Longinhoud

23-08-2005 om 10:58 uur

Hai Allen
ik ben gister bij de longarts geweest
de longinhoud is normaal 120 %
bij mij 79 %
Weet ieder hier wat voor longinhoud ie nog heeft ??
ik ben daar nieuwsgierig naar het zegt me namelijk niet zo veel.

Login of registreer om te reageren
01-05-2013 om 20:57 uur
Reactie op abo

Ja, dat denk ik ook. Jouw waardes lijken helemaal normaal, behalve dan dat ene getal waar je zelf ook vraagtekens bij hebt. En dat weet ik ook niet.

Diffusietest is dat ben ik inmiddels achter ik neem te weinig zuurstof op ..

Login of registreer om te reageren
17-05-2013 om 17:42 uur

Ik heb nog 90 % blaas FEV1 van 3,46 ben 50 en 180cm. Hoop dit zo te houden, sport veel gestopt met roken.

Login of registreer om te reageren
01-07-2013 om 14:40 uur

Dag mensen, ik ben Evelinthe en zowel nieuw op dit forum als op deze topic. 

Wat ik niet snap: de spraakverwarring met allerlei afkortingen en kreten. Waarom hebben we het niet gewoon over longcapaciteit (inhoud) en longfunctie (zuurstofuitwisseling)? Ik begrijp "...nog 90 blaas FEV1 van 3,46" bijvoorbeeld echt niet.
Ik heb geleerd van mijn longarts dat 80% longcapaciteit normaal is en over longfunctie - ik citeer hier - we hebben tabellen waarin staat wat de normale diffusie is, waarbij er ook wordt gekeken naar leeftijd, geslacht en lengte. Hier zit nogal wat variatie in, zodat we sowieso zeggen dat bij een diffusie van groter dan 80% van de normale waarde de diffusie nog normaal is.
Ik bijvoorbeeld heb een longcapaciteit van 70% (vind ik best nog wel meevallen) en een longfunctie van 57%. En dat valt me dus níet mee. Dit beeld valt kennelijk onder COPD Gold 2, want dat was de conclusie.

En hier werd ik wel zó angstig en onzeker van dat deze test (4 jaar geleden) de enige test is gebleven die ik gedaan heb. Ik ben gestopt met roken, dat wel, en ik puf serestide, daartoe overgehaald door mijn huisarts, maar ik heb eigenlijk geen idee wat er aan symptomen hoort bij Gold 2.
Ik hoest niet. Heb wel een slechte conditie, maar ik ben bijna 60 en leid een zittend leven, zoals zovelen, dus wat komt nu door wat? Ik hoor iedereen roepen dat er fiks bewogen moet worden, maar geldt dat niet meer voor de chronische bronchitis-kant van COPD? Hoe kan beweging helpen tegen een slechte diffusie? Daar verandert toch niks meer aan? Kapot is kapot, toch?
Ik heb een paar keer de afspraak met mijn longarts verzet, tot ik gewoon maar niet meer ging. Ik was grieperig, of verkouden.. ik moest van mezelf in goede conditie zijn om te test te doen.
Haha  :@

Groet van Evelinthe 

   

Login of registreer om te reageren
01-07-2013 om 16:08 uur

Hoi Evelinthe,
Ik heb ook niet zo heel veel met die cijfertjes, omdat ik ze zelf niet kan beinvloeden, helaas.
Maar als je niet meer naar de l.a. gaat, hoe kom je dan aan medicijnen?
En wat bedoel je precies met die 57%, is dat je VC, dus je vitale longcapaciteit?
Weet je zeker dat je COPD hebt, want volgens mijn l.a. is dat echt een bepaald ziektebeeld wat bij sommige onterecht als etiket wordt opgeplakt.

Login of registreer om te reageren
01-07-2013 om 16:25 uur

Medicijnen via de huisarts, Thirza.
Mijn longarts ging er mee accoord dat ik vooralsnog geen medicijnen zou nemen, omdat dezelfde longfunctietest, 2 x achter elkaar gedaan (1 x met en 1 x zonder verwijdend pufje) precies hetzelfde resutaat opleverde. Ik kwam overigens bij de longarts terecht na een ziekenhuisopname wegens longontsteking die vreselijk uit de hand liep.
De longarts heeft dus vastgesteld dat het COPD was, maar toen er weer een test kwam opdoemen, een jaar later, heb ik het er bij laten zitten. Overigens: hij maakte er ook hélemaal geen punt van dat ik weinig beweging had..
Wat die 57% betreft, dat was de longfunctie. De zuurstofuitwisseling, dus. Ik haal veel te weinig zuurstof uit het bloed. Ik moet eerlijk zijn: dat merk ik wel.

Groet van Kari 

Login of registreer om te reageren
02-07-2013 om 10:23 uur
Reactie op Evelinthe

Medicijnen via de huisarts, Thirza.
Mijn longarts ging er mee accoord dat ik vooralsnog geen medicijnen zou nemen, omdat dezelfde longfunctietest, 2 x achter elkaar gedaan (1 x met en 1 x zonder verwijdend pufje) precies hetzelfde resutaat opleverde. Ik kwam overigens bij de longarts terecht na een ziekenhuisopname wegens longontsteking die vreselijk uit de hand liep.
De longarts heeft dus vastgesteld dat het COPD was, maar toen er weer een test kwam opdoemen, een jaar later, heb ik het er bij laten zitten. Overigens: hij maakte er ook hélemaal geen punt van dat ik weinig beweging had..
Wat die 57% betreft, dat was de longfunctie. De zuurstofuitwisseling, dus. Ik haal veel te weinig zuurstof uit het bloed. Ik moet eerlijk zijn: dat merk ik wel.

