bedankt!
Groet van Arnoud Kluiters, medewerker van Luchtwijzer.

De reacties zijn gesloten.
21-04-2009 om 23:44 uur

Als u op dit forum zoekt, of er meeleest komt u vast veel tegen van wat u hebben wilt.

Waarom zouden wij uw werk voor u moeten doen?

22-04-2009 om 07:37 uur
Reactie op marlen

Waarom zouden wij uw werk voor u moeten doen?

Er vanuitgaande dat dit daadwerkelijk iemand van de luchtwijzer is en geen alternatief genezer o.d. ...

Omdat de Luchtwijzer een magazine is voor mensen (donateurs) met longklachten; uitgegeven door het Astmafonds. Het Astmafonds dat dit forum heeft overgenomen een aantal maanden geleden. Het is een blad voor longpatienten; zonder wiens medewerking in de vorm van interviews, ervaringsverhalen e.d. waarschijnlijk niet mogelijk zou zijn. Ik zie het dus niet als werk doen voor iemand :N Arnoud zal zelf artikel e.d. moeten schrijven n.a.v. de hier genoemde tips. Je geeft hoogstens wat tips waar anderen misschien hun voordeel mee kunnen doen; net zoals je dat hier m.i. ook doet. Bovendien staan er misschien dingen in waar je zelf ook je voordeel mee kunt doen. Ik lees de luchtwijzer iig altijd met belangstelling.

Arnoud; ik heb iig geen huis- tuin en keukentips helaas ;( Geloof daar zelf ook niet zo in. Maar dat is weer een ander verhaal ;) Succes met het artikel!

22-04-2009 om 11:03 uur
Reactie op marlen

Als u op dit forum zoekt, of er meeleest komt u vast veel tegen van wat u hebben wilt.

Waarom zouden wij uw werk voor u moeten doen?

Reactie op Regenboogvisje
ik vind ook niet dat je andersmans wer aan het doen ben vind het een goede vraag en slim dat het hier gesteld word omdat hier gewoon veel mensen komen.

Ik bedoelde dat iemand die de moeite neemt om te zoeken, hier van alles kan vinden!
Dus mijn vraag is eigenlijk waarom zoekt deze persoon niet eerst zelf?

22-04-2009 om 08:00 uur

ik vind ook niet dat je andersmans wer aan het doen ben vind het een goede vraag en slim dat het hier gesteld word omdat hier gewoon veel mensen komen.

ik heb ook geen middletjes die echt tegen de benauwdheidsaanvallen helpen.
we zijn een longverpleegkundige een keer tegene mij tijdens een concert (ik sppel dwarsfluit)
dat ik even cola moest nemen maar dat was echt toen ik in z'n voorfase zat een beginnende benauwdheid maar nog niet echt en geen tijd op medicijnen te nemen.
verder is het bij mij toch altijd een kwestie van medicatie en dan gaan merk ik dat asl ik ga liggen maar niet plat dus half recht op dat dat wel prettig is om de boel onder controlle te houden.

22-04-2009 om 08:30 uur

even nadenken:
- bessensap drinken of mee spoelen om een schimmelinfectie keel nav de pufjes te verhelpen/voorkomen (advies arts en ervaring patienten, ik heb het zelf nooitv gedaan)
- bij schimmelinfectie keel door pufjes geen suiker nemen, eigen ervaring, helpt! (gelezen ergens op een alternatieve site)
- vasaline als er iets exceem ontstaat (gehoord van iemand, helpt, uit eigen ervaring, smeer het dan 2x daags)
- huishoudhandschoenen aan bij huishoudelijke klusjes... advies arts, voorkomt/verminderd exceem.
- geen koemelk drinken (slijmvorming dus meer hoesten etc, ervaring medepatienten)
-tanden poetsen met die plantaardige tandpasta (menthol in tandpasta wil wel een prikkelend en dus benauwdheid geven, deze tandpasta bevat geen menthol, dus prikkelt niet- advies ergotherapeut tijdens longrevalidatie ... alleen istie zooo vies, dus ik gebruik het niet
- de was in hooikoortsperiode binnen hangen- advies ergotherapeut, dit doe ik wel als ik veel last heb van hooikoorts

22-04-2009 om 10:04 uur

Bij keelpijn of keelontsteking 3x per dag spoelen/gorgelen met zout water. Zeker bij beginnende keelpijn ben je er gelijk vanaf  :s). Heb ik geleerd op longrevalidatie toen ik heel veel last van mijn keel had.

22-04-2009 om 14:01 uur

Beste allemaal,

Arnoud is een journalist voor het blad Luchtwijzer van het Astma Fonds.
Voor een aankomend nummer wil hij graag jullie hulp vragen.

Hij kan natuurlijk zelf het hele forum afspeuren naar goede tips, maar dat kost een hoop tijd en werkt niet echt efficient. Verder zijn er misschien wel mensen die een goede tip hebben maar deze nog nooit op het Astma Forum hebben verteld. Om deze informatie te verzamelen heeft hij deze oproep geplaatst.

Als jullie goede tips hebben, laat ze dan aan Arnoud weten zodat hij er een leuk artikel over kan schrijven.

Alvast bedankt voor jullie medewerking!

22-04-2009 om 19:08 uur

Mijn tips:

Deze heb ik van een moeder die een dochter heeft met astma en dat vroeger erg had en nou toen mij deze tip gaf;
Als je benauwd bent en veel slijm hebt, coca cola drinken *met prik* en naturel zoute chips eten. Hoe het werkt geen idee, maar hierdoor kom het slijm losser en door de cafeine wordt de benauwdheid ook wat minder.

Koffie drinken tegen de benauwdheid, ook vanwege de caffeine. Maar vast wel bekend al!

Tegen schimmel en andere ongemakken in de mond:
Spoelen/gorgelen met Kamillosan, warm water en wat druppels erin * tip kreeg ik van verpleegster in Davos astma centrum *

Tegen schimmel en tevens bij keelpijn:
Kamillethee met honing.

Tegen kriebelhoest:
Warm water met suiker.

Nou dat was het voor nu geloof ik!
Jitske.

22-04-2009 om 19:15 uur

mijn opa was een stevig astma patient, maar helaas waren er in die tijd nog geen goede medicijnen. Hij dronk altijd koude thee met honing, was ervan overtuigd dat dit goed deed aan het hoesten! (dus ik heb van opa ook vaak honing gehad)

en kefir, dat plantje had mijn moeder 30 jaar geleden van een buurvrouw gekregen, ze maakte er iets melkachtigs van, en dat moest ik dan opdrinken. het zou goed zijn bij astma... nou, ik vond het erg vies als kind, en heb nooit gemerkt dat het hielp..

22-04-2009 om 20:14 uur

Even het eerste waar ik zo op kom...

Ik poetst met mentholvrije tandpasta om minder slijmvorming te krijgen.
Maar... daar tegenover staat dat ik soms een heet menthol-mentos snoepje pak...
Het geeft me (het bedrog van) meer lucht.. en dat geeft gewoon even een prettig gevoel.
(waarom dit bij mij zo tegenstrijdig is geen idee... maar dit werkt wel voor me)

Ik kwam op het idee om tandpasta te wisselen na een vraag hier op het forum. De tip werd gegeven eens andere tandpasta te proberen. En de snoepjes heten letterlijk: Mentos-air... kwam ze tegen in de aanbieding ooit, en ben er bij blijven hangen, heb ze altijd wel in mijn tas zitten.

Kauw regelmatig kauwgom.. bij verkoudheid zitten mijn oren vlucht dicht..
Mijn vroegere huisarts zei dit altijd... suikervrije kauwgom kauwen!