welke medicijnen bij hyperreactieve luchtwegen.

06-07-2009 om 18:48 uur

Hoi,
Ik heb al mijn hele leven allergisch astma in matige vorm en sinds februari 2009 heb ik ook hyperreactieve luchtwegen.
Ik reageer op de gekste dingen met een hoestbuien, piepen en hoorbaar slijm wat moeilijk weg te hoesten is.
Ik ben nog steeds zoekende naar het juiste medicijn wat dit een beetje onder controle kan houden en bij ontsporing weer tot rust brengt.
Ik krijg nu af en toe een kuur prednison :X die weinig tot niks helpt of moet een lange periode geduld hebben omdat het vaak naar weken soms maanden wel weer een keer tot rust komt als het al niet weer een keer door een andere prikkel ontspoort is :?
Ik gebruik nu:
foradil 2x1
flixotide 2x2
avamys 2x2
xyzal 1x1
singulair 1x1
Ik hoop dat iemand me kan helpen aan tips die me mogelijk helpen om de reactie op prikkels beter onder controle te krijgen en te houden.
Harriët

Login of registreer om te reageren
06-07-2009 om 18:51 uur

Het enige wat ik nu voor je kan bedenken is qvar of alvesco. Dit zijn medicijnen die net als flixotide de astma/longen rustig maken. Omdat Qvar en alvesco dieper in de luchtwegen komen zijn ze vaak wat effectiever.

Maar goed, volgens mij is dit een onderwerp die je met je arts moet bespreken....

Login of registreer om te reageren
06-07-2009 om 19:01 uur
Reactie op emsepems

Het enige wat ik nu voor je kan bedenken is qvar of alvesco. Dit zijn medicijnen die net als flixotide de astma/longen rustig maken. Omdat Qvar en alvesco dieper in de luchtwegen komen zijn ze vaak wat effectiever.

Maar goed, volgens mij is dit een onderwerp die je met je arts moet bespreken....

Dan voor je bericht.
Q-var heb ik gehad leek wel alsof ik er meer van ging hoesten in overleg met de la is dit na 2 weken gestopt omdat het meer kwaad dan goed leek te doen.
Alvesco heb ik nog niet gehad is toen wel voorgesteld maar heb zelf toe gekozen voor flixotide omdat ik hiervan de reactie kende en wist dat dit in ieder geval wat deed. Ik ben geswitched van de q-var naar flixotide i.p.v. de ook als optie voorgestelde alvesco dus dit kan ik nog vragen.

Reactie op nina
Hoi HJ,

Ik heb zelf het baat bij Qvar 100 (2x4), maar ook dan zijn mijn luchtwegen nog steeds zeer hypperreactief.
Wat ik vaker nog doe is een tijdje standaard (elke 4 uur) ventolin puffen, dan komt het bij mij vaak sneller tot rust. En meestal als ik een stoot kuur van 7 dagen 30 mg krijg dan is het daarna wel voor een tijdje goed. Wat voor stootkuur krijg jij? En je flixotide is ook nog wel wat aan de lage kant volgens mij, volgens mij mag je nog wel meer namelijk. Maar dat weet ik niet 100% zeker.

Succes.

Ik heb nu een kuur van 7 dagen 30 mg het slijm lijkt iets minder te zijn maar dat is wisselend maar het piept en kraakt nog nagenoeg even veel als voordat ik begon. Kuur duurt nog tot morgen dus ik heb mijn twijfels of het voldoende is.
Ik dacht dat 2x2 maximaal was maar dat ga ik nakijken. Heb net in de bijsluiter gekeken incidenteel mag de arts een hogere dosering voorschrijven om de klachten onder controle te krijgen.
Ik reageer niet op ventolin heb sinds vorige week dinsdag atrovent zonodig 4x2 wat volgens mij wel zorgt voor iets minder hoestbuien en minder slijm. Ik ga in ieder geval de atrovent ophogen naar zijn max.
Ik kijk nog even aan hoe dit gaat anders trek ik voor het weekend weer bij de ha aan de bel.
Thnx voor de tips.

Login of registreer om te reageren
06-07-2009 om 18:52 uur

Hoi HJ,

Ik heb zelf het baat bij Qvar 100 (2x4), maar ook dan zijn mijn luchtwegen nog steeds zeer hypperreactief.
Wat ik vaker nog doe is een tijdje standaard (elke 4 uur) ventolin puffen, dan komt het bij mij vaak sneller tot rust. En meestal als ik een stoot kuur van 7 dagen 30 mg krijg dan is het daarna wel voor een tijdje goed. Wat voor stootkuur krijg jij? En je flixotide is ook nog wel wat aan de lage kant volgens mij, volgens mij mag je nog wel meer namelijk. Maar dat weet ik niet 100% zeker.

Succes.

Login of registreer om te reageren
17-09-2009 om 13:03 uur

Hoi,

Ik heb nu ook meer klachten en kreeg prednisolon wat onvoldoende werkt.Veel slijm,hoesten en kortademig.Nu heb ik Spiriva Respimat erbij gekregen.Een kleine vernevelaar die luchtwegverwijderend is en 24 uur werkt.Ik heb het nu 1x gebruikt maar voel toch al verlichting.Het is een copd medicijn die ook steeds meer bij astma wordt toegepast.Misschien heb je er iets aan.
Groeten Hetty.

