Antibiotica als onderhoudskuur

07-11-2011 om 01:29 uur

Hallo,

Ik sta voor de keuze om antibiotica als onderhoudskuur te gaan gebruiken ivm mijn bronchiectasieen. Ik vind dit een moeilijke knoop om door te hakken, vanwege angst om resistent te worden..
Wie herkent dit en wie wil positieve of negatieve ervaringen delen?

Login of registreer om te reageren
07-11-2011 om 09:32 uur

He hallo,

Ik herken je 'angst' wel en het is ook goed om er over na te denken.
Maar de arts geeft niet zo maar een AB kuur voor onderhoud.
Ik heb ook een hele tijd een AB onderhoudskuur gehad en ik was toen een heel stuk stabieler!!!

Ik zou het wel doen dus.

Je kan altijd je twijfel met je arts bespreken.

Sterkte met beslissen!

Groetjes Maaike

Login of registreer om te reageren
07-11-2011 om 10:09 uur

Hoi ik heb sinds vorig jaar ook deze antibiotica als onderhoudskuur .
Ik heb begrepen dat deze door sommige mensen al menige jaren gebruiken met succes en er worden nog steeds onderzoeken naar gedaan .
Ook ik heb hier over nagedacht natuurlijk maar hoe ver gaan je longen achteruit door diverse longontstekingen en hoe snel gaan je longen achteruit door je bronchiëctasieen .
Dus ja welke risico's loop je zonder antibiotica ?

Succes met je keuze en ik hoop dat je voor jezelf de juiste maakt .

Vriendelijke groet ,
Theo .

Login of registreer om te reageren
07-11-2011 om 11:25 uur

Fijn dat je er hier over van gedachten kunt wisselen.
Uiteindelijk heeft je behandelend arts er het meest verstand van.
Aan jou of je hem/haar vertrouwt.
Veel sterkte ermee, Stientje.
en beterschap!

Login of registreer om te reageren
03-01-2012 om 09:28 uur

Hallo Stientje,

Al een jaar of twintig heb ik een onderhoudskuur Doxycycline 100 mg. Om de dag 1 tablet.
Jaren terug mocht ik om de 2 dagen 1 tablet, maar dat was op een gegeven ogenblik niet meer voldoende.
Door de onderhoudskuur kreeg ik minder infecties en waren er minder zwaardere kuren nodig. Voorkomen is beter dan genezen volgens de longarts.
Ik heb er vrijwel geen bijwerkingen van, hoewel ik vermoed dat het bij mij een laxerende werking heeft.
Het is een moeilijke beslissing, dus goed overdenken waard.

Sterkte ermee en beterschap.
Vriendelijke groeten.

Login of registreer om te reageren
04-01-2012 om 09:11 uur

Mijn jongste zoon  (net 3 jaar) krijgt ook sinds 15 weken een onderhoudskuur Ab. Ik ben er erg blij mee want hij heeft zo veel minder klachten en zijn humeur is er sprongen op vooruit gegaan. Ik kan alleen zeggen als een arts zoiets voorschrijft ze daar echt een reden voor hebben!
En inderdaad, liever een lage continue dosis in het bloed dan elk jaar 8 stootkuren, ik denk namelijk dat dat veel meer vraagt van een lichaam!

Login of registreer om te reageren
26-09-2017 om 09:32 uur

Ik kom ook net van de huisarts met een kuur antibiotica met prednison.
Dit jaar al de vijde kuur. Hij wil ook volgende week met mij praten over een onderhoudskuur. Ik heb nl ook bronchiectasien met heel veel sijm waardoor ik erg benauwd ben.
Groetjes. kobi

Login of registreer om te reageren
26-09-2017 om 10:23 uur

Mensen worden niet resistent.
Bacteriën echter wel als ze de kans krijgen zich aan te passen door bv. de onderhoudsmedicatie niet regelmatig in te nemen.
Daarom moet je een antibioticakuur ook altijd afmaken.
Als er ook maar 1 bacterie is die overleeft dan zal deze zich aanpassen aan de nieuwe situatie en dus niet meer gevoelig zijn voor de antibiotica en dus resistent zijn.
Het gevolg is dat de infectie zich weer zal uitbreiden en dat ter bestrijding daarvan een "zwaarder" antibioticum zal moeten worden ingezet.

Login of registreer om te reageren
26-09-2017 om 14:59 uur

Hallo Stientje,

Zelf heb ik positieve ervaringen met antibiotica als onderhoudskuur.
Hiervoor regelmatig longaanvallen en dan gebruik van antibiotica en prednisolon.
Nu nauwelijks longaanvallen en zelden gebruik van prednisolon.
Geen klachten van de antibiotica. Gebruik dagelijks azitromycine 250 mg

Succes met je keuze.

Spirit

Login of registreer om te reageren