Longinhoud

23-08-2005 om 10:58 uur

Hai Allen
ik ben gister bij de longarts geweest
de longinhoud is normaal 120 %
bij mij 79 %
Weet ieder hier wat voor longinhoud ie nog heeft ??
ik ben daar nieuwsgierig naar het zegt me namelijk niet zo veel.

Login of registreer om te reageren
01-05-2013 om 20:57 uur
Reactie op abo

Ja, dat denk ik ook. Jouw waardes lijken helemaal normaal, behalve dan dat ene getal waar je zelf ook vraagtekens bij hebt. En dat weet ik ook niet.

Diffusietest is dat ben ik inmiddels achter ik neem te weinig zuurstof op ..

Login of registreer om te reageren
17-05-2013 om 17:42 uur

Ik heb nog 90 % blaas FEV1 van 3,46 ben 50 en 180cm. Hoop dit zo te houden, sport veel gestopt met roken.

Login of registreer om te reageren
01-07-2013 om 14:40 uur

Dag mensen, ik ben Evelinthe en zowel nieuw op dit forum als op deze topic. 

Wat ik niet snap: de spraakverwarring met allerlei afkortingen en kreten. Waarom hebben we het niet gewoon over longcapaciteit (inhoud) en longfunctie (zuurstofuitwisseling)? Ik begrijp "...nog 90 blaas FEV1 van 3,46" bijvoorbeeld echt niet.
Ik heb geleerd van mijn longarts dat 80% longcapaciteit normaal is en over longfunctie - ik citeer hier - we hebben tabellen waarin staat wat de normale diffusie is, waarbij er ook wordt gekeken naar leeftijd, geslacht en lengte. Hier zit nogal wat variatie in, zodat we sowieso zeggen dat bij een diffusie van groter dan 80% van de normale waarde de diffusie nog normaal is.
Ik bijvoorbeeld heb een longcapaciteit van 70% (vind ik best nog wel meevallen) en een longfunctie van 57%. En dat valt me dus níet mee. Dit beeld valt kennelijk onder COPD Gold 2, want dat was de conclusie.

En hier werd ik wel zó angstig en onzeker van dat deze test (4 jaar geleden) de enige test is gebleven die ik gedaan heb. Ik ben gestopt met roken, dat wel, en ik puf serestide, daartoe overgehaald door mijn huisarts, maar ik heb eigenlijk geen idee wat er aan symptomen hoort bij Gold 2.