006 Waar zijn de bankjes!

11-08-2014 om 16:21 uur Gesloten

Hoi allen,

Gisteren een eindje wezen lopen. Het was de moeite waard. Een paar fraaie foto’s geschoten van de omgeving waarin ik me bevond. Door het Oedenvlietse Park naar een nieuw wijkje waar ik wel altijd langsrijd maar nog nooit een kijkje had genomen. Het had mooier kunnen zijn maar ieder zijn mening. Mijn weg vervolgd over de dijk langs de Oude Maas en zo het ongerepte visserijgebied in. Hier heeft de natuur de vrije hand. Komt geen mensenhand aan te pas anders dan het aanleggen van verhoogde paden. Het gebied bevat veel planten en dieren die we elders nauwelijks zien. Het is een gebied dat dient als overloop van de Oude Maas waardoor het water gereguleerd de groei en bloei bediend en al te hoog water in de rivier voorkomt. Prachtig.

Omdat ik niet zo heel stevig op mijn benen sta komt er op gezette tijden een moment waarop je uitkijkt naar een bankje. Dat mag overal staan maar staat zeker niet overal. Omdat ik hier van baal ga ik in gedachten even terug naar de start van mijn wandeling en kom tot de conclusie dat er best veel bankjes zijn te vinden. Echter allemaal geclusterd soms 6 of 7 bij elkaar om een stukje omgeving te kunnen overzien. Dan weer hele stukken niets, nada , nothing. Heel veel niets dus. Hoe komt het toch dat planologen niet verder kijken dan hu project groot is. Ik denk dat het daar aan te wijten is. Ieder kijkt naar zijn kleine stukje en doet daarop zijn best. Aan de keukentafel verhaalt men dan hoe groots het totale project is en hoe trots ze zijn dat het af is. Ze zijn ook zo belangrijk en creatief. Dit is ook nog eens bevestigd door de burgemeester die het geheel kwam openen. Ook trots. En dan waarlijk weer over tot de orde van de dag.

Dan staat de niet zo goed ter been zijnde burger, moe van de beweging en de geïnvesteerde kracht te zoeken. Zoeken naar een bankje, gewoon om op te zitten. Om na enige rust je weg te kunnen vervolgen.  Veel te laat vond ik er weer 4 vlak bij elkaar. Twee aan twee. Wel zo gezellig. Moe maar voldaan en trots op het stuk dat ik volbracht had zeeg ik neer. Naast me nog plek voor 7 personen.

Gemeentedirecteuren van Nederland doe nu toch eens je best en laat iemand verder kijken dan de som der projecten en nadenken. Onder andere nadenken over de bankjes voor de mensen die echt bijna niet meer kunnen maar zo graag willen wandelen. De energie moeten opdoen om verder te gaan, zichzelf te overwinnen. Ik zie bergen zand liggen op de stoep. Die lagen er donderdag al. Hoe gaat de man/vrouw met rollator of scootmobiel, omdat men die hulpmiddelen nu eenmaal nodig heeft, de weg vervolgen op een veilige manier. Kom en wandel eens met me mee. Dit zal in heel Nederland zo zijn dus u bent vast de enige niet. Als u denkt, dat komt later wel, hoop ik niet dat het de tijd voor u is dat er voor u onvoldoende lucht is of de benen niet zo goed meer willen….!

De code Geel van gisteren bleek weer eens een juiste. Hier en daar wat bomen om, water overlast en in de verte:  een eenzame fietser die kromgebogen over zijn stuur zichzelf een weg baant.
De natuur is qua kleur wel heel erg mooi op dit moment. Geniet ervan maar blijf dicht bij huis en haard. Woensdag naar de Cardioloog en dan, wie zal het zeggen. 8-)

De reacties zijn gesloten.
11-08-2014 om 17:09 uur

Wim, je weet telkens weer de vinger op de zere plek neer te leggen. Ik kan mij een klein beetje voorstellen hoe je daar als roepende hebt gestaan in onze mooie, groene omgeving.
Maar ook dat roepen kost weer energie en dat heb je weer nodig om terug te keren naar torentje, of naar de bankjes ....tig meter verderop.
Ik hoop dat dit ook gelezen gaat worden door personen die er daadwerkelijk wat mee kunnen. Is het niet hier, dan wel daar! Maar ergens moet er toch een lichtje gaan schijnen.... met misschien wel een bankje!
Hoofd in het zand steken is zo makkelijk, maar dit zand verstrooien en het uiteindelijk een bestemming geven is veel wenselijker!
En dank namens Familie Zwaan. Was een mooie foto..... Zij hebben de natuur net zo hard nodig als wij.

Lieve groet., Nelly

14-08-2014 om 13:37 uur

Ik had ook iets meer respons verwacht. Dan kun je makkelijker aandacht verkrijgen.