Longinhoud

23-08-2005 om 10:58 uur

Hai Allen
ik ben gister bij de longarts geweest
de longinhoud is normaal 120 %
bij mij 79 %
Weet ieder hier wat voor longinhoud ie nog heeft ??
ik ben daar nieuwsgierig naar het zegt me namelijk niet zo veel.

Login of registreer om te reageren
02-07-2013 om 16:56 uur

Oei, Laurina, een standaardsaturatie van 69.. da's niet best. Hoe is het mogelijk!
Ik werd opgenomen met een saturatie van 65, maar toen had ik wel dubbele longontsteking. Dat was dus tijdelijk. Ze kregen me niet meer stabiel en ik moest geïntubeerd worden, dat was minder. Ik ben 5 dagen onder zeil gehouden. Als jij nu ook "maar" COPD 2 hebt, net als ik, lijkt het er op dat jouw emfyseemkant van de COPD ook de nadruk heeft en de chronische bronchituskant minder. Hoest jij ook niet zo veel? Wat ik ervan begrepen heb is dat de longinhoud voor de Gold-indeling belangrijker is dan de longfunctie.
Weet je... ik geloof dat ik zelf maar eens zo'n saturatiemetertje aanschaf. Want joh, wat ik hier nou weer van jou ook hoor.. SPORTSCHOOL?? Néééé...  :-\ Ik doe een keer per week pilates, en daar heb ik een halve week spierpijn van! Wat misschien wel het overwegen waard is is zo'n E-bike. Sporten, echt, ik doe dat uitsluitend onder bedreiging. Want zeg nou zelf, met 57% longfuncie is niks een pretje.
Thirza, ik denk eigenlijk dat je blij mag zijn met zo'n huisarts, qua zorg. De mijne kan het eigenlijk ten diepste niks schelen. Dat de jouwe zo autoriteir is, is minder. Ik kan daar niet zo goed mee overweg, dan gaan onwillekeurig mijn hakken al in het zand.
En Guido, ik ben nu al 4,5 jaar van het roken af, maar ik denk nog steeds met enige regelmaat; hè, nu even een sigaretje... of: ooh, rookte ik nog maar.. Ik heb er ook vaak van gedroomd; dat ik weer rookte, verbaasd naar de sigaret in mijn vingers keek en dacht: maar dat mocht toch niet meer? Daar ga ik toch dood aan? En dan gewoon wèl verder roken, hè  :? Ik was niet alleen verslaafd, maar er ook erg aan gehecht!
Groet van Evelinthe   

Login of registreer om te reageren
03-07-2013 om 10:16 uur

hallo Evelinthe, *O*

Betreft dat dromen,ik doe dat nog zeer regelmatig..dan komt die sigaret boven,en "zeg" dan,neee roken das ongezond..soms heb ik ze in mijn mond...en wordt dan zo wakker.
Kan dat begrijpen hoor,iets dat je 43jr gedaan hebt,dat "spookt" nog in je geheugen.
Maar ik bekijk het nu per dag,en vandaag reeds 231 dagen rookvrij...maar mijn gewicht!! ben serieus aan het bijkomen hoor.

Rookvrije groetjes, :W

Login of registreer om te reageren
03-07-2013 om 10:58 uur

Guido, mijn man had dat nog na 16 jaar!
Dan droomde hij dat hij aan het roken was en het smaakte zo lekker.
Maar als hij iemand tegenkwam met een sigaret, vond hij het vreselijk stinken.
Je dromen bedriegen je dus weleens ;)

@Evelinthe: die zorg is wel goed, maar ik vind het soms behoorlijk paternalistisch overkomen. Ook als je niet reageert op een oproep voor botonderzoek, of uitstrijkje, word je gebeld. En moet je nog eens uitleggen waarom je niet komt.

Login of registreer om te reageren
03-07-2013 om 17:03 uur

Evelinthe,

Ik heb niet een standaard saturatie  van 69. Die had ik in oktober 2012 toen ik via spoedeisende hulp ben opgenomen in het ziekenhuis. Ik had toen ook een zware longontsteking zoals jij, maar zonder koorts!! Dus ik wist het niet.

