Hebben jullie een standpunt over Halotherapie?

29-11-2012 om 15:23 uur

Als astmapatiënt ben ik op zoek naar wegen om het functioneren van mijn longen verder te verbeteren. Ik heb de negatieve bijwerkingen van medicatie ervaren en wil het nu dus in een andere hoek zoeken. Na surfen op internet kwam ik dit tegen: http://www.haloclinic.nl/. Een natuurlijke behandeling van astma, eczeem, bronchitis, COPD en andere aandoeningen, door een uur in een geneeskrachtige zoutkamer te relaxen. Het klinkt ook nog eens buitengewoon prettig. In de zoutkamer wordt een zoutgrot nagebootst, waarin een droog zout aërosol in de lucht wordt verspreid. De site vermeldt de volgende werkingen:
•Verbetering van de longfunctie
•Vermindering van bronchiale hyperrespons
•Verlaging van uw dosering voorgeschreven medicijnen (in overleg met arts!)
•Verlicht niezen, hoesten en kortademigheid
•Betere resultaten op gebeurtenissen die de luchtwegen kunnen irriteren en aantasten
•Verwijdering van slijm welke de luchtwegen blokkeren
•Ontstekingsremmend en bacteriedodend
•Vergroot weerstand tegen luchtwegaandoeningen
•Verwijdering van pollen uit de luchtwegen
•Vergroting van uithoudingsvermogen
•Bacteriegroei wordt vertraagd
•Een huid die rustiger is
•Eczeemplekken verminderen
•Een huid die beter kan herstellen
•Verbetering van het afweermechanisme

Als dit inderdaad de effecten zijn, word ik daar heel enthousiast over. Er zijn natuurlijk meerdere behandelingen nodig om het optimale resultaat te bereiken, maar dit klinkt toch geweldig? Verder staan er op de site enkele positieve recensies van mensen met astma, COPD, eczeem, bronchitis, etc.

Op de site wordt uitgelegd hoe een verblijf in de zoutkamer kan helpen bij astma:
'Door de steriele pure lucht van de zoutkamer in combinatie met het vermogen van de verspreidde zoutdeeltjes om tot in de bronchiën door te dringen en nog dieper tot in de alveoli bacteriën en virussen te doden, is zouttherapie een bewezen effectieve behandeling die zeer geschikt is bij o.a. astma.'
Tevens wordt er verwezen naar internationale studies die hele goede resultaten geven.

Nu ben ik benieuwd of de Halotherapie in Zaandam bekend is bij het Longfonds. Hebben jullie hier al ervaringen over gehoord van mensen? Wat is jullie mening over deze therapie? Kennen jullie de onderzoeken die hiernaar zijn gedaan?

Login of registreer om te reageren
30-11-2012 om 13:36 uur

Hallo Abo,

Wij hebben niet voldoende informatie over de Halotherapie (zouttherapie).
Zout-therapie is niet wetenschappelijk bewezen ofwel evidence-based. Het kan inderdaad (tijdelijk?) verlichting geven maar dit is heel persoonlijk.
Hier geldt: het staat iedereen vrij dit te doen, maar we raden mensen aan wel eerst te overleggen met de eigen arts. Het is hooguit een aanvulling, nooit een vervanging van gangbare behandeling.
• Wat halo therapie betreft: dit is niet geschikt voor de acute fase van aandoeningen aan de luchtwegen
zie hiervoor http://www.haloclinic.nl/niet-geschikt-voor/  (- tot helemaal onderaan).

Aandachtspunten voor alternatieve/complementaire behandelingen zijn:
- overleg altijd met je behandelend arts
- stop nooit zomaar met de 'gewone' medicijnen
- ga bij voorkeur naar een geneeskundige die is aangesloten bij een beroepsorganisatie
- vraag vooraf wat je kunt verwachten van de behandeling, de duur, de kosten ed.
- geen enkele genezer kan genezing garanderen
- ga niet eindeloos door met een behandeling, als je na maanden nog geen verbetering voelt
- informeer bij je zorgverzekering naar de vergoeding. Behandelingen door een arts worden in veel gevallen vergoed.

vriendelijke groet,
de Advieslijn

Login of registreer om te reageren
01-12-2012 om 12:44 uur

Bedankt voor het antwoord. Ik ga het gewoon een keer uitproberen. De Haloclinic biedt nl. de 1e sessie gratis aan.

Volgens mij zijn er ook geen andere lezers van het forum die hier ervaring mee hebben, of wel?

Login of registreer om te reageren
04-01-2013 om 05:51 uur

Hallo abo,
Ben je inmiddels geweest? Wat zijn je bevindingen en heb je enig idee hoe het zit met de kosten/vergoedingen? Groetjes

Login of registreer om te reageren
04-01-2013 om 08:43 uur

Hallo,

Nee, nog niet geweest. Maar het staat nog in mijn planning. Ik had gepland om dit uit te proberen begin december, maar toen waren de wegen glad en heb ik afgezegd. Zaandam is ook niet naast de deur. Het klinkt allemaal logisch, er schijnen goede ervaringen te zijn van patiënten en het wordt in het buitenland (o.a. Londen) ook toegepast.

De 1e keer uitproberen is gratis. Wel van tevoren een afspraak maken. Verder wordt het niet vergoed, tenzij je een aanvullende verzekering hebt bij Zorg en Zekerheid (heb ik zelf niet).

