is er iemand wiens kind een bronchoscopie heeft gehad?

15-12-2009 om 15:07 uur

ik heb mijn verhaal al op het forum gezet. ben benieuwd of er anderen zijn met ervaring met een bronchoscpie? Mijn dochter is 9.
Ze krijgt ook w.s. een onderzoek naar reflux om alles uit te sluiten (niet dat we ooit hebben gemerkt dat ze reflux zou hebben)

Login of registreer om te reageren
16-12-2009 om 08:35 uur

Goedemorgen,

wij hebben ervaring met bronchoscopie van onze dochter Amy van 6. Ze heeft de bronchoscopie gehad toen ze 5 was in Sophia Rotterdam. Ze is onder volledige narcose gebracht en ze heeft er verder weinig van gemerkt. Ze moest wel een nachtje blijven slapen omdat het soms benauwdheid kan opwekken omdat ze in je luchtwegen zitten te rommelen. Dit is gelukkig niet gebeurd. Ze hebben bij mijn dochter vetbolletjes in haar longen gevonden wat weer duiden op mogelijke reflux. Daarnaast hebben ze een kleine afwijking in haar luchtpijp gevonden waardoor ze minder makkelijk slijm kan ophoesten.
Daarnaast is er ook een slikfoto gemaakt om reflux uit te sluiten. Hier moeten ze een barium papje drinken (klinkt viezer dan het is hoor, ze doen er limonade door) en konden we live meekijken of het drinken terugstroomde. Wij hebben ook nooit wat gemerkt hoor van reflux, maar uit de onderzoeken is gekomen dat ze geforceerde reflux heeft. Het loopt dus niet gelijk terug maar alleen als de maag vol zit. Wij hebben naar aanleiding van de onderzoeken twee medicijnen erbij gekregen Omeprazol (maagzuur remmer) en Motilium (om je eten snelelr te verteren). Sindsdien is de astma redelijk stabiel geworden.
Mocht je nog vragen hebben stel ze gerust.

Groetjes Richard

Login of registreer om te reageren
16-12-2009 om 09:21 uur

Mijn zoontje heeft afgelopen april een bronchoscopie gehad, hij was toen anderhalf. Bij hem was het ook onder volledige narcose en hij was eigenlijk binnen 3 uur na de ingreep alweer de oude. Wel wat schor, maar verder hebben wij niets aan hem gemerkt. Bij hem hebben ze een vernauwing van de luchtpijp, een verslapte luchtpijp en onvoldoende werkende trilharen geconstateerd. Hij had al AB-onderhoud en dit is wat verhoogd en sindsdien gaat het redelijk. Ze willen binnenkort de trilhaarfunctie weer onderzoeken, want het kan zijn dat hij misschien PCD heeft, een erfelijke afwijking aan de trilharen.
Succes en sterkte met je dochter.

Login of registreer om te reageren
16-12-2009 om 21:48 uur

Bedankt voor jullie verhaal. Het is fijn om enige herkenning te hebben. Er komt toch wel veel over je heen als je kind ziek wordt, vind ik.
Vandaag heeft ze een scan gehad en maandag belt de longarts om het verdere beleid te bespreken.
Dat reflux onderzoek zou met een slangetje in haar maag zijn, ze zou dan een dagje extra moeten blijven.
we hopen dat het snel rond is want nu heeft ze medicijnen waar ze in principe niet op reageert.

Login of registreer om te reageren
17-12-2009 om 16:01 uur

Dat onderzoek naar maagzuur heet: PH-meting. Dan brengen ze een soort sonde in en die moet precies oop de overgang maag/slokdarm zitten. Deze sonde zit aan een kastje en  moet 24 uur blijven zitten. Je schrijft dan precies op wat er gegeten en gedronken wordt en na 24 uur lezen ze het kastje uit en dan weet je of er reflux is. Ons zoontje kreeg het tijdens een observatieweek en was dus in het ZH. Ik hoor ook wel dat kinderen ermee naar huis mogen en de volgende dag terugkomen voor het verwijderen en uitlezen..... Niet echt leuk, maar ja.....
Sterkte!!!

Login of registreer om te reageren
21-12-2009 om 09:50 uur

Onze oudste heeft ook reflux, had het als baby, is blijkbaar nooit overgegaan en nu een half jaar terug opnieuw vastgesteld. Ze neemt elke morgen Omeprazole.
Ze is sindsdien al een goeie twee kilo bijgekomen (was broodnodig) en heeft veel minder last van nachthoesten en van hoesten algemeen bij een aanval. Wel moet ze nog steeds hoger slapen met haar hoofd anders heeft ze toch nog steeds last.

Ze heeft een scan gehad om de reflux vast te stellen, wel niet eenvoudig voor een kind van 6 om een uur stil te liggen maar ze heeft het toch maar gedaan.

succes

Login of registreer om te reageren
22-12-2009 om 06:58 uur

Er blijkt nu iets mis te zijn aan de andere kant van haar longen en wel dat er een longontsteking zit.
Ze heeft echter geen verschijnselen van een longontsteking. Het enige dat ons is opgevallen is dat ze wel erg moe is de laatste tijd en meer hoest. Maar dat is eigenlijk geen nieuws, dat was al zo.
Ze heeft nu antibiotica en dan maar afwachten.
De dokter heeft nog steeds geen idee wat er is. De broncoscopie staat gepland, en wel op 20 januari.

Login of registreer om te reageren
01-02-2018 om 08:30 uur

Ik schop deze even omhoog. Mijn zoon van 8 krijgt binnenkort een bronchoscopie. Zijn er inmiddels meer ouders met ervaring?
Het heeft hier wel een flinke impact op zoonlief. Ik heb hem wel al goed voorgelicht, maar toch.

Login of registreer om te reageren
01-02-2018 om 15:30 uur

Ja. Mijn zoon was toen wel iets ouder, 13 of 14. Hij was er kalm onder, ik niet zo. De longarts vertelde me wat de risico's waren en dat hij daarom daarna een paar nachtjes in het ziekenhuis moest blijven.
Hij heeft er zelf weinig van meegekregen, hij had wel gedroomd zei hij, maar hij is er wel flink ziek van geweest. Ondanks ik me op van alles ingesteld had, koorts, nabloeding e.d., vond ik het vrij heftig. Ik heb ook 2 nachten in het ziekenhuis bij hem geslapen toen. Saturatie zakte steeds onder de ondergrens, zodat het apparaat begon te piepen. Daardoor sliep hij vrijwel niet.
Maar het verloopt niet altijd zo hoor. Ik wil je niet ongerust maken. Misschien dat er meer ouders zijn, met positievere ervaringen?
Wanneer gaat het gebeuren?

Login of registreer om te reageren
01-02-2018 om 19:43 uur

@Thirza hij moet 7-2 naar de anesthesist en als ie daar goedgekeurd is, is hij 8-2 aan de beurt. Gezien zijn huidige klachten moet het op zeer korte termijn plaats gaan vinden. Des te eerder kunnen ze gaan behandelen. Wat rot dat je zoon er zoveel last van heeft gehad. Maar hoe gek het ook klinkt, met deze scenario’s moeten we ook rekening houden dat het kan gebeuren.

Login of registreer om te reageren
02-02-2018 om 10:14 uur

Ik was er vergeten bij te zetten dat het een lavage betrof. Dus met spoeling. Dit wordt niet standaard gedaan, soms alleen gekeken e/o een hapje genomen.
Gelukkig gaan kinderen onder narcose. En dat ging supergoed, ik mocht erbij zijn tot hij sliep. Maar het team deed dat zo kindvriendelijk!

Login of registreer om te reageren