Persoonlijke tips gezocht voor Luchtwijzer

21-04-2009 om 22:57 uur Gesloten

In het juli/augustusnummer van Luchtwijzer wordt aandacht besteed aan het volgende item:
------> huis-, tuin- en keukenmiddeltjes bij benauwdheid en allergie (en dan bedoelen we NIET eczeem en jeukende ogen agv hooikoorts!!!)

Waar ben ik naar op zoek:

1. Welke middeltjes hebben mensen zelf gevonden om hun klachten van benauwdheid of allergie te verminderen?
En 2: wie heeft er tips ter vermindering van bijwerkingen van inhalatiemedicijnen (keelklachten, zoals schimmelinfectie in de keel)?

Ik wil graag ook weten waar je tip vandaan komt. Hoe heb je ervan gehoord? Van iemand gehoord, toevallig ontdekt? Zelf aan het uitproberen gegaan?
Hoe heb je je 'ontdekking' gedaan? Op welke manier vermindert het middeltje je klachten? Hoe 'werkt' het middeltje (volgens jou)? Hoe vaak gebruik je het? Enzovoort.

Het is op deze plaats alvast belangrijk te vermelden dat het artikel geen steunbetuiging wordt aan dit soort middeltjes. Wat bij de een prettig is, hoeft bij een ander minder werkzaam te zijn. Maar we willen eens horen wat de leden zelf ontdekken. Natuurlijk zullen deze middelen nooit de reguliere medicijnen kunnen vervangen. Ze zijn hooguit een ondersteuning of hulpmiddel.

Ik wacht de reacties af! Alvast bedankt!
Groet van Arnoud Kluiters, medewerker van Luchtwijzer.

De reacties zijn gesloten.
22-04-2009 om 20:26 uur

Tegen de schimmelinfectie: (de tip is al gegeven): spoelen met zout water. Ik heb de tip van het forum, maar helaas moet ik van het zoute water hoesten en ik krijg het er benauwd van. Ik doe het nu alleen als ik aften opmerk, opkomende bloedblaren of beginnende keelpijn. In ieder geval liever niet voor het slapen gaan. :N Mijn longarts heeft zout water als tip gegeven tegen bloedblaren. ^O^

Als je erg moet hoesten en hier al veel spierpijn of gekneusde ribben van hebt: voorover gaan staan, je handen op de lichtgebogen knieën steunen. De tip is een ervaringstip, hij komt van mezelf. ;) Maar mijn Cesar-therapeute gaf me hierin gelijk, het was de beste manier volgens haar.

Verder: bij een bepaald soort benauwdheid: toch proberen rustig en diep in en uit te ademen via je buik, dat is ook een ervaringstip van mezelf. Dan hoest je het slijm waar je last van hebt meestal op, zodat je je beter gaat voelen. Aan het eind van de uitademing de adem even vasthouden. Bij de fysiotherapeut deed ik dat dus al meteen goed, hij heeft me alleen nog verteld dat ik op het eind van de buikademihaling ook nog het middenrif moet gebruiken. ;)  Ik was in één les klaar. 8-)

En in diezelfde les heb ik de fysiotherapeut gevraagd hoe je moet huffen: bij mij gaat het zo: in vier tellen rustig inademen, in acht halve tellen uit terwijl je acht keer een ademstoot geeft met je middenrif, twee tellen rust (ik doe ook wel eens drie of vier). En dan van voren af aan. Ik moet erbij zeggen dat ik een erg rustige ademhaling heb. Huffen is ook een prima manier om je slijm op te hoesten. Alleen jammer dat je soms steeds tussendoor moet hoesten, net als bij de buikademhaling. :P

Ik zal die laatste twee tips meteen zelf gaan toepassen!

Net als Melanie gebruik ik vaak kauwgom, ook wel eens 's nachts, en bij het hardlopen altijd. Mijn tandarts is tegen 's nachts kauwgom in je mond hebben... Ook de kauwgom is bij mij een ervaringstip. Ik neem het tegen het hoesten, maar ook tegen de droge mond.

Moderator
22-04-2009 om 22:16 uur

Bij mij is het net zo "tegenstrijdig|"als mij Melanie
Ik poets met menthol vrjie tandpasta maar om van een hoestbui af te komen neem ik vaak een kauwgum, menthos of een pepermuntje
Heel gek misschien is dat ik probeer te geeuwen tijdens een hoestbui om de "kriebel" in mn keel kwijt te raken
Koffie schijnt te helpen maar daar merk ik weinig van  :N
Wat bij weer wel werkt is thee met honing maar die honing moet weer niet te zoet zijn anders krijg ik juist weer een hoestbui :)

22-04-2009 om 22:20 uur

Als ik hyperventileer helpt het me vaak om met mijn hoofd op de buik van mijn vriend te gaan liggen..
Heb op die manier een snelheid om mee mee te gaan..
Het scheelt dat hij van zichzelf ook vrij vlug ademt.. dus het lukt vaak snel om er in mee gaan..
Tegelijk concentreer ik me op het 'richting mijn voeten uitademen'
Klinkt gek, maar werkt wel :) Voor mij dan..