Groeten, abo

Login of registreer om te reageren
04-01-2013 om 09:13 uur

Ben benieuwd naar die therapie. Heb wel eens koan floating gedaan dat is ook met zout water. Info vindt je hier. Het is erg lekker en komt er "herboren" uit, heb tegenwoordig zelf een eikenhouten ligbad waar ik in ga met homeopathische kruiden of speciale badolie. Vroeger ging ik daarvoor naar het homeopathisch medischcentrum. Heb er zelf veel baat bij.

Login of registreer om te reageren
27-02-2013 om 16:24 uur

@ Astma Fonds Advieslijn

De methode is wel evidence based en dit sinds 1995.

De eerste arts die reeds in 1843 een boek schreef over de genezende effecten van zoutlucht voor patienten met luchtweginfecties was de Poolse dokter Feliks Bochkowsky. Hij was als arts verbonden aan de zoutmijn in Wieliczka en merkte op dat de mijners gemiddeld minder luchtweginfecties hadden. Op basis van zijn bevindingen heeft zijn opvolger een spa opgericht.
Tijdens de tweede wereldoorlog noteerde dokter Karl Hermann Spannagel dat patienten die zich verborgen in de Kluterthöhle karst zoutgrot voor de bombardementen beduidend minder klachten hadden. Ze ademden beter en hun hoest verdween. Sindsdien is de grot een medische trekpleister voor mensen met luchtweginfecties

De bekendste zoutmijnen voor therapeutische doeleinden zijn heden gelegen in Oostenrijk (Solzbad – Salzeman), Roemenië (Sieged), Polen (Wieliczka), Azerbeidzjan (Nakhichevan), Kirgizië (Chon-Tous), Oekraïne (Solotvino, Artiomovsk). De zoutconcentratie in de lucht varieert er tussen de 1 en 20 mg/m³ (met een gemiddelde concentratie tussen 2 en 5 mg/m³).

Ondergrondse grotten en zoutmijnen waren de enigste optie tot in 1987 een nieuwe techniek werd ontwikkeld in Rusland. Zoutblokken uit ondergrondse grotten en mijnen werd gebruikt in bovengrondse constructies om eenzelfde microklimaat te creëren.

Het Russische ministerie van Openbare Gezondheid publiceerde in 1995 een reeks onderzoeken en erkende halotherapie als medische behandeling. De data waren gebaseerd op de uitslagen 4700 patienten verspreid over 15 ziekenhuizen over een periode van vier jaar. Zowel kinderen als volwassenen met luchtwegaandoeningen deden mee aan het onderzoek. Halotherapie leidde tot een verbetering van 85% in milde tot matige astma, 75% bij ernstige astma en 97% bij chronische bronchitis en bronchiëctasieën.

Al deze resultaten zijn terug te vinden in medische publicaties:

Halotherapy of respiratory diseases, A.V. Chervinskaya, Clinical Research Respiratory Center, St.-Petersburg

Halotherapy application in complex treatment and rehabilitation of respiratory diseases, methodical recommendation, Moscow 1995, discussed and approved by Scientific Board of Institute of Pulmonology of Russian Federation, Ministry of Health of russian Federation

Er zijn er nog meer maar met een beetje zoekwerk vindt u ze wel terug. Dr Chervinskaya is de grondlegger van de haloherapie.

Het is geen vervanging van medicatie, het helpt om medicatie te verminderen en levenskwaliteit te verbeteren. Opvolging door een arts is daarom aangewezen. Een goed centrum zal hierin advies geven.

In Rusland mogen acute zieken ook in de zoutkamer maar niet samen met chronisch zieken. Men laat acute zieken toe aan het einde van de dag. Het is dus geen contra-indicatie, meer een praktische kwestie. Niemand wil een grieppatient naast zich hebben liggen, dat is het in essentie.

Al bij al is zout een middel uit de natuur dat je kan helpen zonder bijwerkingen.

Login of registreer om te reageren
28-02-2013 om 08:48 uur

goedemorgen

Ik geloof hier zeer zeker in niet uit eigen ervaring maar lees zeer positieve dingen over ik verwacht hier niet van dat je zonder medicijnen kan maar alle beetjes helpen.
Ik zeg gewoon doen
succes

Login of registreer om te reageren
24-03-2014 om 15:30 uur

Ik heb zeker een standpunt over halotherapie.
Ongeveer anderhalf jaar geleden was mijn longleeftijd 67.
Mijn longleeftijd is nu 44 en blaas ik 103 procent! (Ik heb astma)
Dus ik ben heel blij met de haloclinic.

Login of registreer om te reageren
24-03-2014 om 16:38 uur

Wij hadden al heel vlug in de gaten dat het zoute zeewater een weldaad is voor pruttelende longetjes en vastzittende snottebellen. Wij boekten eigenlijk altijd een strandvakantie met de kinderen.
Inmiddels is het hypertoon zout (7%) een dagelijkse routine geworden.
Dus ik geloof graag dat een verblijf in een "zoute ruimte" voor veel mensen een aanvullende therapie kan zijn.

Login of registreer om te reageren
09-04-2014 om 10:19 uur

Hallo, ik heb hier ook ervaring mee. ( je probeert wat )

Het bedrijf zei tegen mij dat ik het tien keer moest doen en dat zou al heel wat helpen.
Bij mij heeft het niet geholpen en na deze tien keer zei ze uiteraard dat ik door moest gaan
en dat het misschien toch wel vijftien keer kon zijn. Als ik eenmaal opgeknapt zou zijn dan
zou ik nog maar een keer of drie per jaar hoeven beweerde ze.
Na die tien ben ik ermee gestopt, ik geloof er dus niet zo in.
Spaar je geld liever voor iets anders is mijn ervaring.

Groetjes Mark

Login of registreer om te reageren