Bijwerkingen immunotherapie

25-08-2011 om 11:25 uur

Ik heb nu al anderhalf jaar immunotherapie voor mijn allergie voor bomen,grassen en huisstofmijt. De bijwerkingen worden steeds erger nl extreme vermoeidheid rode warme zwellingen op de prikplaats en benauwdheid.
De allergoloog raadt mij aan om extra aerius te slikken,dit heb ik gedaan maar hier gaan de zwellingen niet van weg en voel ik mij duizelig en moet ik echt blijven zitten want als ik loop moet ik mij vastgrijpen om niet om te vallen.
Ik krijg al sinds kort een lagere dosering ingespoten, dit is even goed gegaan maar nu dus niet meer. Wie herkent dit want volgens de allergoloog komt dit niet veel voor.
Ik ben nieuw op dit forum en zal mij tzt voorstellen.

Login of registreer om te reageren
25-08-2011 om 12:21 uur
Reactie op Astmaatje

Ik heb nu al anderhalf jaar immunotherapie voor mijn allergie voor bomen,grassen en huisstofmijt. De bijwerkingen worden steeds erger nl extreme vermoeidheid rode warme zwellingen op de prikplaats en benauwdheid.
De allergoloog raadt mij aan om extra aerius te slikken,dit heb ik gedaan maar hier gaan de zwellingen niet van weg en voel ik mij duizelig en moet ik echt blijven zitten want als ik loop moet ik mij vastgrijpen om niet om te vallen.
Ik krijg al sinds kort een lagere dosering ingespoten, dit is even goed gegaan maar nu dus niet meer. Wie herkent dit want volgens de allergoloog komt dit niet veel voor.
Ik ben nieuw op dit forum en zal mij tzt voorstellen.

ik herken het, had ook dikke rode plekken ondanks allergiepillen, was intens moe, en viel 10 kilo af, en opbouwen van de immunotherapie was niet mogelijk...
de allergoloog begreep het eerst niet, maar uiteindelijk is besloten om te stoppen.
dit is wel al 15? jaar geleden, en een jaar of 2 geleden boden ze me opnieuw immunotherapie aan, maar toen ik aangaf hoe ik al eerder gereageerd had vond de (nieuwe) allergoloog t geen optie

Login of registreer om te reageren
28-08-2011 om 14:11 uur
Reactie op Astmaatje

Ik heb nu al anderhalf jaar immunotherapie voor mijn allergie voor bomen,grassen en huisstofmijt. De bijwerkingen worden steeds erger nl extreme vermoeidheid rode warme zwellingen op de prikplaats en benauwdheid.
Wie herkent dit want volgens de allergoloog komt dit niet veel voor.

Hoi Astmaatje,

Wat vervelend zeg, dat je er zo'n bijwerkingen van hebt! Volgens mij komt het inderdaad niet veel voor, in het begin kun je geloof ik wel meer last hebben maar daarna moet 't toch afnemen. Zeker omdat de methode juist is voor mensen waarbij de allergie al in extreme mate is. Ik herken 't dan ook niet, mijn zus heeft 't wel gehad en heeft er goede resultaten mee behaald. Het duurt een aantal jaar maar dan heb je wel verbetering. Bij haar kan ik me destijds nog herrinneren dat ze maar voor één allergie tegelijk een immunotherapie behandeling kon hebben. Ik vind 't dan ook best vreem dat jij ze voor 3 tegelijk krijgt. Ik ben geen arts dus ik kan 't ook mis hebben, maar is 't misschien een idee om hier naar te vragen? Misschien dat 't met één allergie behandelen tegelijk beter gaat?

Groetjes Evi

Login of registreer om te reageren
29-09-2011 om 11:04 uur

ik vind het fijn om te lezen dat er dus meer mensen zijn met bijwerkingen. Onze dochter heeft nu 3 maal achter elkaar erg last gehad van bijwerkingen. De plek wordt rood, (galbult) en daarbij is ze vreselijk moe, heeft hoofdpijn en buikpijn. De allergoloog zegt dat meestal de bijwerking, dikke ogen, en loopneuzen zijn. En vind wel dat het duidelijk is dat dit een allergische reactie is, omdat dit binnen een kwartier na de injectie begint. Maar aan de andere kant vind hij het vreemd en vind dit geen passende reactie. Helaas moeten wij nu stoppen. Omdat we nog maar halverwege de instelfase zijn. Maar nu ik deze reactie zie dan denk ik is het echt zo'n abnormale reactie als dat hij zegt. Wat emsepems zegt, herken ik ook wat ze heeft veel minder eetlust. Maar volgens hem kan dit, en de buikpijn niet samen hangen met de prik :? Maar ik vraag me af waar het dan van komt.......

