tips voor spoelen en stomen met zout water

23-12-2011 om 16:39 uur

mijn astma is al lange tijd niet stabiel, en de longarts kwam met het idee om te gaan stomen en spoelen met zout water
wie heeft er tips hoe je dat het makkelijkste doet? alles is welkom

Login of registreer om te reageren
23-12-2011 om 18:46 uur

Hey Ems,

ik gebruik al jaren een neuskannetje  :Y
Hiermee spoel ik 's morgen en 's avonds, je krijgt alle troep uit je neus zonder neusspray te moeten gebruiken en ik vind het een heel verschil in ademen.
Vernevelen met zoutwater heb ik ooit nog geprobeerd maar moest er hard van hoesten. Dat schijnt de bedoeling te zijn (slijmen gaan dus ook mee naar boven) maar ik vond het heel vervelen.
Veel succes ermee!

Sien

Login of registreer om te reageren
23-12-2011 om 20:27 uur

Ik ken verschillende manieren om te spoelen.

Er zijn neuskannetjes zoals Sien zegt, daarmee spoel je zonder dat er enige druk achter het water zit.
Verder kun je ook spoelen met een straal waar wel kracht achter zit, dit kan handig zijn als je wat meer last hebt van korstvorming of als zonder druk spoelen niet genoeg werkt.
http://www.physiomer.com/modele/accueil_pm.html is daar speciaal voor. Ik vind physiomer normal jet zelf ideaal, ze zijn alleen te duur voor me (iets van 8 euro per flesje). Daarom haal ik nu gewoon lege spuitjes en flessen zoutoplossing bij de apotheek.
Flessen zoutoplossing zijn trouwens heel goedkoop, hier zijn ze 40ct per liter. Ik vind het zelf wel prettig om kant en klare zoutoplossing te kopen omdat ik dan zeker weet dat de concentratie goed is, maar je kunt het ook zelf mengen.
Na het spoelen met je sowieso even goed leegsnuiten natuurlijk.
En de laatste tip, als er veel korsten in je neus zitten die er moeilijk uitkomen dan kun je eerst smeren met neuszalf (bijvoorbeeld Nisita of NasuMel). Daardoor blijft alles zacht en kun je het makkelijker naar buiten spoelen/snuiten.

Ik hoop dat je iets aan dit hele verhaal hebt  :Y

Login of registreer om te reageren
24-12-2011 om 18:46 uur

iederen bedankt voor het meedenken!  ^O^

vanmorgen heb ik gestoomd met zout water, maar dat is niks voor me. ik word wat benauwd door plotseling boven die hete zoute damp te hangen..... al ga ik een uur later wel hoesten en snotteren.

Dus ik hou t maar op spoelen met zout water.
ja hoe is dat nu handig voor me:
vanuit een kopje opsnuiven zorgt voor flinke hoestbuien door irritatie van neus/keel (en ook vast longen), dus dat is niks :N
dus vanmorgen bij de natuurwinkel een kannetje gekocht, een neuskannetje (ik wist niet dat t woord bestond)
http://www.yogini.nl/contents/media/netipot.jpg en dat werkt prima :Y Kost 12,50 euro, inlusief een lepeltje die aangeeft hoeveel zout je in t kannetjes moet doen.
Hopelijk zorgt het dat mijn astma nu ook wat rustiger wordt ;)

Login of registreer om te reageren
24-12-2011 om 19:22 uur

Dat kannetje heb ik ook. Maar bij mij zit er te weinig druk achter. Met een spuit bereik ik meer.
Ik hoop dat het gaat helpen voor je  :Y

Login of registreer om te reageren
24-12-2011 om 19:43 uur

Mijn neus en holtes zijn nu wel wat geiriteerd, zeer, t spoelen moet vast wennen

Login of registreer om te reageren
24-12-2011 om 20:50 uur
Reactie op emsepems

Mijn neus en holtes zijn nu wel wat geiriteerd, zeer, t spoelen moet vast wennen

Of misschien kun je starten met wat minder vaak en dan de frequentie opbouwen?

Login of registreer om te reageren
29-12-2011 om 09:45 uur

Inmiddels spoel ik een kleine week mijn neus en holtes. en na even wennen voelt het prettig  :Y
minder verstopt in mijn neus, minder slijm. sommigen horen dat mijn stem anders is, soms voel ik trillen-resoneren zelfs in mijn oren.... dat zal allemaal wel normaal zijn :s)

Wat ik wel gek vind is dat iedere ochtend er groen slijm komt uit mijn neus en holtes, soms veel, soms weinig  :?
Is dit normaal? of zou er toch iets van een bacterie zitten (die zit er dan volgens mij al een lange tijd)  :X

Login of registreer om te reageren
29-12-2011 om 14:04 uur
Reactie op emsepems

Inmiddels spoel ik een kleine week mijn neus en holtes. en na even wennen voelt het prettig  :Y
minder verstopt in mijn neus, minder slijm. sommigen horen dat mijn stem anders is, soms voel ik trillen-resoneren zelfs in mijn oren.... dat zal allemaal wel normaal zijn :s)

Wat ik wel gek vind is dat iedere ochtend er goed slijm komt uit mijn neus en holtes, soms veel, soms weinig  :?
Is dit normaal? of zou er toch iets van een bacterie zitten (die zit er dan volgens mij al een lange tijd)  :X

De buis van Eustacius wordt ook schoongespoeld, alleen duurt dat wat langer omdat deze buis niet aan de andere kant open is. Wel kan ook daar zih slijm ophopen.
Als je foto van een neusdoorsnede vindt, zal je zien dat daar meer ruimte is dan je denkt. Door deze vorm wervelt de lucht door je neus om te verwarmen en te bevochtigen voor het in je longen komt. Als het goed is, komt er geen slijm mee als de neusslijmvliezen niet ontstoken zijn. Als je een allergie hebt, weet je dat het daardoor komt. Heb je geen aantoonbare allergie, dan is het ontstoken slijmvlies er gewoon (denk ik).
Het zal geen bacterie zijn, anders verkleurt het slijm.

Login of registreer om te reageren
29-12-2011 om 15:03 uur
Reactie op Clasina

Het zal geen bacterie zijn, anders verkleurt het slijm.

och, ik had gezegd goed slijmvlies maar ik bedoel groen (normaal is helder tot wit)  ik ga het nog even snel veranderen

Login of registreer om te reageren