Bronchiëctasieën

18-01-2010 om 16:42 uur

Best lezers,

Naar aanleiding van de tekst over bronchiëctasieën de volgende opmerkingen.

Ten eerste is de naam van de ziekte niet goed geschreven (zie mijn benaming).

Ten tweede is de informatie wel erg summier.

Ik ben net aan dit forum deel gaan nemen, vanwege mijn bronchiëctasieën en ik hoop dat er wat meer over loskomt.

Groetjes,
Cheena

Login of registreer om te reageren
07-02-2010 om 15:48 uur

Nien misschien heb je hier ook wel iets aan ;)

Hoewel bronchiëctasieën op elke leeftijd kunnen ontstaan, begint het proces meestal op jonge leeftijd. De symptomen kunnen echter pas veel later of soms helemaal niet optreden. De symptomen ontwikkelen zich geleidelijk, meestal na een luchtweginfectie, en verergeren doorgaans in de loop der jaren. Bij de meeste patiënten ontwikkelt zich een langdurige hoest waarbij sputum wordt geproduceerd. De hoeveelheid en het type sputum dat wordt opgehoest, is afhankelijk van hoe sterk de ziekte zich heeft uitgebreid en of er sprake is van een complicerende infectie. De patiënt heeft vaak alleen 's morgens vroeg en 's avonds laat hoestbuien. Er wordt vaak bloed opgehoest en dit kan het eerste of enige symptoom zijn.

Nadat bronchiëctasieën zijn gediagnosticeerd, worden er vaak onderzoeken uitgevoerd om te controleren of er ziekten zijn die de aandoening kunnen veroorzaken. Dergelijk onderzoek omvat bepaling van de immunoglobulinespiegels in het bloed, bepaling van het zoutgehalte in zweet (is afwijkend bij cystische fibrose) en onderzoek van weefselmonsters uit de neus en luchtwegen of spermamonsters om te onderzoeken of de trilhaarfunctie structureel of functioneel defect is. Wanneer de bronchiëctasieën tot één gebied beperkt zijn, bijvoorbeeld een longkwab of een longsegment, wordt vaak een bronchoscopie uitgevoerd. Dit is een onderzoek waarbij een flexibele kijkbuis in de bronchiën wordt gebracht om te controleren of een ingeademd vreemd voorwerp of een longtumor de oorzaak is. Daarnaast kan er nog ander onderzoek worden gedaan om de onderliggende oorzaak, zoals allergische bronchopulmonale aspergillose, te achterhalen.

Een regelmatig terugkerende longontsteking kan ook een aanwijzing zijn voor bronchiëctasieën. In geval van wijdverbreide bronchiëctasieën kunnen wheezing (een fluitend ademhalingsgeluid) en kortademigheid ontstaan. Bij deze patiënten kan ook chronische bronchitis, emfyseem of astma voorkomen. In zeer ernstige gevallen, die meestal in onderontwikkelde landen voorkomen, kan het hart overbelast raken en kan hartfalen ontstaan. Dit is een aandoening waarbij de voeten en benen opzetten (oedeem), zich vocht ophoopt in de buik en de ademhaling moeizamer verloopt, vooral wanneer de patiënt ligt.

Bronchiëctasieën kunnen worden vermoed bij bepaalde symptomen of wanneer een andere aandoening voorkomt die met bronchiëctasieën wordt geassocieerd. Er is echter röntgenonderzoek nodig om de diagnose te bevestigen, de aandoening te lokaliseren en de grootte van het aangetaste gebied te bepalen. Standaard thoraxopnamen kunnen normaal zijn, maar kunnen soms ook veranderingen in de longen weergeven die het gevolg zijn van bronchiëctasieën. Een CT -scan met een hoge resolutie kan de diagnose meestal wel bevestigen en wanneer operatief ingrijpen wordt overwogen is een CT-scan vooral zinvol om vast te stellen hoe ver de aandoening zich heeft uitgebreid.

Bron

Login of registreer om te reageren
07-02-2010 om 16:03 uur

Mij hebben ze een tijdje terug ook getest of ik bronchiëctasieen had dmv een CT-scan. Ik kreeg daarbij ook een infuus met contrastvloeistof, maar dat was volgens mij om te kijken of ik niet een vasculaire aandoening had.

