zuurstof saturatie 94%

29-08-2014 om 10:28 uur

Zuurstof saturatie 94%

Beste allemaal,

Ik hoop dat iemand mij kan vertellen of nader onderzoek benodigd is.(liefst een prof) Zelf heb ik jarenlang hypochondrie en heb sinds kort de saturatiemeter van mijn vriendin geleend.(dom natuurlijk) Nu komt er uit dat ik in rust(wakker) een zuurstof sat van rond de 94/95 heb (adem 7a8x per minuut). Bij sport en bewegen tussen de 96-99. Wat ik wel merk is als ik ineens ga rennen de sat eerst daalt naar 92/93 en daarna binnen 10sec stijgt naar 98/99.(volgens mij is dat normaal) Ik heb van nature een rustige hartslag van rond de 50. (38 jaar, rook niet, bmi 25). Verder heb ik een slaaponderzoek gehad en daar kwam uit dat ik geen slaapapneu heb maar dat ik wel 3x per uur stop met ademen en mijn zuurstof sat niet onder de 92 is geweest. Volgens de a
rtsen is dit geen slaapapneu en kan het geen kwaad. (Ik heb dit onderzoek overigens 2x gehad in 2 jaar tijd) cardiologisch helemaal onderzocht en alles ok.

Gister bij mijn huisarts geweest en hij zegt dat ik me bij 92+ geen enkele zorgen moet maken.  

Echter twijfel ik aan zijn conclussie. Ben nu super gefocussed erop en merk dat als ik moe ben of me niet zo lekker voel soms lichte hoofdpijn voel mijn saturatie ook 94/95 is. Maar omdat ik zo met mijn ademhaling bezig ben en ook hyperventileer komt het misschien daardoor.

Kan het idd zo zijn dat je kerngezond bent met een zuurstof sat van 94%? (Waarbij ik bang ben dat hij tijdens mijn slaap  nog iets lager is)

Ik ben bang dat ik een ernstige longziekte heb. (Longkanker, copd, HYPOventilatie) mijn beide ouder zijn overleden aan longk(rookte allebei) wat me dus extra bang maakt.

Wie kan me advies geven? Luisteren naar mijn huisarts (waar ik wekelijks kom door mijn angst) of vragen om naderonderzoek?

Login of registreer om te reageren
29-08-2014 om 12:40 uur

Hoi sjorsnl

Ik zou naar je huisarts luisteren.
En die saturatie meter niet meer gebruiken. ( geeft bij jou denk ik alleen maar meer angst )

En mischien eens tijd voor een psycholoog ipv huisarts ?

sterkte hiermee

Login of registreer om te reageren
29-08-2014 om 12:59 uur

Uiteraard loop ik al bij een psycholoog en snap ik dat meten angst bij mij vergroot, echter is hij op dit moment al groot en zou ik van een longarts willen weten of hij nader onderzoek nodig acht of dat 93 of 94% bij een gezond persoon kan horen op basis van bovenstaand verhaal. Ik vergat er nog bij te zeggen dat ik ook vaak duizelig ben.

Ik ben vooral ongerust omdat heel veel websites handleidingen ed vertellen dat indien hij onder de 96 is er iets aan de hand moet zijn.

Terwijl misschien 93 of 94 prima bij een gezond persoon kunnen passen.

Ik maak me iig flink zorgen. En denk dan als ik niet meer meet dan mis ik dat hij bijv 92 is, en dat er dus wel iets aan de hand is.

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
01-09-2014 om 14:40 uur

Beste Sjors,

Ik wil me aansluiten bij je huisarts, alle waarden en alle uitslagen die je aangeeft zijn meer dan prima! Vervolgonderzoek verrichten is absoluut niet noodzakelijk. Tevens zou ik die saturatie meter wegdoen, indien je niet in staat bent om de waarden die de meter aangeeft met enige nuance te kunnen beoordelen, het maakt je alleen maar zieker

succes

groet

erik kapteijns

Login of registreer om te reageren
01-09-2014 om 14:48 uur

Bedankt voor u antwoord.

Dus  nogmaals het is een normaal gegeven dat bij sommige mensen in rust hun saturatie daalt? (Naar 94% in mijn geval, meerdere dagen gemeten) en in slaap toestand dips naar 92%, en dit kan geen enkel kwaad en daar kan je 100 mee worden?

Login of registreer om te reageren
01-09-2014 om 18:00 uur

Hai! Mee eens met je huisarts en Erik! Maar omdat je ook aangeeft dat je hyperchondie klachten hebt word het dan niet eens tijd dat je het op psychisch vlak gaat zoeken bij een psycholoog om er achter te komen waarom je deze angsten hebt ontwikkeld. Een mens kan zich zoveel aanpraten als jij maar geloof dat een aardbei naar banaan smaakt zal hij dat zeker gaan doen! The mind do grazy's things with you ;) X Mano

Login of registreer om te reageren
01-09-2014 om 18:01 uur

Beste Sjors, het gaat niet enkel om de cijfertjes,maar ook om je algehele welbevinden.
Op saturatie.com staat dit:
Wat is desaturatie?

Men spreekt van desaturatie als de arteriële zuurstofsaturatie minder is dan 90%.

Desaturatie wil zeggen dat de patiënt onvoldoende zuurstof inademt of dat de zuurstofuitwisseling tussen de longen en het bloed niet naar behoren functioneert.

En dat zou het geval kunnen zijn bijv. slaapapneu.
Zolang je dus boven 90 en 95% zit, val je nog onder de normale waarden.

Met ademhaling is het meestal zo, als je er op gaat letten, voel en hoor je van alles en heb je de neiging te diep te gaan zuchten, wat weer als gevolg heeft dat je gaat hyperventileren en dat kan ook chronisch worden. Dus dan heb je geen aanval, maar adem je gedurende de hele dag verkeerd, wat ook weer allerlei lichamelijke sensaties kan veroorzaken.

http://www.chronischehyperventilatie.nl/index.php?page=symptomen

En verder maar doen wat de longarts voorstelde: meter wegdoen ;)
Sterkte.

Login of registreer om te reageren
01-09-2014 om 18:02 uur

Vaak zie je ook dat als je even een hele grote hap lucht neemt, even diep inademt dat je saturatie dan ook gelijk weer stijgt.

Login of registreer om te reageren
25-04-2019 om 10:58 uur

Ik zie dat dit topic al van een tijdje terug is, en ik hoop dat je je intussen wat minder zorgen hoeft te maken over een lage saturatie.
Ik wil een ervaring van me toevoegen waar je misschien al achter bent gekomen, en anders probeer eens het verschil te meten tussen wanneer je veel stress hebt en wanneer je relaxed bent.

Wanneer ik bijvoorbeeld rustig ontspannen Tv zit te kijken en er gebeurt iets waarvan ik in de stress schiet daalt mijn saturatie een paar %, terwijl ik wel rustig blijf zitten. En wanneer mijn metertje langdurig (dagen) lager aangeeft als wat ik zou verwachten, dan denk ik "wat is er aan de hand" meestal staat er dan binnenkort iets spannends te gebeuren waar ik waarschijnlijk onbewust al wat stress van heb.

Login of registreer om te reageren