februari 2014 - Stoppen met roken door e-sigaret

04-02-2014 om 14:43 uur

Stoppen met roken door e-sigaret

De e-sigaret is een stuk minder schadelijk dan de normale sigaret, maar ook in de e-sigaret zijn schadelijke bestanddelen gevonden. Daarnaast valt de e-sigaret niet onder de Tabakswet, waardoor hij ontglipt aan het rookverbod in de publieke ruimte. Beiden zijn zorgelijk.

De e-sigaret kan een hulpmiddel zijn bij het stoppen met roken. De ‘damper’ kan zelf het nicotinegehalte in de vulling afbouwen, waardoor het stoppen wellicht makkelijker wordt.
Toch kan het ook tot roken aanzetten. Jongeren worden verleid tot het kopen van een e-sigaret met trendy uitvoeringen en smaakjes. En zo kan een mogelijke nicotineverslaving ontstaan.

Tip:
Gebruik de e-sigaret alleen als hulpmiddel om te stoppen met roken.

Hoe ga jij om met elektronische sigaretten? Helpt het jou te stoppen met roken? Heb jij er last van als mee-roker? Wat vind jij ervan dat jongeren ze kunnen kopen met trendy uitvoeringen en smaakjes?

Login of registreer om te reageren
04-03-2014 om 21:35 uur
Reactie op Cyber_Huub

En wat betreft de politiek, fijn dat jullie aan het grote geld dachten, en niet aan de mensen.
Economie schijnt veel belangrijker te zijn dan onze gezondheid.

Dit "foutje" van nu.nl zegt genoeg

http://www.tabaknee.nl/images/stories/accz.jpg

Login of registreer om te reageren
04-03-2014 om 21:51 uur

Na 37 jaar en vele stoppogingen die mislukte met een damper heel eenvoudig gestopt met roken.
ok , ik zit nu aan de damper. ik weet het ook daar zullen best schadelijke stoffen in  zitten maar wel veel minder dan in sigaretten . En ik doe er mijn omgeving geen schade meer mee.

Wie is dan de overheid om mij dit moeilijk. onmogelijk te maken.
Er zijn meer genotsmiddelen die niet alleen maar gezond zijn. De damper  is zoveel minder schadelijk dan sigaretten dat het een hele stap vooruit is. De veronderstelling dat de damper een opmaat naar roken zou zijn is de grootste onzin die je je maar kunt voorstellen. drinken van cola zet ook niet aan tot drinken van vodka.

Zolang shag zonder kinderveilige sluiting overal te koop is zie ik niet in dat het dampen moeilijk/onmoelijk gemaakt moet worden ( ben wel voor de leeftijdsgrens van 18 )

De onzinnige regels die op ons af komen doen denken dat het dor de grote tabaksfabrikanten is opgesteld

Mag ik als volwassen mian mijn eigen genotsmiddel kiezen.  niet om te stoppen met roken maar om als genotsmiddel te gebruiken

Login of registreer om te reageren
04-03-2014 om 21:54 uur

Dergelijke gebruikers die vanavond als nieuw lid van dit forum zijn geregistreerd en zulke teksten plaatsen neem ik als niet serieus en met een grote korrel zout!!!

Het zijn gewoon internet lobbyisten en waarschijnlijk nog 1 persoon ook nog, trap er gewoon niet in

Login of registreer om te reageren
04-03-2014 om 21:59 uur
Reactie op Marcus

Dergelijke gebruikers die vanavond als nieuw lid van dit forum zijn geregistreerd en zulke teksten plaatsen neem ik als niet serieus en met een grote korrel zout!!!

Het zijn gewoon internet lobbyisten en waarschijnlijk nog 1 persoon ook nog, trap er gewoon niet in

ik ben géén lobbiyist maar een zzeer tevreden damper die zich ongerust maakt of hij zelf mag beslissen welk genotsmiddel hij gebruikt als hij daar anderen geen kwaad mee doet.
niemand hoeft ergens in te trappen maar ook mij niet onmogelijk maken om te doen wat ik wil

Login of registreer om te reageren
04-03-2014 om 22:34 uur
Reactie op Marcus

Dergelijke gebruikers die vanavond als nieuw lid van dit forum zijn geregistreerd en zulke teksten plaatsen neem ik als niet serieus en met een grote korrel zout!!!