Login of registreer om te reageren
07-02-2010 om 19:51 uur

Fijn dat er op dit forum wat informatie over bronchiëctasieën wordt gegeven en gedeeld.

Ik ben ook al jaren bekend met bronchiëctasieën. Het is vastgesteld met een CT-scan. Ik heb jarenlang Doxycycline gebruikt ter onderhoud. Die hield de infecties wel onder controle. Ik was er een jaar geleden op advies van de artsen ermee gestopt. En helaas heb ik nu herhaaldelijk een longonsteking. Inmiddels ben ik al 8 weken thuis van een longonsteking die maar niet hersteld of direct terugkeert. Dat is wel heel vermoeiend. Als deze longonsteking onder controle komt, ga ik cefalosporine-antibiotica ter onderhoud gebruiken. Is er iemand die daar misschien ervaring in heeft?

Login of registreer om te reageren
11-02-2010 om 15:13 uur
Reactie op Tweety

Fijn dat er op dit forum wat informatie over bronchiëctasieën wordt gegeven en gedeeld.

Ik ben ook al jaren bekend met bronchiëctasieën. Het is vastgesteld met een CT-scan. Ik heb jarenlang Doxycycline gebruikt ter onderhoud. Die hield de infecties wel onder controle. Ik was er een jaar geleden op advies van de artsen ermee gestopt. En helaas heb ik nu herhaaldelijk een longonsteking. Inmiddels ben ik al 8 weken thuis van een longonsteking die maar niet hersteld of direct terugkeert. Dat is wel heel vermoeiend. Als deze longonsteking onder controle komt, ga ik cefalosporine-antibiotica ter onderhoud gebruiken. Is er iemand die daar misschien ervaring in heeft?

hey tweety,

Zelf heb ik geen ervaring met cefalosporine antibiotica ( teminste niet dat ik weet haha ;) )
Maar het is een breed spectrum antibiotica(voor meerdere bacterieen geschikt). Hopelijk helpt het je goed !

Gr Sam

Login of registreer om te reageren
11-02-2010 om 15:19 uur

Ik krijg aankomende donderdag een CT scan en 10 maart heb ik een afspraak met de LA over de uitslagen  :Y

Login of registreer om te reageren
11-02-2010 om 15:20 uur
Reactie op nina

Ik krijg aankomende donderdag een CT scan en 10 maart heb ik een afspraak met de LA over de uitslagen  :Y

spannend nien, laat je weten wat eruit komt ?

Login of registreer om te reageren
11-05-2010 om 14:39 uur
Reactie op nina

Ik krijg aankomende donderdag een CT scan en 10 maart heb ik een afspraak met de LA over de uitslagen  :Y

Hoi Nina....weet je ondertussen al wat meer?

Login of registreer om te reageren
18-02-2010 om 15:39 uur

De CT scan (ook wel de wasmachine vind ik :P) zit er weer op. Nu is het een kwestie van wachten  :Y

Login of registreer om te reageren
18-02-2010 om 22:01 uur
Reactie op nina

De CT scan (ook wel de wasmachine vind ik :P) zit er weer op. Nu is het een kwestie van wachten  :Y

laat je weten wat eruit kwam? :)

Login of registreer om te reageren
11-05-2010 om 14:00 uur

Hallo,

Ik ben ook behept met b.e., sinds zo'n 5 jaar bekend. Slik 3 jaar onderhoudsdosering AB, naast prednisolon.
Nu blijkt dat ik te weinig antistoffen heb tegen infecties. Heb inmiddels 2vaccinaties gehad en nu wordt bekeken of ik geen antistoffen aanmaak of dat ik ze te snel afbreek. Herkent iemand dit??
Over 2 weken moet ik bloed laten prikken en 4 weken later is pas de uitslag; dus ik heb nog even...
Wanneer het niet goed is gaat de longarts een immunoloog inschakelen zei hij...ben nu druk zelf aan het zoeken/googlen.  Weet iemand van jullie hier iets over..???
Hoor het graag.

groeten : Louisa

Login of registreer om te reageren