wel of niet doen...antiallergische vloerbedekking

29-10-2011 om 08:59 uur

Hallo, wij zijn bezig de bovenverdieping te renoveren. Nu staan wij in dubio, wel of geen vloerbedekking. In eerste instantie hadden wij gezegd, we nemen een gladde vloer (laminaat, pvc, zeil,...) ivm de huisstofmijtallergie/astma/eczeem van onze zoon. Maar nu horen we dus verschillenden dingen. Bij een gladde vloer zouden alle fijnstofdeeltjes juist in de lucht zweven wat dus negatief is voor zijn allergie. En bij vloerbedekking blijft het fijnstof juist in het tapijt zitten, zodat je toch minder last zou hebben. Afgelopen week waren we dus in de winkel en daar hadden ze een nieuw soort vloerbedekking. Speciaal ontwikkeld voor mensen met een allergie. Wie o wie heeft hier al ervaring mee? Wat zeggen jullie, wel of niet doen die vloerbedekking? Ik ben benieuwd naar jullie reacties...
Groetjes Nicole

Login of registreer om te reageren
29-10-2011 om 19:35 uur

Geen vloerbedekking. Ik geloof niet dat deze anti allergisch kan zijn. Huisstofmijt en stof gaan er toch inzitten en je krijgt het nooit helemaal schoon. Bovendien stel dat je het wel probeert en het werkt niet en jullie krijgen er alleen maar last van, kunje nog de keer de vloer vervangen. Een gladde vloer kun je veel beter reinigen. Ja je ziet het eerder, maar dat is een voordeel dan maak je het gelijk weer schoon. Moet je zien wat er anders in je vloerbedekking komt.
Succes.
Groetjes Tessa

Login of registreer om te reageren
29-10-2011 om 19:43 uur

Ik zou geen vloerbedekking doen. Wij hebben hier thuis geen vloerbedekking (maar (klik)laminaat. Alleen de trap is nog van vloerbedekking (is net gedaan voordat we erachter kwamen dat ik huisstofmijtallergie had).

Ik merk zelf wel dat ik, als ik bij mensen thuis kom die vloerbedekking hebben meer last heb dan bij mensen die laminaat hebben liggen(het kan natuurlijk ook liggen aan hoe goed mensen schoonmaken ;) ).

Een gladde vloer is veel makkelijker schoon te maken (dwijl erover o.i.d.), en het houdt geen (huis)stof(mijt) vast. Wat betreft die fijnstofdeeltjes: Geen idee hoe dat zit :? Het lijkt me dat dat wel mee moet vallen in huis :?

Login of registreer om te reageren
29-10-2011 om 19:55 uur

fijnstof in huis kan voorkomen door de volgende activiteiten:

Met stip op nr 1: ROKEN!
open haard van jou of van de buren
bakken/braden
stofzuigen zonder hepa filter
tapijten

fijn stof zit niet alleen op de vloer maar ook in de lucht. als er niet in huis gerookt wordt, en je met stofzuigen niet te veel stuift, zou ik zeggen, schaf een gladde vloer aan. Zo kan je ook met nat schoonmaken, is nog beter dan stofzuigen. Bovendien gaat het vaak om huidschilfers,pollen of huisstofmijt waar men allergisch voor is. Hoe zit dat dan met die speciale vloerbedekking?

Ik zou niet veel geld uitgeven aan die anti-allergische vloer, zoals tessa zegt straks werkt het niet; heb je dat geld voor niks uitgegeven.

Succes,

groetjes bioloogje

Login of registreer om te reageren
29-10-2011 om 21:11 uur

In mijn slaapkamer, hal, werkkamer heb ik een gietvloer op het beton. In mijn woonkamer parket.

Geloof niet zo in de verhalen van anti allergische vloeren. Zou hier niet al teveel aan uitgeven "verkoop" praatjes naar mijn idee.

Login of registreer om te reageren
31-10-2011 om 09:35 uur

Beste Nicole,

Wij zijn bekend met het feit dat sommige producenten tapijt aanbieden, waarvan zij zeggen dat het anti-allergisch zou zijn.
Het klopt dat fijn stof beter wordt vastgehouden in vloerbedekking. Daar tegenover staat dat de huisstofmijt zich sneller in vloerbedekking nestelt en moeilijk te verwijderen valt.  De keuze voor de soort vloerbedekking hangt met name af van een eventuele allergie voor huisstofmijt en de schoonmaak frequentie die kan plaatsvinden.
Bij een huisstofmijtallergie is het advies van het Astma Fonds, mede gezien bovenstaande informatie,  op dit moment nog steeds een gladde vloer.

Met vriendelijke groet,
De Advieslijn

Login of registreer om te reageren
23-01-2013 om 14:37 uur

We hebben vorig jaar een nieuw appartement gekocht en volledig vol gelegd met tapijt. Mijn vrouw is zeer allergisch en heeft nu geen last meer omdat alle pollen, stof en fijn stof in het tapijt blijven zitten tot we wekelijk met de stofzuiger (met Hepa filter uiteraard) even langslopen. Je merkt ook dat er op de meubels veel minder stof ligt  :)
Ligt er in de kantoren van het Longfonds ook niet tapijt? Dacht ik wel.
Volgens professor C. Chasseur (Belgische Volksgezondheid) kunnen huisstofmijt en ander bacteriën niet gedijen in tapijt omdat er geen vocht aanwezig is. Verrassend, niet!

Login of registreer om te reageren