22-04-2009 om 22:42 uur
Reactie op melanie

Als ik hyperventileer helpt het me vaak om met mijn hoofd op de buik van mijn vriend te gaan liggen..
Heb op die manier een snelheid om mee mee te gaan..
Het scheelt dat hij van zichzelf ook vrij vlug ademt.. dus het lukt vaak snel om er in mee gaan..
Tegelijk concentreer ik me op het 'richting mijn voeten uitademen'
Klinkt gek, maar werkt wel :) Voor mij dan..

dat van je op de voeten concentreren leer je ook in longrevalidatie.
Daar moet je soms zelfs stampen met je voeten als je benauwd begint te worden, zolang je aandacht laag is, blijft je ademhaling ook lager.

23-04-2009 om 01:20 uur

Nou ja, dan zal ik ook maar even helpen:

Als ik een droge hoest heb, doe ik honing in mijn koffie i.p.v. suiker.
Tip om honing te nemen uit het boek van dr. Vogel

Als ik een droge keel heb, dan neem ik tijmsiroop.
Kreeg een vriendinnetje vroeger thuis.

Als mijn neus dicht zit dan snuif ik even aan een doosje Dampo.
Tip van mijn (inmiddels overleden) ex-schoonmoeder.
's Nachts leg ik dan een doorgesneden rauwe ui met suiker erop op een schoteltje naast het bed.
Weet niet meer van wie ik die tip kreeg.

Kramp (begon bij mij al vóór medicijngebruik), daartegen neem ik magnesium.
Tip van de eigenaar van een schoenenzaak, waar ik plotseling hevige kuitkramp kreeg toen ik een gepaste laars wilde uittrekken.

Tegen boeren of borrelen in de maag soms Rennie. Lang geleden ontdekt. Weet niet meer van wie de tip kwam.

Ik drink geen melk, vanwege slijmvorming.
Eigen ontdekking.

Bijwerkingen inhalatiemedicijn: bij mij nog niet voorgekomen.
Waarschijnlijk omdat ik van de apotheek een goede demonstratie en voorlichting kreeg.
Na elke inhalatie: spoelen, diep gorgelen, spoelen en slokje water opdrinken. Daar heb ik me ook altijd aan gehouden.

Verder doe ik regelmatig ademhalingsoefeningen om te ontspannen, tip van o.a. COPD forum.

Succes ermee!

23-04-2009 om 08:07 uur

Hier komt nog een tip van de la

Ik moet iedere dag 1 strepsil op zuigen van de la.
I.v.m. makkelijk aftens en een schimmelinfectie in de mond.
Sindsdien gaat het goed.

Dominique

24-04-2009 om 20:03 uur

Het is heel gek maar even een sigaret in je hand en daarna aan je vingers ruiken, hierdoor krijg ik het minder benauwd.
hier kwam ik achter toen ik zelf af en toe rookte en ik benauwd werd en met mn handen voor mn neus hield.

dit zal niet werken als je niet tegen rooklucht kan.

06-05-2009 om 15:31 uur

Beste allemaal,

Ik ben erg blij met jullie reacties! Ik sta op het punt om het artikel voor Luchtwijzer te gaan schrijven. Mochten er nog tips tebinnenschieten: laat het vooral weten. Je weet nooit wie je ermee verder op weg kunt helpen!

Groet van Arnoud

14-05-2009 om 23:00 uur

Na het tandenpoetsen spoelen met Listerine kreeg ik als tip van de Longarts als extra maatregel tegen schimmelinfecties..
Ik vind het erg vies.. maar ben het toch maar aan het uitproberen nu...

Moderator
26-05-2009 om 22:51 uur

Arnoud heeft aangegeven klaar te zijn met zijn stuk middels een PB

Hoi Gwenny,

Ik ben klaar met het schrijven van het artikel over huis-tuin-en keuken tips voor luchtwijzer.
Wat is nu gebruikelijk: haal jij mijn vraag van het forum af, of zal ik zelf een afsluitend bericht plaatsen dat reageren niet meer hoeft?

Groet van Arnoud

Hiermee gaat het topic dicht