Nasleep longontsteking

08-12-2009 om 20:11 uur

Hallo,

Eind oktober was ik een kleine week behoorlijk ziek van de mexicaanse griep, maar na ruim een dag koortsvrij te zijn geweest kwamen de klachten weer terug. Een week later werd geconstateerd dat er een longontsteking was bijgekomen. De antibioticakuur sloeg gelukkig aan en ruim een week daarna was er na bloedonderzoek niets bijzonders meer te zien.
De weken daarna ben ik nog een paar keer terug geweest bij de huisarts omdat ik nog last had van bepaalde symptomen. Volgens haar was de ontsteking weg en is dit de nasleep van de mex. griep en longontsteking, die wel 6 weken na starten van antibiotica konden aanhouden.

Ondertussen ben ik al ruim 6 weken onderweg met dit alles en zit ik van de door de huisarts gestelde 6 weken naweeën al op 5 weken. Nog steeds ben ik erg moe, heb ik het met name 's avonds nog benauwd (gebruik standaard 2x per dag Seretide en nu nog extra Ventolin erbij), heb nog steeds een pijnlijke plek bij mijn rechter schouderblad en soms pijn bij mijn borst.
Werken doe ik nog vanuit huis en het is te zwaar om te reizen en 's avonds dingen te ondernemen.

Heeft iemand een idee of het normaal is dat je zo lang last houdt van de nasleep van een longontsteking? Of zou er opnieuw wat aan het broeden zijn?

Groetjes

Login of registreer om te reageren
08-12-2009 om 20:13 uur

Heey ik herken het de nasleep van een longontsteking.
Ik heb in augustus een longontsteking gehad en heb toen 16 dagen in het ziekenhuis gelegen. Maar toen zei mijn HA met een weekje is het wel beter. in middels is het december en ben ik bijna 4 maand in de ziektewet en is het nog steeds niet goed. En is me astma totaal niet meer onder controle. Ik heb ook nog veel pijn op de borst en erg benauwd voornamelijk savonds.
Het kan heel lang duren is mij vertelt maar het kan ook snel weer over wezen.

Login of registreer om te reageren
09-12-2009 om 14:37 uur

Hoi Janess,

Dat is best heftig zeg! Dat de nasleep bij jou zo lang duurt.. pff. Hopelijk gaat het snel weer een beetje beter! Je hebt geen nieuwe longontsteking?

Mijn astma was wel onder controle maar ik merk nu dat ik meer medicatie nodig heb om de dag door te komen. De nasleep vergt gewoon nog erg veel energie.. had ik niet verwacht!!
Na eerdere bronchitisen knapte ik meestal wel redelijk snel op, maar nu is het echt drama.. Als ik 6 weken geleden met nu vergelijk is er wel vooruitgang, maar het gaat allemaal heel erg langzaam. Zelf wil ik wel, maar mijn lichaam wil niet mee... is soms erg lastig.

Groetjes!

Login of registreer om te reageren
09-12-2009 om 14:45 uur

Hoihoi,

Nee ik heb geen nieuwe longontsteking gehad. Gewoon mijn astma is instabiel nu. Voor de longontsteking was mn astma wel stabiel dus vandaar. Ik hoop dat jij ook snel er weer boven op bent, maar anders echt proberen iets met revalidatie te doen.
als ik terug kijk na nu en 4 maand terug ben ik ook wel wat opgeknapt.. maar nog lang niet als voordat ik ziek werd. Ik wil ook wel.. maar mn lichaam fluit me elke keer terug van nee doen we niet.. zo moeilijk en lastig en vooral frusterend.

Veel sterkte en beterschap hopelijk snel wat meer versterking.

Groetjes

Login of registreer om te reageren
09-12-2009 om 19:56 uur

Hoi!

Gelukkig maar dat het geen longontsteking is!
Je zegt dat wellicht revalidatie verstandig is om te gaan doen. Wat houdt dat in? Gaat dat via een fysio of via de huisarts?