Login of registreer om te reageren
19-07-2012 om 23:35 uur

Hoi, ik reageer nog maar op dit topic. Ik heb een allergie op alle bomen, grassen en kruiden.
Ik heb ook immunotherapie gedaan, volgens mij eerst de boompollen. Ik reageerde pas 2 uur later op de eerste prik, toen ik al op weg naar huis was en in de auto zat op de autobaan. Gelukkig reed ik niet zelf. Alle slijmvliezen gingen zwellen en werd benauwd. Ik weet niet meer hoe lang dit aanhield. Ik had een week lang een opgezette gezwollen rode bovenarm en toen moest de volgende prik er alweer in. De dosis is toen heel laag gezet, minimaal. Ik moest twee uur langer blijven in het ziekenhuis. In totaal 4 uur daar wachten. Toen het veilig leek ging ik naar huis en twee uur later kreeg ik alsnog een heftige reactie thuis. Ondanks Aerius. Ik was vier dagen ziek, een soort zwaar griepgevoel, na iedere prik.
De derde prik is niet meer gezet, het was te riskant volgens de allergoloog. Ik mocht doorgaan met een hele lage dosis, maar het was heel riskant. Ik mocht toen zelf beslissen. ik heb er vanaf gezien. Ik had geen zin in jaren prikken, ieder keer een hele dag in het ziekenhuis blijven (iedere week) en heel veel ziek zijn. Ik kan me redelijk redden met een Aeriuspil iedere dag... Al is de vreselijke benauwdheid er niet minder van, maar wel de tranende ogen en de loopneus.

Login of registreer om te reageren
20-07-2012 om 07:46 uur

Het klinkt een klein beetje alsof de immunotherapie(het middel) erger is dan de allergie(de kwaal).
Er zijn dus verschillende mensen met soortgelijke reacties op de immunotherapie...zou het dan niet zo zijn dat de therapie niet goed werkt voor een bepaalde doelgroep?

Login of registreer om te reageren
20-07-2012 om 11:04 uur
Reactie op Selah

Het klinkt een klein beetje alsof de immunotherapie(het middel) erger is dan de allergie(de kwaal).
Er zijn dus verschillende mensen met soortgelijke reacties op de immunotherapie...zou het dan niet zo zijn dat de therapie niet goed werkt voor een bepaalde doelgroep?

er zijn erg veel mensen waarbij de therapie wel goed werkt. En zoals medicatie is ook dit uitproberen

Login of registreer om te reageren
20-07-2012 om 09:56 uur

Houd er wel rekening mee dat er diverse manier van immunotherapie zijn. De meeste mensen die het krijgen zullen door die beginfase heen moeten, ookal is het niet fijn. Maar voor de meesten, als ik bijv. kijk naar mijn zus (continue bijna doorlopend ontstekingen) is het geen optie om het NIET te doen, hoe vervelend de behandeling in het begin ook kan zijn. Helemaal niets zou geen optie zijn omdat het niet te doen is om continue ontstekingen te hebben. Dus hoe vervelend ook, juist de mensen die het nodig hebben reageren idd ook heftig erop maar kunnen niet anders. Anders kijken naar alternatieve methoden (er bestaan iig injecties, druppels, en nog wat maar dat weet ik even niet meer).
Ik weet niet hoe erg het bij jou is Goudlokje, maar als zonder immunotherapie en gewoon doorgaan eigenlijk geen optie is, zou je misschien via druppeltjes onder de tong methode kunnen proberen ipv injecties.

Login of registreer om te reageren
20-07-2012 om 13:14 uur

ik krijg op dit moment immonotherapie voor huisstofmijt.
Ik wel elke maand ee rode bult van de injectie. maar dat is nog te overleven. Verder begin ik wel baat te hebben. Moet nog wel 2 jaar door gaan. Met een maandelijkse injectie. Lge dosering dan normaal.
Wel een  moeilijke opstart gehad.

Maar immunotherapie en astma is inderdaad niet echt een goede combinatie.

Het is een keuze die je maakt.

groetjes

petra

Login of registreer om te reageren
20-07-2012 om 14:37 uur

@Puckie, hoe merk je dat je baat hebt?

@Evi.v, de tongmethode heb ik niet geprobeerd. Waar moet ik aan denken bij ontstekingen bij je zus? En heeft ze al baat? Misschien ga ik het toch nog eens ter sprake brengen bij de Allergoloog.

@Maril, ik heb ook vaak buikpijn, hoofdpijn en vreselijke vermoeidheid/slapte bij een allergische reactie. Ik merk dat allergologen zich vaak beperken tot lichamelijke reacties die zichtbaar/meetbaar zijn. Zoals het zien van een galbult, zwelling, rode vlekken, etc.  En in het bloed zien ze dan ook de allergische reactie dmv waardes. Maar als ik bijvoorbeeld iets eet of drink en een van de klachten daarna is hoofdpijn, dan staat dat voor mij als een paal boven water dat dat een reactie is. Misschien wel reactie op een allergische reactie, maar het is een reactie. Zeker als het terugkerend is. Zo zei de allergoloog ook eens dat ik voor mijn soja allergie geen sojalecithine hoefde te vermijden. Maar als ik ook maar een koekje eet met sojalecithine heb ik hoofdpijn, buikpijn en word ik kribbig. Vaak genoeg uitgetest. Ik vertrouw dus meer op mijn lichaam dan op een uitspraak van de arts als het om allergische reacties gaat. Want ik weet inmiddels wel op welke manieren ik reageer.

Login of registreer om te reageren
20-07-2012 om 19:08 uur

@goudlokje

mijn hoest/niesaanvallen bij het weghalen van stof zijn al een eind verminderd.
Maar 6 augustus wordt ik weer getest en dan weet ik of echt zo is.

groetjes

petra

Login of registreer om te reageren