wat te doen bij copd gold 3 en ernstige diffussiestoornissen

18-11-2014 om 20:04 uur

ik weet al een tijdje dat ik copd heb alleen ben ik er vandaag achter gekomen dat ik verkeerd had geteld ik dacht dat 4 het minst was en dan zo naar 1 wat ergste is ik weet sinds vandaag dus dat copd 3 het een na hoogste copd is en nu heb ik ook nog ernstige diffussiestoornis er bij wat kan ik eraan doen dat het toch nog een beetje dragelijk word het leven dus niet al te benauwd

Login of registreer om te reageren
18-11-2014 om 20:33 uur

Hoi Thea01,

Bij mij is er een zuurstoftransport probleem, bij inspanning zakt mijn saturatie naar waarden
tussen 86 en 90.In rust is het gemiddeld 94/95.
Wat helpt is beweging. Klinkt raar. Maar ik heb er veel baat bij.
Je moet een verwijzing zien te krijgen voor een beweegprogramma voor COPD/Astma.
Met jouw Gold3 zul je dan 2x in de week moeten bewegen bij een Fysiotherapeut.
Dit kan worden vergoed als je aanvullend bent verzekerd,
in de bassisverzekering wordt een gedeelte vergoed.

Er is een gezegde dat luidt: rust, roest. Als je niet meer gaat bewegen gaat het alleen maar slechter...

Succes gewenst,
TeeWee

Login of registreer om te reageren
18-11-2014 om 21:35 uur

ik sport inderdaad 2 x per week alleen als ik op de loopband sta dan zakt mijn saturatie zodanig dat ze in het ziekenhuis hebben gezegd je mag lopen maar niet minder dan 82 en dan moet ik stoppen omdat ik  copd 3 heb val iik in de minister borst regeling houd in dat ik het so wie so vergoed krijg ook al zou ik in de basisverzekering zitten

Login of registreer om te reageren
18-11-2014 om 21:48 uur

Is het geen optie om met zuurstof te gaan trainen zodat je wel wat meer kan doen en opbouwen.

Login of registreer om te reageren
19-11-2014 om 21:04 uur

Hallo Thea,

Ik zit ook in fase 3, ik geloof dat het officieel 'Gold 3' heet.

Wat je zegt over de 'Minister Borst regeling' vind ik interessant, ik heb nog nooit van deze regeling gehoord, maar ik hoop dat deze ook op mij van toepassing is en ik ook iets van fysiotherapie of revalidatie of iets kan krijgen, tot nu is dat bij mij steeds afgewezen door m'n basisverzekering.    

Thomas

Login of registreer om te reageren
20-11-2014 om 09:49 uur

ik heb het al de jaren al alleen heb dinsdag begrepen als je in gold 1 zit de laagste vorm van copd je het niet krijgt maar vanaf 2 wel en anders moet je je huisarts verwijzing vragen want die moet het weten

Login of registreer om te reageren
20-11-2014 om 11:20 uur

ik heb t er net nog met mn fysio over gehad.als je een  chronische longaandoening hebt word fysio volledig vergoed uit de basisverzekering

Login of registreer om te reageren
20-11-2014 om 18:42 uur

Er zijn al eerder topics geweest. Met daarin ook een link naar de lijst voor chronische vergoeding. Dat is nl deze lijst  http://zorgvergoeding.com/page.php?61
Vanaf Copd Gold 2 valt t onder de chronische code. De 1e 20 behandelingen vallen niet onder de basisverzekering, vaak wel onder aanvullende verzekering. Zover ik begreep is dit alleen op moment dat je start en niet zo dat je elk jaar opnieuw de 1e 20 niet vergoed krijgt.

Hieronder zijn links hier op t forum waarin t ook ging over vergoeding in beide komt ook copd aan bod, misschien hebben jullie daar wat aan.

http://www.longforum.nl/index.php?topic=12936346.0

http://www.longforum.nl/index.php?topic=12936874.0

Heel veel sterkte ^O^

Reactie op zoefie

ik heb t er net nog met mn fysio over gehad.als je een  chronische longaandoening hebt word fysio volledig vergoed uit de basisverzekering

Dit betreft helaas niet alle chronische longaandoeningen.  :-\

Login of registreer om te reageren
20-11-2014 om 12:23 uur

In 2009 t/m 2013 is poliklinische longrevalidatie in het Bronovo ziekenhuis door mijn basisverzekering aangemerkt als fysiothereapie en werd niet vergoed, althans ik moest de eerste 20 behandelingen zelf betalen en het jaar daarop zelfs de eerste 100 behandelingen zelf betalen. Uiteraard is bij mijn verzekeraar bekend dat ik longemfyseem Gold 3 heb en ook had ik een doorverwijzing van mijn longarts.

Misschien dat de regels per 2014 opnieuw weer gewijzigd zijn ??
Het is werkelijk om moedeloos van te worden... 

Thomas

Login of registreer om te reageren
20-11-2014 om 12:42 uur

Ik heb het even opgezocht op www.rijksoverheid.nl  (zie hier:  LINK)

" In het basispakket van de zorgverzekering van 2014 is het volgende opgenomen:
(beperkte) fysiotherapie en oefentherapie vanaf de 21ste behandeling bij bepaalde chronische aandoeningen".

Kortom, dit betekent dus dat je in 2014 de eerste 20 behandelingen zelf moet betalen.  
Voor poliklinische longrevalidatie, hier in Bronovo is dat 3x in de week, moet je dus de eerste 7 weken zelf betalen ad ongeveer € 85 per week.  
Ik heb € 35 te besteden per week voor voeding en kleding etc, dus dat gaat hem weer niet worden.

Thomas
 

Login of registreer om te reageren
20-11-2014 om 15:21 uur

Thomas ik moet morgen toch weer trainen ik zal het eens precies vragen hoe het zit anders moet je gewoon bellen of vragen naar de regeling van Borst

Login of registreer om te reageren