cough variant astma?

04-01-2012 om 09:55 uur

Hallo, hier mijn vraag.
Loop al meer dan anderhalf jaar met klachten rond die voornamelijk bestaan uit hoesten (een meestal droge hoest die uit de bovenkant van de borstkas komt). Wat er ook is bijgekomen is een benauwd gevoel, alsof er iets samenknijpt. Het komt opzetten bij temperatuursveranderingen, vochtige lucht en airco. Vooral na sport (wielrennen) moet ik veel meer hoesten.
Ik ben uiteraard al langs wat artsen geweest en heb de nodige medicatie genomen om dingen uit te sluiten of te verbeteren (maagzuurremmers, antibiotica, corticosteroïde, flixotide). Longen klinken schoon en piepen niet. Longfoto gemaakt: normaal. Laatst ben ik bij een longarts geweest en daar heb ik een longfunctietest gedaan. Uitslag: alle cijfertjes ruim boven de voorspelde 100%. Die arts heeft geen diagnose gesteld maar me wel medicatie meegegeven: Rinelon neusspray, Tilade 4x2 puffs, Alvesco 1 puf 's avonds. Die neem ik nu sinds twee weken.
Nog geen verbetering opgetreden; ik hoest zo mogelijk nog meer (missschien door de medicijnen?) en nu ook af en toe met wat slijm (geel). Laatst voelde ik me benauwd en heb voor het eerst Ventolin geinhaleerd, erna voelde ik me minder benauwd maar bleef hoesten.

Moet ik die medicijnen meer tijd geven? Niets lijkt te helpen, soms krijg ik het gevoel dat het een "nerveuze hoest" is, of een hoest die zichzelf in stand houdt. Maar zo voelt het dan eigenlijk weer niet. Zal ik naar een allergoloog gaan?
Ik weet gewoon niet zo goed wat ik moet doen, afwachten, andere medicijnen, andere arts? Bedankt in ieder geval voor het lezen!

Login of registreer om te reageren
04-01-2012 om 17:24 uur

Ik heb ook als voornaamste klacht een droge hoest die vrij 'hoog' zit.
Gebruik normaal gesproken 2x2 symbicort per dag. Zo nodig natuurlijk ook ventolin of atrovent.
Na 3 jaar wisselen in dosering heb ik nu de juiste hoeveelheid te pakken en die is een stuk hoger (3 pufs per dag) dan de LA aanvankelijk verwachtte.
Laats heb ik een nieuwe LF test geblazen op een moment dat ik me heel goed voelde, deze kwam toen op 120% uit.
Die van 3 jaar geleden kwam net boven de 100%.
Er blijkt dus een verschil van bijna 20% te zijn tussen beide tests.
Er is wel degelijk sprake van astma.
Een 100% score hoeft dus niet te zeggen dat je geen astma hebt.
Maar het heeft soms tijd nodig om uit te vinden welke medicijnen en dosering het beste bij je passen.

Succes

Login of registreer om te reageren
04-01-2012 om 23:04 uur

Hoi Schmutzi,
Allereerst heel vervelend, dat je hier al zolang mee loopt. Ten 2e: heel vreemd, dat de longarts geen diagnose stelt en je tegelijkertijd aan de medicatie zet. Heeft hij aangegeven wanneer je met hem evalueert op een vervolgafspraak ? Zou ik zeker naar vragen...

Op zich logisch, dat je nu gelig slijm ophoest aangezien de medicatie de longen meer open zet en 'ouder'  slijm omhoog komt en dat is geliger door de witte bloedlichaampjes. Ik zelf ben al bijna 3/4 van mijn leven astmapatiënt en gebruik hiervoor dagelijks puffers. Ik zit nu veel meer aan de Ventolin dan normaal, door benauwdheid t.g.v. verkoudheid, hierbij ook veel slijm en hoesten (productieve). Ik zou zeggen: gebruik die Ventolin en vraag een second opinion bij een ander ziekenhuis en een andere longarts (of evt een andere longarts in zelfde ziekenhuis). Misschien is het ook wel een idee om eens naar een astma-verpleegkundige te gaan, die hebben er soms meer kijk op al zou je dat niet zo snel verwachten.
Het feit, dat jouw longfunctie zo goed is houdt niet in, dat je geen astma zou kunnen hebben. Ik zit ook ruim boven de 100% normaal, en heb elke dag mijn puffers toch echt nodig. Het feit dat jij bij inspanning die benauwdheid hebt en steeds hoest, dat houdt wel in dat er iets gaande is in die longen van jou (denk ik).
Ik hoop dat je hier wat mee kunt ! Laat je niet in het riet sturen met die puffers, je houdt prima de vinger aan de pols op deze manier.  ^O^

Gr. Anneke77 

Login of registreer om te reageren
05-01-2012 om 09:51 uur

Hoi, bedankt voor jullie antwoorden!
Ik vermoed dat het een kwestie van geduld is...misschien duurt het gewoon een tijd tot die medicijnen gaan werken? Ik moest er sowieso 2 maanden mee doorgaan ook nadat ik me beter zou gaan voelen.
Second opinion etc., dat heb ik al wel gedaan op zich. Ben bij 3 verschillende artsen geweest, waaronder dus één longarts. Veel tests gedaan, waar alles "normaal" uitkwam. Die artsen gaan dus uit van het beeld dat ik ze schets en niet op meetbare uitslagen. Dan snap ik wel dat ze geen diagnose stellen en met medicatie dingen willen uitsluiten en/of verbeteren. (Bovendien woon ik niet in NL, waar de zaken er denk ik iets anders aan toe gaan; hier krijg je lekker antibiotica als je een keer zielig naar de arts snuffelt.)
Ik zal zeker nog een keer terug gaan naar die arts, wellicht blaas ik op een volgende longfunctie test nòg beter (wat is het maximum dat je kunt blazen?  :+).

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
05-01-2012 om 10:05 uur

Als ik je verhaal lees zijn er een aantal zaken die hier kunnen spelen

1. hoest variant astma? zou kunnen. Een histamine provocatietest zou dan positief moeten zijn, oftewel je hebt overgevoelige luchtwegen. Ik zou dan verwachten dat je na enkele weken inhalatiecorticosteroiden al minder klachten zou hebben

2. eosinofiele bronchitis. dan zijn de testen vaak niet afwijkend. Ook dat moet na een aantal weken inhalatiesteroiden al wat beter gaan

3. maagzuur reflux. dat kan vaak een droge hoest geven, door maagzuur dat, ongemerkt wat terugloopt en de luchtwegen irriteert. lastig aan te tonen, Enkele weken een hoge dosis maagzuurremming helpt dan vaak wel

4. Je zit in een viceuze cirkel: irritatie geeft hoest refelx, en het vele hoesten leidt weer tot irritatie.   Dit kun je niet bewijzen, maar moet je aan denken als alle andere oorzaken uitgesloten zijn. Oplossing: lastig, wat je kan proberen is 4-6 weken een hoge dosis hoestremmende medicatie zoals codein

5. dan zijn er nog een aantal zeldzame zaken. Belangrijkste vraag: was de longfoto normaal

succes

Frans Krouwels

Login of registreer om te reageren
07-01-2012 om 12:25 uur

Longfoto was normaal (evenals bloedonderzoek). Dus afwachten maar tot hopelijk de medicijnen hun werk gaan doen....

Heel erg bedankt voor het antwoord!

Login of registreer om te reageren