griep na/door griepprik

17-10-2013 om 18:48 uur

2 jaar geleden ging ik een griepprik halen nadat ik opgeroepen was wegens astma. Vlak erna kreeg ik een stevige griep. Toeval dacht ik. Vorig jaar herhaalde zich dat. Ik ging zoeken op internet en zag nergens iets over mensen die dit ook hadden. Ik dacht dat ik weer pech had gehad. Dit jaar twijfelde ik enorm of ik hem zou halen, maar op een flinke griep zit ik niet te wachten met bijbehorende benauwdheid, dus vorige week was het zover. Griepprik gehaald. Jullie raden het al: de hele week goed ziek, echte griep! Is er echt niemand die dit ook altijd heeft? Het is voor mij nu echt de laatste keer geweest dat ik hem gehaald heb. Ik denk dat de prik een trigger is om griep te krijgen (in mijn geval dan). Wat denken jullie?

Login of registreer om te reageren
25-10-2013 om 08:47 uur

Ik zal maar "hout" vasthouden.
Sinds 1994 krijg ik elk jaar in de maand oktober mijn griepprik.
Hartpatient en nu longpatient erbij..het houdt niet op.
Maar echte griep ken ik gelukkig niet.

Login of registreer om te reageren
25-10-2013 om 09:05 uur

Het enige jaar dat ik hem niet haalde ben ik zo ziek geweest!
Haal hem dus braaf!

Login of registreer om te reageren
25-10-2013 om 10:58 uur

Ik heb geen angst dat ik een longontsteking krijg, maar wel dat ik meerdere malen dagen/weken rondloop met griepachtige verschijnselen. Want dat verzwakt steeds mijn gezondheid en mijn fitheid. Ik ben dus ook bang voor griepachtige verschijnselen na een griepprik. De reden dat ik niet bang ben voor longontsteking, is dat ik er nog nooit 1 gehad heb. Op echte griep zit ik ook niet te wachten, maar net zo min op griepachtige verschijnselen. En mede gezien de discussie rondom de griepprik, haal ik deze niet. Echter, voor mensen die wel ervaring hebben met longontsteking na een griep, kan ik me voorstellen dat die wel een griepprik willen.

Login of registreer om te reageren
25-10-2013 om 11:26 uur

Ik heb nog altijd niets gehoord van mijn huisarts maar op het werk kan ik er vanaf volgende week één halen.

Login of registreer om te reageren
25-10-2013 om 13:05 uur

Ik heb ook wel periodes waarin ik kwakkel (niet helemaal lekker, niet ziek), maar ik denk dat altijd maar dat het misschien veel erger zou zijn geweest als ik de griepprik niet had gehaald. Ik ga hem volgende week halen.

Login of registreer om te reageren
25-10-2013 om 20:59 uur

Ik probeerde alleen maar duidelijk te maken dat griepachtige  verschijnselen veroorzaakt worden door een ander "beestje" dan waarvoor de griepprik je inent. Het heeft niets met elkaar te maken. Het enige waar je dan niet ziek van wordt is het griepvirus. Alle andere "beestjes" wordt je gewoon ziek van.

ABO: ook ik heb tot een jaar geleden nog nooit een longontsteking gehad, maar ik kan je vertellen dat ik er erg bang van geworden ben. Ik heb uiteindelijk wel een paar keer op het randje van de dood gebalanceerd en dat wil ik niet nog eens meemaken omdat ik toevallig besmet ga worden met het griepvirus die iedereen al kan overdragen nog voordat iemand griep krijgt. Sommige kunnen hem bij zich dragen zonder er ziek van te worden maar wel besmettelijk zijn.

Login of registreer om te reageren
25-10-2013 om 22:28 uur
Reactie op Ieke10

ABO: ook ik heb tot een jaar geleden nog nooit een longontsteking gehad, maar ik kan je vertellen dat ik er erg bang van geworden ben.

In jouw situatie begrijp ik dat volkomen.

Login of registreer om te reageren
25-10-2013 om 22:57 uur
Reactie op abo

In jouw situatie begrijp ik dat volkomen.

Vorig jaar zat ik nog in jouw situatie rond de griepvaccinatie en dat kan dus opeens veranderen. Ik ben blij dat ik vorig jaar beroepsmatig wel gekozen heb voor de griepprik. Ik wil je natuurlijk niet bang maken, hoor! Maar ik had toen zoiets baat het niet , schaden doet het ook niet en als ik dan voorkom dat ik één van mijn patiënten (allen zonder weerstand) besmet met het griepvirus dan vind ik het niet erg om er één te halen. Griep krijg ik dan iig niet! Maar achteraf ben ik zo blij dat ik hem toen gehaald heb.

Login of registreer om te reageren
26-10-2013 om 10:11 uur
Reactie op Ieke10

Vorig jaar zat ik nog in jouw situatie rond de griepvaccinatie en dat kan dus opeens veranderen. Ik ben blij dat ik vorig jaar beroepsmatig wel gekozen heb voor de griepprik. Ik wil je natuurlijk niet bang maken, hoor! Maar ik had toen zoiets baat het niet , schaden doet het ook niet ...

Dat kun je je waarschijnlijk nauwelijks meer voorstellen. Waren je longen nog best goed toen, of had je al wel veel last van astma? Ik ken de angst voor longontsteking nog niet zo, omdat ik denk dat ik er geen ga krijgen. Bij mij lijkt de kans op bronchitis groter dan op longontsteking, hoewel ik met bronchitis natuurlijk ook niet blij zou zijn. Ik geloof niet zo in 'baat het niet dan schaadt het niet', heb nl. wel angst voor griepachtige verschijnselen omdat ik dat al zo vaak heb gehad en mijn lichamelijke fitheid dan steeds zo teruggeworpen wordt. Hoe kan ik dan ooit iets opbouwen?

Login of registreer om te reageren
25-10-2013 om 21:17 uur

Ik snap je angst! En dan is het mooi om een risico te verkleinen, daar heb ik graag een paar dagen pijnlijke arm voor over! Jij vast ook!

Login of registreer om te reageren