Lege puffer

12-09-2014 om 00:36 uur

Ben al een week let een lege puffer aan het puffen, slim. Was vergeten dat hij leeg was. Heb het gemerkt omdat ik alsmaar minder lucht kreeg. Morgen toch maar eens naar dokter, moet dan toch gaan om voorschriften te halen. Hebben jullie dat ook al eens voor gehad?
Morgen ook xolair gaan halen dus kan het daar ook eens vragen.

Groetjes

Login of registreer om te reageren
12-09-2014 om 01:55 uur

Nee, nooit. Ik schrijf in mijn agenda wanneer ik de nieuwe puffer gebruik, en wanneer ik de volgende moet beginnen. Zeker bij de foster waarop niet de hoeveelheid staat aangegeven.
Wanneer ik met de laatste gaat beginnen bestel ik direct nieuwe,  zodat ik op voorraad hou.

Login of registreer om te reageren
12-09-2014 om 08:10 uur

Ik schrijf altijd de datum dat hij op is op de puffer.
en zodra ik benauwder ga worden, en ik twijfel of t nog wel vol is, pak ik een ander (alvesco wil wel eens eerder op zijn)

Login of registreer om te reageren
12-09-2014 om 11:52 uur

Paar jaar geleden moest ik van de longarts van de diskus over naar de novolizer. De tweede navulling heb ik veel te lang gebruikt, hij bleek allang leeg te zijn.
Maar er zitten 200 puffjes in, tweemaal per dag, dus je bent ruim 3 maanden met dezelfde bezig en dan vergeet je het, als je niet uitkijkt.
Nu schrijf ik de datum op en stop als ik er 180 gebruikt heb.
Ik heb toch het gevoel dat er geen 200 zuivere doseringen in zitten.
De diskus maak ik ook altijd op totdat hij rood wordt, de laatste 5.
Ik heb hier wel eens gelezen (klopt dat?) dat je een puffer nooit helemaal tot de laatste druppel moet leeghalen.

Login of registreer om te reageren
12-09-2014 om 12:57 uur

Wat hierboven gezegd wordt, de datum erop zetten, kan helpen. Echter is hij soms, zoals Emma al zegt, eerder leeg.
Zelf gooi ik de aerosols daarom ook altijd al weg zodra de wolkjes minder van kracht/grootte worden. Dat is misschien niet helemaal zoals het hoort, maar ik heb het idee dat je anders niet voldoende medicatie meer binnen krijgt.

Login of registreer om te reageren
12-09-2014 om 13:24 uur

ik plak een plakker op mijn puffer waar ik de datum opschrijf de dag dat ik met deze nieuwe puffer begonnen ben.

Login of registreer om te reageren
12-09-2014 om 18:46 uur

Ik houd zelf op de kalender bij hoeveel pufs er nog in zouden moeten zitten, datum erop plakken heb ik in het begin gedaan. Alleen ja, even snel een nieuwe pakken en na 2 weken nog een sticker erop plakken heeft ook geen zin 8-) Dus dat doe ik niet meer, maar op de kalender houd ik het nog trouw bij.

Vooral met de symbicort, daar zat wel een tellertje op, maar niet zo'n geweldige. Bovendien was hij steevast te vroeg leeg (soms haalde ik het rode stukje van de teller niet eens :@ ), dus ik stopte de laatste tijd al standaard na 100 pufs (van de 120).

Heb nu sinds kort seretide aerosol, daar zit wel een fijn tellertje op (telt per puf), dubbele herinnering dus, want ik kijk er regelmatig op. Tot hoever ik daarmee kan gaan weet ik nog niet, heb er slechts 1 leeg tot en met ongeveer 10 pufjes over en 1 met nog een stuk of 30 pufjes die ik nog gebruik.

En de salbutamol.. Ja, die houd ik niet bij op de kalender, daar zit een sticker op van de begindatum en een briefje voor hoeveel pufs ik gebruikt heb.

Login of registreer om te reageren
14-09-2014 om 12:54 uur

Ik heb het wel eens gehad met een Foster aërosol terwijl ik toch turfde. Dat leverde me toen een prednison kuur op. Sindsdien reken ik het uit en plak ik er een sticker op met de datum dat ie leeg is. De foradil die ik zo nodig gebruik, is drie maanden houdbaar en daarna pak ik een nieuwe. Turven is niet nodig want ik maak hem in drie maanden niet leeg.

Login of registreer om te reageren
16-10-2014 om 15:38 uur

Van mijn eigen apotheek kreeg ik foster met 180 doses. Het ziekenhuis gaf mij foster met 120 doses. Ik had dit niet in de gaten en zodoende heb ik terwijl ik al benauwd was dus 4 dagen gepuft terwijl er geen medicatie meer in zat. Ik werd steeds meer benauwd en heb een kuur prednison gehad.  Heel vervelend allemaal! Vooral omdat ik altijd goed bijhoud hoelang ik mijn puf kan gebruiken. Ik heb het gemeld bij mijn apotheek en ze zei dat  er steeds andere fosters in de schappen liggen. Goed uitkijken dus!

Login of registreer om te reageren
17-10-2014 om 21:21 uur

Het probleem is herkenbaar heb meerdere apothekers als leverancier en daardoor ook vaker verschillende merken...blijft daarom altijd erg oppassen..

Login of registreer om te reageren
10-11-2014 om 14:40 uur

Ik gebruik voor de Aerosols een app, hij is voor de iPhone en voor Android. Heet Medhelper (gratis, wel Engelstalig).
Je kunt er je vaste medicatie in zetten en ook de 'zo nodig' medicatie invoeren. Die app telt dan voor je af en kun je zien hoeveel puffs je nog in je aerosol zou hebben moeten hebben zitten.

Ik heb zelf de Foster en heb het idee dat op het laatst de pufjes ook minder krachtig worden. Ik puf ze dus nooit helemaal leeg, rond de 15-20 puffs (restant) en dan vervang ik ze.

Hmmm kan ook zijn dat de app op mijn telefoon Engelstalig is omdat mijn telefoon op Engels staat ingesteld. Misschien dat hij wel in het Nederlands is als je telefoon als systeemtaal Nederlands heeft, zou je even moeten uitproberen.

Login of registreer om te reageren