Het zijn gewoon internet lobbyisten en waarschijnlijk nog 1 persoon ook nog, trap er gewoon niet in

Ze zijn niet 1 persoon, maar komen van 1 punt, waar ze het dampen heel hoog in het vaandel hebben.
Ze zijn ook niet gecharmeerd van aannames, maar onderzoeken feiten.
En ze staan ook open voor ieders mening, en nemen mensen wel serieus.
indien je wat wil verifiëren, dan mag dat hoor.
Ik neem toch ook niet klakkeloos aan dat jij tabak lobbyist bent(alhoewel) ;)

Login of registreer om te reageren
04-03-2014 om 22:34 uur
Reactie op Marcus

Dergelijke gebruikers die vanavond als nieuw lid van dit forum zijn geregistreerd en zulke teksten plaatsen neem ik als niet serieus en met een grote korrel zout!!!

Het zijn gewoon internet lobbyisten en waarschijnlijk nog 1 persoon ook nog, trap er gewoon niet in

Ik verwijs u graag even naar een regel uit dit forum:

Netiquette:
- Blijf on topic
- Privélogs, mails etc. horen privé te zijn en blijven
- Respecteer je medeforumleden

Ik ben inderdaad een lobbyist, maar niet een van de industrie. Een van mensen die dampen.
Mijn naam is Marcel Göertz, 36 jaar, vader van een kereltje van bijna 5 en sinds begin 2013 een ex-roker, na 21 jaar gerookt te hebben en meermaals getracht te hebben te stoppen met die belachelijke en zeer schadelijke bezigheid.
Op acvoda.nl kunt u mijn contactgegevens vinden.

Daarnaast kunt u daar de feiten lezen over de e-sigaret, en links vinden naar diverse onderzoeken en literatuurstudies.
De feiten en studies die nagenoeg nooit vermeld worden.

Eind vorig jaar hebben we aan tafel gezeten met Marith Rebel-Volp, en daarbij waren ook Michael Rutgers (van het Longfonds), Dewi Segaar (Stivoro) en tevens vertegenwoordigers van KWF en Trimbos aanwezig.
Zij onderschreven allemaal dat ze het zouden toejuichen als alle rokers zouden overstappen op de e-sigaret. Unaniem.

Wij zijn geen betaalde lobbyisten. Wij zijn gewone mensen, die bij elkaar komen op ondermeer www.dampforum.nu.
Wij willen helemaal niet jongeren aan het dampen hebben. Wij willen zelf, als volwassenen, kunnen kiezen voor een minder schadelijk alternatief, en wij willen dat mensen die nu nog steeds roken (ondanks vele stoppogingen) óók die keuze kunnen maken, op basis van feiten en op basis van wetenschap.

Daarom hebben wij ook de Factsheet E-sigaret van het RIVM ontrafeld ; op acvoda.nl kunt u die analyse lezen.

Wij hebben géén link met de tabaksindustrie, de e-sigaret-industrie of de farmaceutische industrie.
Wij verkopen niks.

Ik wil u derhalve verzoeken ons met hetzelfde respect te behandelen als ieder ander. Dank u.

Login of registreer om te reageren
04-03-2014 om 23:24 uur
Reactie op Marcus

Dergelijke gebruikers die vanavond als nieuw lid van dit forum zijn geregistreerd en zulke teksten plaatsen neem ik als niet serieus en met een grote korrel zout!!!

Het zijn gewoon internet lobbyisten en waarschijnlijk nog 1 persoon ook nog, trap er gewoon niet in