Groet van Kari 

Dan heb ik een hele strenge huisarts. Ik bel altijd voor een herhaalrecept en als het inmiddels tijd is voor mijn l.f. krijg ik maar één doosje en MOET ik wel voor een l.f. En zou ik niet bellen, zou de assistente me bellen. Als ik goed blaas, mag ik een jaar wegblijven, is het wat minder (ligt eraan hoeveel precies) moet ik na 3 of 6 maanden weer.
Ik loop nu bij de l.a. vanwege een andere aandoening en daar valt tot nu toe het aantal blaastesten wel mee moet ik zeggen.
Ook mijn l.a. is heel streng. Weinig overleg, hij beslist heel veel, als ik niet uitkijk, TEveel.
Maar ik krijg nu een andere l.a., dus ik ben benieuwd hoe dat verder gaat.

Ik vind het ook best confronterend dat je je hele binnenkant op het scherm te zien krijgt, met elke afwijking die er is. Ik zou liever hebben dat de dokter gewoon zou zeggen: nou mevrouw, het is stabiel hoor, of helaas ietsje achteruit gegaan.
Soms ga je opgewekt het ziekenhuis in, om er wat terneergeslagen uit te komen.  :?

Login of registreer om te reageren
01-07-2013 om 21:00 uur

Evelinthe,

Ik kwam ook via een spoedopname in het ziekenhuis terecht oktober 2012 met een longontsteking.

Ik had me bij mijn huisarts aangemeld om dat ik niets meer kon!! Bleek dat ik een saturatie (zuurstof %) had van 69 %.  Een paar maanden later hoorde ik van mijn huisarts, dat hij mij regelmatig aanhaalde bij andere artsen!

Ik had namelijk blauw uitgeslagen moeten zijn met blauwe lippen bij 69% zuurstof in mijn bloed!! Ik heb gewoon een vreselijk sterk lijf.

Ik heb 8 dagen op IC gelegen en uiteindelijk werd "maar" COPD gold 2 vastgesteld. Ben gelijk gestopt met roken (2 pakjes per dag!) . Ik word dit jaar 70, maar mij is uitgelegd dat niet roken en bewegen (niet intensief) noodzakelijk is. Je bovenbenen en bovenarmen gebruiken de meeste zuurstof en daarom moet je er voor zorgen dat je oefeningen doet die je spieren in je benen en armen versterken.

Dus ben ik met 3 andere COPD vrouwen eerst 3 maanden bij een fysiotherapeut geweest voor de oefeningen (onder toezicht van de saturatiemeter...je zuurstof moet in ieder geval 90% zijn na oefeningen) en nu gaan we met zijn vieren naar een sportschool 2x in de week, omdat we nu geleerd hebben wat we wel en niet moeten doen.

Verder valt huishoudelijk werk , strijken, poetsen, de tuin doen ...ook onder bewegen!! Ik heb een e-bike gekocht, helemaal top. Echter wat ik niet kan is lopen....word ik gelijk bekaf. Dit kan echter ook artrose zijn in de onderrug, want lang staan kan ik ook niet en ik heb ook artrose in mijn polsen.

Al met al, het valt allemaal niet mee,  maar ik laat me geen depressie aanpraten. Ik kan alleen nog meer cruises maken, want de schepen hebben allemaal een fitness room :-))). Komt mij goed uit:-))

Als medicijn gebruik s'morgens en s'avonds een pufje seritide 25/250 en ik mag 6x per dag 1 pufje salbutamol nemen. Dat gebruik ik ongeveer 2 a 3 x per dag voordat ik me ga inspannen (sport, fietsen...)

Groet Laura

Login of registreer om te reageren
01-07-2013 om 21:07 uur

Nog even dit....toen ik in oktober 2012 in het ziekenhuis bij de spoedeisende afdeling kwam, het was op een donderdag,....zei ik....het is al donderdag, dan gebeurt er toch niet meer zoveel in het ziekenhuis, kan ik niet maandag terugkomen!!!

Zei de longarts.....mevrouw, misschien bent u er niet meer maandag!!! 4 maanden later zei diezelfde longarts...ik vind u bewonderingswaardig en heel knap wat u doet! Niet meer roken en sporten!!! Ja, ik was zo geschrokken. Ik denk nog iedere dag aan die heerlijke sigaretten, maar ik raak ze niet meer aan!

Login of registreer om te reageren
02-07-2013 om 09:14 uur

Heerlijke sigaretten????.....neeeeee bedankt, die heerlijke sigaretten,hebben me copd gold 2 gegeven!

Login of registreer om te reageren
02-07-2013 om 15:34 uur

Wat wil je.....wij longpatienten,zijn nummers in onze maatschappij!
Wij moeten maar luisteren naar de LA....of anders een andere opzoeken.

Mijn LA das een dame...en ben er (momenteel) zeer tevreden over.
Ik ga nu afwachten wat de longtest as 10 juli zal teweeg brengen.

Rookvrije groetjes, :W

Login of registreer om te reageren