Voedingsadviezen bij een verminderde weerstand

10-06-2012 om 12:18 uur

De hygiënische voedingsrichtlijn geldt voor iedereen met een verminderde afweer, onder andere wanneer u preventieve antibiotica (SDD-medicatie) en/of afweeronderdrukkende medicijnen gebruikt:
 Preventieve antibiotica (SDD-medicatie) is een combinatie van minimaal twee van de volgende medicijnen: fluconazol (Diflucan®), fungizone, ciprofloxacine (Ciproxin®), colistine of co-trimoxazol (Bactrimel®).
 Afweeronderdrukkende medicatie zoals ciclosporine (Neoral®), mycofenolaat (Cellcept® en Myfortic®), tacrolimus (Prograft®) en/of prednison (vanaf 0,5 mg/kg/dag). Daarnaast zijn er medicijnen die vanwege een andere reden worden voorgeschreven, maar die als bijwerking hebben dat ze de afweer onderdrukken zoals fludarabine, cladribine (Leustatin® en Litak®) en alemtuzumab.
Voedingsadviezen bij een verminderde weerstand

Gebruik:
 geen rauw vlees(waren) zoals biefstuk, rosbief, filet americain, fricandeau, tartaar, ossenworst.
 geen cervelaat, chorizo en salami. Deze zijn wel toegestaan na verhitting of na 2 dagen invriezen.
 geen rauwe vis, zoals rauwe tonijn en sushi. Geen voorverpakte gerookte vis, zoals gerookte zalm, makreel en paling. Geen rauwe schelpdieren, zoals oesters. Haring, dagvers, is toegestaan.
 geen zachte rauwmelkse kaas (au lait cru) en geen rauwe melk. Boerenkaas en schimmelkaas van gepasteuriseerde melk zijn toegestaan.
 geen rauwe/zacht gekookte eieren, dooier moet gestold zijn.
 geen probiotica zoals Yakult, Vifit, Actimel en Activa.

Meer informatie vind je via onderstaande link.

Bron: http://www.hematologiegroningen.nl/patienten/content/2voeding.htm

Login of registreer om te reageren
10-06-2012 om 17:21 uur

heey!
bedankt voor het delen.
Maar hoe nauw moet je dit 'dieet'nemen?
Mijn artsen/dieetiste hebben er nooit iets over gezegd namelijk.
groetjes,
sophie

Login of registreer om te reageren
10-06-2012 om 18:32 uur

Ik ben geen arts, maar kwam dit onderwerp tegen. Omdat sommigen hier zich vaak heel moe voelen, waarschijnlijk door een verminderde weerstand, of hun heil zoeken in probiotica, dacht ik dat een verwijzing geen kwaad kon. Je zou op basis hiervan met de arts/dietiste nader kunnen overleggen.
Vrouwen die zwanger zijn geweest, zullen dit lijstje grotendeels wel herkennen. Tijdens een zwangerschap is je weerstand namelijk ook verminderd.

Login of registreer om te reageren
11-06-2012 om 03:34 uur

Dieet aanpassingen tijdens een zwangerschap zijn er niet zozeer vanwege een lagere weerstand van de moeder, maar omdat de producten die je niet mag gebruiken schadelijk kunnen zijn voor het ongeboren kind.  De kans op een Listeria besmetting is te groot.

Login of registreer om te reageren
11-06-2012 om 08:26 uur

Volgens mij geldt deze site voor mensen met een hele ernsige afweer stoornis, zoals de eerste week na een chomokuur, stamceltransplantatie.
Dat is toch wel iets anders dan af en toe een kuurtje prednisolon en of inhalatie corticosteroiden.
Ik denk dus dat deze adviezen voor ons niet gelden (trouwens, dan had ik dat ook wel van mijn dietiste of arts gehoord)

Login of registreer om te reageren
11-06-2012 om 19:50 uur

Precies. Als je verder kijkt dan zie je dat dit afkomstig is van een website voor patiënten met hematologische maligniteiten (leukemie/lymfomen) die vaak problemen hebben met hun afweer, al dan niet door chemotherapie en andere behandelmethoden.

Van zo af en toe een prednison stootkuurtje zal je afweer niet dusdanig afnemen dat dit soort richtlijnen nodig zijn. Als je je er goed bij voelt houdt uiteraard niemand je tegen om deze richtlijn te volgen. Overigens lijken de andere regels op de genoemde website over hygiënisch omgaan met voedsel me nuttiger.

In het geval van zwangerschap gaat het vooral om het gevaar van ziekteverwekkers zoals Listeria, Toxoplasma en Salmonella voor het ongeboren kind en veel minder om een verminderde weerstand van de moeder.

Login of registreer om te reageren
12-06-2012 om 00:08 uur

Het is lastig uit te leggen hoe ik denk verband te zien. Iedereen weet dat je bij verlaagde weerstand bevattelijker bent voor van alles en nog wat. Bij mijn eigen bloedonderzoek op een mogelijke allergie bleken de leukocyten (witte bloedcellen) iets (niet verontrustend) verhoogd te zijn, maar ik bleek niet allergisch te zijn. Deze leukocyten hebben met het afweersysteem waaronder astma, allergie en eczeem te maken.