Nu heb ik een constante saturatie van tussen de 90 en 93 (heb een metertje..via internet).  Vindt  de la prima.Ik heb toen 8 dagen in het ziekenhuis gelegen, de eerste 2nachten en 1 dag met een speciale kap op, om de c o2 uit mijn lichaam te krijgen. Was claustrofobisch....brr. Ben toen ook gelijk gestopt met roken. 2 pakjes per dag ...Ik denk er dagelijks aan. Ik vond ze gewoon lekker. ik word eind van het jaar 70.

Volgens de la heb ik gold 2 en een longinhoud van 70 (geloof ik ). Ik hoest practisch niet en mijn longen zijn nog steeds schoon sinds oktober vorig jaar!. Het enige wat ik niet kan is lopen  en ook niet lang staan. Ik heb het idee dat ik een versleten onderrug heb (was te zien op een foto).

Ik kan wel fietsen en die e-bike is heerlijk. Kun je zelf bepalen hoe hard je fietst.

Ik ga met 3 andere copd dames naar de sportschool. 2x per week 1 uur. Bovenbenen en bovenarmen gebruiken de meeste zuurstof. Daarom moet je zorgen dat ze gespierd blijven. Daarvoor hoef je geen honderden kilo's te verzetten hoor. Het gaat toch om "bewegen". Mag niet eens te inspannend zijn, want dat zakt je saturatie te veel.

groet Laura

Login of registreer om te reageren
05-07-2013 om 18:59 uur
Reactie op Laurina

Evelinthe,

Ik heb niet een standaard saturatie  van 69. Die had ik in oktober 2012 toen ik via spoedeisende hulp ben opgenomen in het ziekenhuis. Ik had toen ook een zware longontsteking zoals jij, maar zonder koorts!! Dus ik wist het niet.

Nu heb ik een constante saturatie van tussen de 90 en 93 (heb een metertje..via internet).  Vindt  de la prima.Ik heb toen 8 dagen in het ziekenhuis gelegen, de eerste 2nachten en 1 dag met een speciale kap op, om de c o2 uit mijn lichaam te krijgen. Was claustrofobisch....brr. Ben toen ook gelijk gestopt met roken. 2 pakjes per dag ...Ik denk er dagelijks aan. Ik vond ze gewoon lekker. ik word eind van het jaar 70.

Volgens de la heb ik gold 2 en een longinhoud van 70 (geloof ik ). Ik hoest practisch niet en mijn longen zijn nog steeds schoon sinds oktober vorig jaar!. Het enige wat ik niet kan is lopen  en ook niet lang staan. Ik heb het idee dat ik een versleten onderrug heb (was te zien op een foto).

Ik kan wel fietsen en die e-bike is heerlijk. Kun je zelf bepalen hoe hard je fietst.

Ik ga met 3 andere copd dames naar de sportschool. 2x per week 1 uur. Bovenbenen en bovenarmen gebruiken de meeste zuurstof. Daarom moet je zorgen dat ze gespierd blijven. Daarvoor hoef je geen honderden kilo's te verzetten hoor. Het gaat toch om "bewegen". Mag niet eens te inspannend zijn, want dat zakt je saturatie te veel.

groet Laura

hoi laurina,

ik zou ook binnekort naar de sportschool willen , maar weet niet goed wat ik daar dan best doe,?
tips welkom! *) *)

Login of registreer om te reageren
03-07-2013 om 17:12 uur

Sorry, mijn tekst is een beetje van hetzelfde, maar ik wil  graag benadrukken dat onder behandeling ben van een longarts.

Zij bezwoer mij dat ik echt met de saturatie in de hand moest gaan sporten (bewegen). Ik doe het nu zonder metertje, want ik voel wanneer ik moet stoppen.

Het belangrijkste bij copd is STOPPEN MET ROKEN. Daarna komt Bewegen!!

