cough variant astma?

04-01-2012 om 09:55 uur

Hallo, hier mijn vraag.
Loop al meer dan anderhalf jaar met klachten rond die voornamelijk bestaan uit hoesten (een meestal droge hoest die uit de bovenkant van de borstkas komt). Wat er ook is bijgekomen is een benauwd gevoel, alsof er iets samenknijpt. Het komt opzetten bij temperatuursveranderingen, vochtige lucht en airco. Vooral na sport (wielrennen) moet ik veel meer hoesten.
Ik ben uiteraard al langs wat artsen geweest en heb de nodige medicatie genomen om dingen uit te sluiten of te verbeteren (maagzuurremmers, antibiotica, corticosteroïde, flixotide). Longen klinken schoon en piepen niet. Longfoto gemaakt: normaal. Laatst ben ik bij een longarts geweest en daar heb ik een longfunctietest gedaan. Uitslag: alle cijfertjes ruim boven de voorspelde 100%. Die arts heeft geen diagnose gesteld maar me wel medicatie meegegeven: Rinelon neusspray, Tilade 4x2 puffs, Alvesco 1 puf 's avonds. Die neem ik nu sinds twee weken.
Nog geen verbetering opgetreden; ik hoest zo mogelijk nog meer (missschien door de medicijnen?) en nu ook af en toe met wat slijm (geel). Laatst voelde ik me benauwd en heb voor het eerst Ventolin geinhaleerd, erna voelde ik me minder benauwd maar bleef hoesten.

Moet ik die medicijnen meer tijd geven? Niets lijkt te helpen, soms krijg ik het gevoel dat het een "nerveuze hoest" is, of een hoest die zichzelf in stand houdt. Maar zo voelt het dan eigenlijk weer niet. Zal ik naar een allergoloog gaan?
Ik weet gewoon niet zo goed wat ik moet doen, afwachten, andere medicijnen, andere arts? Bedankt in ieder geval voor het lezen!

Login of registreer om te reageren
04-01-2012 om 17:24 uur

Ik heb ook als voornaamste klacht een droge hoest die vrij 'hoog' zit.
Gebruik normaal gesproken 2x2 symbicort per dag. Zo nodig natuurlijk ook ventolin of atrovent.
Na 3 jaar wisselen in dosering heb ik nu de juiste hoeveelheid te pakken en die is een stuk hoger (3 pufs per dag) dan de LA aanvankelijk verwachtte.