De referentiewaarden voor volwassenen zijn 4,0 – 10,0 x 109/l.
Als je dus buiten deze waarden valt, kan je last hebben van infectie, ontsteking, enz. en gaan de leukocyten de bacteriële infectie of virusinfectie opruimen. Als ze dit werk onvoldoende kunnen klaren, word je ziek en heb je hulpmiddelen nodig: medicijnen.

Mensen op het forum hebben, zo lees ik regelmatig, vaak last van onverklaarbare infecties of ontstekingen (pus, groen slijm), die misschien met het voedingsadvies bij een verminderde weerstand kunnen helpen. Als je weet dat je herstel wat moeizamer gaat, kan je je lichaam misschien een handje helpen door je voeding aan te passen. Het was een goedbedoeld idee.

Het heeft dus niets met enge ziektes te maken, maar met wellicht een manier om ontstekingen te voorkomen.

Misschien zie ik het verkeerd. In dat geval spijt het mij. Alleen op dit soort sites zijn voedingsadviezen als deze te vinden.

Login of registreer om te reageren
12-06-2012 om 00:40 uur

Aruba en Daantje,

Jullie hebben helemaal gelijk dat het voedingsadvies bij een zwangerschap om de ziekteverwekkers gaat, die je dus absoluut niet wil. De natuur verhoogt de aanmaak van leukocyten vanaf de 12de week met tot 50%.

Login of registreer om te reageren
12-06-2012 om 19:26 uur

Clasina, jij legt vooral verbanden die er niet zijn en bekijkt dingen verkeerd om. Jij ziet je leukocyten (wat een ander woord is voor witte bloedcellen) als iets kwaads wat in je lichaam allerlei infecties veroorzaakt maar in feite is het andersom. Als een ziekteverwekker je lichaam binnen komt (via de lucht, via voedsel, etc) zal het afweersysteem van je lichaam daarop reageren. De witte bloedcellen (leukocyten) zijn de cellen van je afweer die daarmee aan de gang gaan. Je hebt 'vreetcellen' (granulocyten en monocyten) die door het produceren van bepaalde stofjes (interleukines, complement) en het 'opeten' van de ziekteverwekker proberen deze uit je lichaam te krijgen. Andere soorten leukocyten zijn je lymfocyten. Deze zijn van belang voor je specifieke afweer oa met antistoffen.

Als jij een infectie hebt dan kan (maar het hoeft niet) je lichaam daarop reageren door meer leukocyten te produceren in het beenmerg. Deze cellen worden als ze rijp zijn afgegeven aan het bloed. Vandaar dat je bij een infectie een toename kan hebben van het aantal leukocyten. Overigens wordt in ons laboratorium als referentiewaarde 3,5 - 11 *10^9/l gebruikt. Een teveel aan leukocyten kan duiden op een (virale) infectie maar kan ook andere oorzaken hebben, sommige mensen zitten van nature wat hoog (of juist laag). Het betekent dus niet dat als je leukocyten verhoogd zijn je een infectie krijgt, je leukocyten kunnen juist verhoogd zijn als gevolg van een infectie. Betere parameters voor het diagnostiseren van een infectie zijn bezinking, CRP (wel erg aspecifiek) en PCT.

Overigens heeft een afweerstoornis of een verminderde weerstand niet zo zeer te maken met het aantal leukocyten maar meer met de werking. Het afweersysteem is ontzettend ingewikkeld en een hele cascade van het detecteren van een ziekteverwekker in je lichaam tot het uitschakelen. Oorzaken die voor kunnen komen zijn oa een tekort aan een bepaald immuunglobuline (subklasse) of een complementstoornis. In een zeldzaam geval kunnen je granulocyten de ziekteverwekker niet goed opsporen, opeten of vergiftigen (in eenvoudig taalgebruik).

Login of registreer om te reageren
12-06-2012 om 22:05 uur

En zo is het maar net Daantje  :Y

Heb ook regelmatig het idee dat verbanden op het forum andersom worden geïnterpreteerd en dat gaat niet altijd op.

Login of registreer om te reageren
12-06-2012 om 23:45 uur

Daantje, dank voor je reactie. Ik zie leukocyten echt niet als iets kwaads in het lichaam. Ook niet als de waarde verhoogd is. Dat is juist een bewijs dat ze hun werk doen. Als ze hun werk gedaan hebben, moeten ze wel weer zoveel mogelijk binnen de juiste referentiewaarden terugkeren. We hebben ze dus gewoon nodig. Dat weet ik.
Ik dacht, uiteraard te simpel, als je lichaam constant extra witte bloedlichaampjes aan moet maken om hun werk goed te kunnen doen omdat je bijvoorbeeld allergisch astma hebt, put dat dan je lichaam niet uit? Vermindert dat dan niet je weerstand? Blijft de kwaliteit dan net zo goed? Maar dat zal te eenvoudig gedacht zijn door mij. Maar goed dat je er zo veel van weet en reageert.
Sinds ik mijn astmacomponent (reversibiliteit) zo goed als kwijt ben, voel ik mij in ieder geval stukken beter.

Login of registreer om te reageren