Login of registreer om te reageren
04-07-2013 om 11:08 uur

Guido, ik voel met je mee. Ik ben maar liefst 17 (!!) kilo aangekomen nadat ik ben gestopt met roken. En dat terwijl ik, hand op mijn hart, niet meer ben gaan eten of ineens ben gaan snoepen of zo. Het goede nieuws is, dat het zomaar aankomen op een gegeven moment stopte en ik weer op de terugweg bleek te zijn. Er is nu weer zo'n 7 kilo af, zonder dat ik er iets voor heb gedaan.
Laurina, ik denk inderdaad dat ik ook maar zo'n metertje ga aanschaffen. Dan weet ik tenminste zeker of ik bij een hoge hartslag na inspanning (trap op, heuveltje op, al te cardio bij pilates, voor de TV met Nederland in beweging) nog wel goed bezig ben. In eerste instantie wilde ik daar niet aan, want ik zag ons er voor aan om van de schrik ieder moment met dat metertje in de weer te zijn. Ook niet gezond.
Lopen en staan is ook niet míjn sterkste punt. En da's lastig, hè. Want je gaat het vermijden omdat je niet ver komt zonder vertoon van pijn en moeite. Bah! Wil ik helemaal niet. Ook bij mij mede een kwestie van rugklachten. Geen slijtwerk, maar de gevolgen van scoliose + leeftijd = last.
Thirza, Ook als je niet reageert op een oproep voor botonderzoek, of uitstrijkje, word je gebeld. En moet je nog eens uitleggen waarom je niet komt, dat gaat voor mij dus ook wel erg ver. En toch.. ik ben iemand van eerst uit- en dan uiteindelijk afstel. Dingen op z'n beloop laten. Totáál geen dokterganger. Als ik ga is er ook echt iets aan de hand waar ik wat aan gedaan wil hebben. Dan is zo'n stok achter de deur, hoe irritant ook, misschien toch wel goed.

Groet van Evelinthe

Login of registreer om te reageren
07-07-2013 om 17:02 uur

Hi Hildje,

In de sportschool fiets ik 10 minuten, roei ik 10 minuten, loop ik 10 minuten op een lopende band. Dit alles op mijn eigen niveau en dus niet te inspannend. Het gaat om BEWEGEN.

Daarnaast zijn er nog toestellen om je bovenarmen en bovenbenen te versterken. Dit gebeurt met gewichten.  Kun je dus ook weer zelf bepalen hoeveel kilo. Dit doe ik 2 x in  de week.

Er is een coach die zich interesseert voor COPD en er veel over heeft gelezen. Hij begeleidt ons.

Nog een tip: Zilveren Kruis/Achmea heeft een heel goed boek over COPD. Gratis aan te vragen voor klanten!

Oh, nog even iets over de sportschool. Wij mogen 2 x per week in de daluren (12 tot 1) en betalen 25 euro per maand).

groetjes Laura

Login of registreer om te reageren
07-07-2013 om 17:05 uur
Reactie op Laurina

Hi Hildje,

In de sportschool fiets ik 10 minuten, roei ik 10 minuten, loop ik 10 minuten op een lopende band. Dit alles op mijn eigen niveau en dus niet te inspannend. Het gaat om BEWEGEN.

Daarnaast zijn er nog toestellen om je bovenarmen en bovenbenen te versterken. Dit gebeurt met gewichten.  Kun je dus ook weer zelf bepalen hoeveel kilo. Dit doe ik 2 x in  de week.

Er is een coach die zich interesseert voor COPD en er veel over heeft gelezen. Hij begeleidt ons.

Nog een tip: Zilveren Kruis/Achmea heeft een heel goed boek over COPD. Gratis aan te vragen voor klanten!

Oh, nog even iets over de sportschool. Wij mogen 2 x per week in de daluren (12 tot 1) en betalen 25 euro per maand).

groetjes Laura

merci voor de tips , ik woon in belgie :P

Login of registreer om te reageren
08-07-2013 om 07:34 uur

kijk eens op het internet....daar zul je wel ergens een sportschool vinden.
Daar ergens in de mooie kempen.

Rookvrije groetjes, :W

Login of registreer om te reageren