griep na/door griepprik

17-10-2013 om 18:48 uur

2 jaar geleden ging ik een griepprik halen nadat ik opgeroepen was wegens astma. Vlak erna kreeg ik een stevige griep. Toeval dacht ik. Vorig jaar herhaalde zich dat. Ik ging zoeken op internet en zag nergens iets over mensen die dit ook hadden. Ik dacht dat ik weer pech had gehad. Dit jaar twijfelde ik enorm of ik hem zou halen, maar op een flinke griep zit ik niet te wachten met bijbehorende benauwdheid, dus vorige week was het zover. Griepprik gehaald. Jullie raden het al: de hele week goed ziek, echte griep! Is er echt niemand die dit ook altijd heeft? Het is voor mij nu echt de laatste keer geweest dat ik hem gehaald heb. Ik denk dat de prik een trigger is om griep te krijgen (in mijn geval dan). Wat denken jullie?

Login of registreer om te reageren
17-10-2013 om 19:43 uur
Reactie op tiku

2 jaar geleden ging ik een griepprik halen nadat ik opgeroepen was wegens astma. Vlak erna kreeg ik een stevige griep. Toeval dacht ik. Vorig jaar herhaalde zich dat. Ik ging zoeken op internet en zag nergens iets over mensen die dit ook hadden. Ik dacht dat ik weer pech had gehad. Dit jaar twijfelde ik enorm of ik hem zou halen, maar op een flinke griep zit ik niet te wachten met bijbehorende benauwdheid, dus vorige week was het zover. Griepprik gehaald. Jullie raden het al: de hele week goed ziek, echte griep! Is er echt niemand die dit ook altijd heeft? Het is voor mij nu echt de laatste keer geweest dat ik hem gehaald heb. Ik denk dat de prik een trigger is om griep te krijgen (in mijn geval dan). Wat denken jullie?

ik herken het wel, de eerste jaren was ik een dag of 3 ziek van de prik. De laatste jaren gaat het goed.
Geen prik halen is voor mij geen optie, het influenze virus zal zorgen voor ernstig ziek en mogelijk opname.

Overleg met je huisarts of je hem wel of nu juist niet moet halen

Login of registreer om te reageren
17-10-2013 om 21:19 uur
Reactie op tiku

2 jaar geleden ging ik een griepprik halen nadat ik opgeroepen was wegens astma. Vlak erna kreeg ik een stevige griep. Toeval dacht ik. Vorig jaar herhaalde zich dat. Ik ging zoeken op internet en zag nergens iets over mensen die dit ook hadden. Ik dacht dat ik weer pech had gehad. Dit jaar twijfelde ik enorm of ik hem zou halen, maar op een flinke griep zit ik niet te wachten met bijbehorende benauwdheid, dus vorige week was het zover. Griepprik gehaald. Jullie raden het al: de hele week goed ziek, echte griep! Is er echt niemand die dit ook altijd heeft? Het is voor mij nu echt de laatste keer geweest dat ik hem gehaald heb. Ik denk dat de prik een trigger is om griep te krijgen (in mijn geval dan). Wat denken jullie?

Heb jij toevallig de Mexicaanse griep gehad in het jaar dat, dat heerste? Ik heb dat namelijk toen wel gehad en het jaar daarna ook ziek geweest na de griepprik. Daarna zijn ze bij mij begonnen om de griepprik in de spier te spuiten en daarna geen problemen meer gehad. Volgens de arts wordt door de griepprik  iets getrickerd waardoor je griepverschijnselen ontwikkeld, maar minder heftig dan echte griep. Maar wanneer deze in de spier gespoten wordt heb je er minder last van. Mss een optie voor volgend jaar. Anders de volgende keer bij klachten na de prik de huisarts consulteren.

Login of registreer om te reageren
17-10-2013 om 22:50 uur

De griepprik wordt toch altijd in een spier gespoten?

Login of registreer om te reageren
25-10-2013 om 11:06 uur
Reactie op Daantje

De griepprik wordt toch altijd in een spier gespoten?

Zoals school het mij leert, wel ja!
"Intramusculair"
Dit is ook het beleid op de revalidatieafdeling waar ik werk.

Login of registreer om te reageren
17-10-2013 om 22:51 uur

Nee, normaal wordt hij onder de huid gespoten.

Login of registreer om te reageren
17-10-2013 om 22:54 uur

Als ik google zie ik dat hij intramusculair (in de spier) of diep subcutaan (onderhuids) gespoten wordt. Volgens mij krijg ik hem altijd in de spier want mijn Xolair krijg ik onderhuids en dat gaat heel anders.

Login of registreer om te reageren
17-10-2013 om 22:55 uur

In de huid is intracutaan, zoals de mantoux
In de spier is intramusculair
in de onderhuid is subcutaan, ik gok op deze ;)

Het is een kort naaldje, ik heb hem zelf gezet en met mijn dunne lijf, met weinig spier, rara waar zal hij in terecht gekomen zijn  :@

Login of registreer om te reageren
17-10-2013 om 23:07 uur

Het voorschrift is subcutaan. Het naalden is ook niet langer. Bij mij wordt hij in een andere spuit gedaan met een andere naald en dan dus intra musculair gespoten!

Login of registreer om te reageren
25-10-2013 om 01:25 uur

  :Y Heel herkenbaar inderdaad.
Kon via mijn werk jaren geleden de griepprik krijgen.......ben daarna in datzelfde jaar toch minstens een keer of 6 ziek geweest ( verkouden, keelpijn, loopneus etc ) Maar geen griep. Jaar daarna precies hetzelfde geen griep nee maar wel mega ellendig.
Voor mij nu ook een twijfelgeval  :-\ wel of geen griepprik want eigenlijk liever 2 weken goed de griep krijgen dan 6 keer twee weken ellendig voelen en net tegen een griep aanhikken!
Moeilijk  :?

Login of registreer om te reageren
25-10-2013 om 07:00 uur
Reactie op Cee

  :Y Heel herkenbaar inderdaad.
Kon via mijn werk jaren geleden de griepprik krijgen.......ben daarna in datzelfde jaar toch minstens een keer of 6 ziek geweest ( verkouden, keelpijn, loopneus etc ) Maar geen griep. Jaar daarna precies hetzelfde geen griep nee maar wel mega ellendig.
Voor mij nu ook een twijfelgeval   :-\ wel of geen griepprik want eigenlijk liever 2 weken goed de griep krijgen dan 6 keer twee weken ellendig voelen en net tegen een griep aanhikken!
Moeilijk  :?

Dat ellendig voelen (verkouden, keelpijn, loopneus) heeft niets met de griepprik te maken. Dat is een ander virus dat, dat veroorzaakt. Wel of geen griepprik zal dat niet voorkomen. De griepprik voorkomt alleen de echte griep. Dus een aantal dagen 3-5 hoge koorts en echt je bed niet uit willen. Koude rillingen, hoofdpijn, moe en slap voelen en een droge hoest en loopneus en spierpijn in je hele lijf. Dat is vervelend, maar dat overleef je wel. Maar omdat onze longen zo gevoelig zijn voor infectie is dat de reden waar om de griepprik zo belangrijk is voor een longpatiënt. Het kan op een longontsteking uitdraaien en daar zitten wij niet op te wachten want dat betekend ziekenhuis opname AB en prednison. Dus liever een paar weken beroerd voelen, wat niets met de griep te maken heeft dan griep krijgen, lijkt mij.

Login of registreer om te reageren