Marcus, jammer dat je zo reageert. Ondanks dat ik al wat langer lid ben van het forum voel ik me hier wel door aangesproken. Ik ben lid geworden van het forum om meer te leren over longaandoeningen omdat ik daar zelf ook mee te maken heb. Voor mij was er nooit een topic om op te reageren en ja, dit topic dat de advieslijn opende sprak me aan. Waarom kun je lezen in het derde berichtje in dit topic. Ik had me wellicht eerst moeten voorstellen voordat ik enthousiast in dit topic reageerde.
Jullie forumbeheer kan nagaan of er sprake is van 1 persoon (1 IP adres). Ook ik ben geen lobbyist, gewoon een tevreden gebruiker van een damper of elektronische sigaret (ja sorry, ik heb een hekel aan dat woord omdat er niks verbrandt wordt en het geen tabaksproduct is). Zonder dit middel had ik nu nog gerookt en was ik zieker geweest. Er zijn heel wat mensen die het stoppen met roken voor elkaar krijgen met andere hulpmiddelen of cold turky. Ik ben een van die mensen die het niet lukte, in elk geval nooit lang vol hield. Waarom? Gebrek aan wilskracht? Inmiddels is ook bekend dat sigaretten allerlei toevoegingen hebben waardoor de roker afhankelijker wordt van nicotine zoals opname versnellers en iets waardoor je makkelijk en diep kunt inhaleren. Het inhaleren van sigarettenrook heeft zelfs neuropharmacologische effecten, het werkt als monoamine oxidase B remmer. Hierdoor is er bijvoorbeeld een negatieve link tussen roken en parkinson te leggen en wordt vermoedt dat onder psychiatrische patiënten het aantal rokers zo hoog is omdat het effect die van zelfmedicatie zou kunnen zijn.
Dus waarom ik nooit kon stoppen met roken voordat ik hernieuwd in contact kwam met elektrisch roken, Joost mag het weten... maar voor mij is het zegen.
Dat geluid wilde ik naast de geluiden die ik elders op het forum heb gelezen ook graag eens laten horen.

Oa mijn huisarts en longarts en de praktijkondersteuner zijn op de hoogte van het feit dat ik niet meer rook maar wel de e-sigaret daarbij gebruik en ze juichen het toe! Op de EHBO zei de longarts die mij daar behandelde de laatste keer dat ik zeker niet meer moest gaan roken en dat ik dan beter de elektronische sigaret achter de hand kon houden. Mijn huisarts gaf me een ferme schouderklop en wenste me proficiat... en zo kan ik nog wel een paar voorbeelden aanhalen

Mij afdoen als lobbyist doet dus pijn, maar wellicht snap je dat nu nadat ik iets meer verteld heb.
Nicole

Login of registreer om te reageren
04-03-2014 om 23:39 uur
Reactie op Marcus

Het zijn gewoon internet lobbyisten en waarschijnlijk nog 1 persoon ook nog, trap er gewoon niet in

Dat is onterecht, en net de reden dat ik me nu wel moet aanmelden.
dampforum.nu heeft 6681 leden, en jullie forum werd gelinked in een (verhit) draadje over de EU regelgeving.  Nogal logisch dat enkele van die 6681 leden zich dan hier aanmelden om ook te reageren. [0.1% van 6000 = 6 , dus eigenlijk zijn we nog heel rustig] Er zijn gewoon veel dampers.

Maar nu weer on-topic:
Goede Tip, de e-sigaret is een hele goede manier om te stoppen met roken, zelfs voor mij, na 20 jaar, 30+ sigaretten per dag.
Wil je de overstap van e-sigaret naar echte sigaret echt moeilijk maken: verbied dan tabaks-achtige smaakjes, en promoot de fruitsmaakjes. Want dan lijkt die e-sigaret veel minder op de echte sigaret.
Ik ben zelf tegen elk verbod op smaakjes, want smaakjes zorgen ervoor dat ik bij de esigaret blijf.
Er is geen wetenschappelijk bewijs dat e-sigaret gebruikers overstappen naar de echte sigaret.

Zijn er hier ook artsen die de e-sigaret als een positieve ontwikkeling zien?

Login of registreer om te reageren
04-03-2014 om 22:44 uur

Blijkbaar voelt u zich niet gerespecteerd dat is erg jammer, de conclusie is aan uzelf, jammer dat u dit zo negatief op uzelf betrekt en projecteert. Wens u veel succes en strekte.

Login of registreer om te reageren
04-03-2014 om 22:51 uur
Reactie op Marcus

Blijkbaar voelt u zich niet gerespecteerd dat is erg jammer, de conclusie is aan uzelf, jammer dat u dit zo negatief op uzelf betrekt en projecteert. Wens u veel succes en strekte.

U leest graag wat u wil lezen blijkbaar  ;)
U bent namelijk degene van de conclusies.
Inherent aan langdurig lidmaatschap, met een grote hoeveelheid berichten?

Login of registreer om te reageren