Login of registreer om te reageren
09-12-2009 om 22:03 uur

Ik ben doorverwezen door de LA naar de fysiotherapeut. Inmiddels heeft dat niet het resultaat opgeleverd wat het zou  moeten. Dus ik ben verder verwezen nu naar een astmacentrum.
Maar je kan ook door een HA verwezen worden naar de fysio het is wellicht om te proberen.

Login of registreer om te reageren
09-12-2009 om 23:19 uur

Hoi,

De nasleep kan heel lang duren. Ik heb vorig jaar met een dubbele longontsteking aan de beademing op de ic gelegen. Daarna heb ik er nog maanden last van gehad (volgens mijn arts was dat ook normaal en passend bij de ernst van de dubbele longontsteking die ik had). Ook bleef ik veel pijn houden tussen mijn schouderbladen. Dus ik denk dat het goed mogelijk is dat dit bij jou de nasleep kan zijn, maar ik ben geen arts  ;)

Sterkte!

Login of registreer om te reageren
10-12-2009 om 09:16 uur

mdijk, je kan idd van een longontsteking een lange tijd nodig hebben om op t eknappen. bij astma is dit normaal.
je schreef zelf dat het wel vooruit gaat, al gaat dit langzaam.... jammer he. Maar echt, dit hoort erbij.

Weet je, het enige wat je kan doen is jezelf niet overbelasten, maar ook niet niks doen. dus wat je doet.. thuis werken, lijkt me goed.
daarnaast in beweging, dus stukjes wandelen, stukjes fietsen, om zo je conditie weer rustig aan op te bouwen.
Sterkte!

Login of registreer om te reageren
10-12-2009 om 21:27 uur

Hoi,

Ook ik heb zoals meerdere hier al veel longontstekingen achter de rug en je hebt idd last van een lange nasleep.
Het ligt natuurlijk ook aan je algehele conditie, hoe snel je er weer een beetje bovenop bent.
Maar uit eigen ervaring heeft het mij ook heel veel energie gekost en ben nu nog steeds van de laatste longontsteking aan het herstellen.
Ik probeer zelf om elke dag een stuk te gaan wandelen of fietsen en dat bouw ik elke week weer een stukje op. (dat begon echt met een kippenstukje en nu toch wel een varkensboutje haha ;) )

Let vooral goed op of je koorts hebt of krijgt want dan kan er natuurlijk altijd weer een ontsteking opspelen!

Wens je veel beterschap en sterkte.. :W

Login of registreer om te reageren
10-12-2009 om 22:21 uur

Dankjulliewel voor alle reacties!

Helaas dat het 'erbij hoort'... had gehoopt dat het sneller weer wat beter zou gaan. Vandaag was even weer een dieptepuntje.. voel me erg zwak, het hoesten en de benauwdheid komt meer terug, ook de pijn werd weer heftiger. Misschien was het gewoon mijn dag even niet, maar even in de gaten houden.. want echt vooruitgang is er de afgelopen weken niet echt.

Het vreemde is dat ook een hele rode kleur krijg in de loop van de dag, net als koorts een heel warm rood gezicht. Ik krijg alleen qua temperatuur geen verhoging en het maakt niet uit of ik me wel/niet inspan en dit is al sinds ik die longontsteking heb. Herkent iemand dit?

Groetjes Mariska

Login of registreer om te reageren
11-12-2009 om 19:55 uur
Reactie op mdijk

Het vreemde is dat ook een hele rode kleur krijg in de loop van de dag, net als koorts een heel warm rood gezicht. Ik krijg alleen qua temperatuur geen verhoging en het maakt niet uit of ik me wel/niet inspan en dit is al sinds ik die longontsteking heb. Herkent iemand dit?

Groetjes Mariska

Ik ken het wel als ik pred gebruik.

Zou het kunnen dat het een teken is van vermoeidheid? omdat je het halverwege de dag krijgt?

Login of registreer om te reageren