Login of registreer om te reageren
19-09-2009 om 16:06 uur
Reactie op effeloeke

.Nu heb ik Spiriva Respimat erbij gekregen.

Ik had al de gewone en heb sinds begin aug de respimat echt een super fijn ding  :s)

Login of registreer om te reageren
17-09-2009 om 15:32 uur

Hey,

Ik heb ook erg gevoelige luchtwegen. Ik gebruikte eerst altijd pulmicort, maar dit werkte bij mij ook niet voldoende. Toen ben ik overgestapt op alvesco en sinds ik dat ben gaan gebruiken gaat het veel beter. Dus ik denk dat het voor jou misschien ook wel het proberen waard is.
Ook ik gebruik spiriva alleen dan in de vorm van een turbuhaler. Bij mij werkt dit ook erg goed alleen was 1x daags bij mij op den duur niet meer genoeg, dus nu gebruik het 2x daags.

Ventolin werkte bij mij ook niet echt, nu ben ik overgestapt op bricanyl. Het heeft iets meer effect, maar als ik erg benauwd ben vernevel ik met combivent. Dat doe ik zowieso elke morgen.

Ik zou het overleggen met je arts, die weet er het meeste van  ;)

Groetjes, Kim.

Login of registreer om te reageren
19-09-2009 om 19:40 uur

Gebruik nu sinds half juli alvesco 2x1 en foradil en zonnodig atrovent wat ik bij meer hoesten en slijm 2/3 daags inzet en me goed helpt mn. het hoesten een beetje onder controle te krijgen. Het is nu rustig en ook mijn pf is een stuk hoger en wisselt minder vaak als voorheen. Eigenlijk zou ik alvesco af moeten bouwen naar 1x1 maar ik laat het maar even zo het gaat nu goed wil het risico niet nemen dat ik weer overnieuw kan beginnen overleg in november wel weer met de la of ik alsnog moet afbouwen.
Als het weer misloopt ga ik overleggen voor spiriva dan heb ik nog iets achter de hand voor het geval dat.

Login of registreer om te reageren
29-09-2009 om 14:33 uur

heb jij door je hyperreactieve luchtwegen dan ook dat branderig gevoel als je uitademt .?
en zijn dit type luchtwegen bij alle astmapatienten of alleen bij een ernstige astma ?
ik heb hier ook last van en ben nog altijd aan het zoeken ....

ik werk nu met chinese kruiden en ben daar al wat mee geholpen maar het is verdorie duur ...70 euro voor een zakje kruiden in een enveloppe (3weken gebruik)

infeite is het een constante ontsteking van de luchtwegen of heb ik het hier ook mis.

ik heb zeer veel last als ik een peakflowtest doe .
door het hevige uitblazen heb ik het gevoel dat ik er geen deugd van heb en nadien zit zelfs bloed in mijn speeksel .

Login of registreer om te reageren
29-09-2009 om 19:29 uur
Reactie op andy74

heb jij door je hyperreactieve luchtwegen dan ook dat branderig gevoel als je uitademt .?

Hoi!
Ik herken dat branderige gevoel wel, als je bedoelt hoe het voelt als je te hard gelopen hebt (buiten adem). Zoals je longen kunnen voelen als je met inspanning over je grens bent gegaan, het eerste teken dat je benauwd wordt (althans bij mij).
Ik heb dat gevoel ook op het moment dat m'n astma onrustig is. Voor mij hoort het bij een exacerbatie, heb het nl niet altijd.
Bedoel jij ditzelfde gevoel of zou het wellicht ook met maagzuur te maken kunnen hebben dat brandt in de slokdarm en een zelfde branderige sensatie geeft?
Sterkte ermee!
Groet
Jorine

Login of registreer om te reageren
29-09-2009 om 14:53 uur

Hey Andy,
Ik heb geen branderig gevoel als ik uitadem.
Iedereen kan volgens mij last hebben van dit type luchtwegen alleen de ene heeft het erger als de andere. Ik heb er in een milde vorm last van aldus de histamine provocatietest. Ik gebruik gewoon mijn pufjes foradil, singulair, avamys, xyzal en alvesco. Sinds ik de alvesco gebruik zijn de luchtwegen een stuk rustiger minder piepen en slijm niet over maar wel veel minder vaak aanwezig.
Heb nooit iets anders geprobeerd heb alleen mensendieck therapie gehad om mijn ademhaling rustiger en regelmatiger te krijgen. Ik heb tijdens mijn revalidatie leren huffen(doe dit preventief 2x daags)en krijg hierdoor wel veel slijm wat anders in de weg zit eruit.
Piekflow gaat soms heel goed maar soms ook helemaal niet dan zit er veel slijm en kom ik voor mijn doen heel laag uit. Lukt het me niet om een fatsoenlijke piekflow te blazen laat ik het zitten voor dat moment en probeer het soms later nog eens of doe het dan helemaal niet.
Ik gebruik wel meer atrovent als ik erg veel hinder heb van het slijm(hoesten en voelen dat het er zit en niet wegkrijgen) dit helpt wel om het rustiger te krijgen.
Heb nooit bloed in mijn speeksel gehad.

Login of registreer om te reageren