wat te doen bij copd gold 3 en ernstige diffussiestoornissen

18-11-2014 om 20:04 uur

ik weet al een tijdje dat ik copd heb alleen ben ik er vandaag achter gekomen dat ik verkeerd had geteld ik dacht dat 4 het minst was en dan zo naar 1 wat ergste is ik weet sinds vandaag dus dat copd 3 het een na hoogste copd is en nu heb ik ook nog ernstige diffussiestoornis er bij wat kan ik eraan doen dat het toch nog een beetje dragelijk word het leven dus niet al te benauwd

Login of registreer om te reageren
20-11-2014 om 15:43 uur

Hallo Thea,

Ik weet wel dat Elst Borst de bedenker is van de basisverzekering en deze tijdens haar ministerschap in 2006 is ingevoerd, maar van de 'regeling van borst' heb ik nog nooit gehoord.

Ik wil ook niet jouw topic kapen met mijn geklaag over dat ik de revalidatie niet vergoed krijg.
Maar het is al 4 jaar zo'n grote frustatie van mij, dat het moeilijk is er niets steeds over te beginnen ... vooral als ik hier in vele topics lees dat iedereen lekker aan het revalideren is.  Ik gun het iedereen maar ik zou het onderhand zelf ook zo graag willen, ik vecht er al 4 jaar voor maar loop er steeds tegen aan dat ik het zelf moet betalen en daar heb ik bij lange na de financiele middelen niet voor . 
Nogmaals sorry voor al mijn geklaag.

Thomas 

Login of registreer om te reageren
20-11-2014 om 16:34 uur

ik vind je absoluut niet klagen denk dat nu aub niet als dit er niet was kon ik het ook niet betalen maar ik vraag het morgen even en dan hoor je van mij

Login of registreer om te reageren
20-11-2014 om 18:06 uur

De lijst van indicaties waarmee je in aanmerking komt voor vergoeding van fysiotherapie vanaf de 21e behandeling vanuit de basisverzekeeing heet Lijst Borst.

Overigens kan je je voor die eerste 20 behandelingen aanvullend verzekeren en ook zijn er medische trainingscentra die aangepaste tarieven hanteren. Ik betaal met mijn abonnement tien euro per keer.

Login of registreer om te reageren
20-11-2014 om 19:38 uur

ik kon inderdaad nu de 1e 20 behandelingen uit mijn aanvullende verzekering krijgen maar omdat ik bij een andere groep getraind nu ben overgestapt laat zij het zo zitten en ben ik gewoon weer onder lijst borst

Login of registreer om te reageren
21-11-2014 om 12:31 uur

maar als je zowieso je eigen risico al kwijt bent aan medicijnen en doktersbezoek dan maakt t toch niet uit?bij mij is dat in ieder geval zo. maar ik moet zeggen dat ik t altijd aan de fysio vraag want ik begrijp t nooit helemaal

Login of registreer om te reageren
21-11-2014 om 13:25 uur

Dingen uit een aanvullend pakket gaan niet van je eigen risico af.

Login of registreer om te reageren
21-11-2014 om 22:35 uur

Ik heb ook een diffusie storing en heb ook cold 3/4 ik ga 2x per week naar de fysio. ,eerst met sporten bij de fysio met zuurstof, en sinds een jaar zit ik 24 uur per dag aan zuurstof.
Ik heb dit jaar 3maanden in refeldatie centrum  Heiden heuvel geweesd om mijn met alles beter om te leren gaan om mijn energie beter te verdelen.
Sterkte,maar 2×per week sporten  bij de fysio is wel erg belangrijk hoor.

Login of registreer om te reageren
21-11-2014 om 23:19 uur

Hallo Thomas,

Het is echt lastig dat je niet kan deelnemen aan een revalidatieprogramma.
Misschien zijn er nog andere mogelijkheden om je conditie op peil te houden en/of te verbeteren.

Is er bij je huisarts geen fysiofitness. Hier wordt een programma opgesteld afgestemd op de persoon door een fysiotherapeut. Deze volgt ook het proces. Bij ons huisartsen-gezondheidscentrum kost dit circa 6 euro per week wanneer je een jaar lang iedere week 1x oefent.

Het bezoeken van een bijeenkomst van een longpunt wanneer er een onderwerp besproken wordt dat je belangstelling heeft kan veel kennis geven. Ook krijg je tips hoe je bepaalde oefeningen kunt doen om je conditie en  ademhaling beter onder controle te krijgen.
Ook is er gelegenheid om vragen te stellen, kan meestal ook na afloop wanneer het een meer persoonlijke vraag is.
Ook hoor je van andere mensen hoe zij met de ziekte omgaan en daar zitten vaak goede tips bij.

Misschien heb je wat aan een logopedist, deze kan veel tips en oefening geven. Overleg met je arts of dit iets voor je is. Logopedie zit in het basispakket.

Vandaag was er een brief van mijn apotheek die een informatie bijeenkomst organiseert met uitleg over COPD, medicijngebruik en inhalatietechniek. Misschien wordt dit ook bij jou in de buurt gegeven.

Het longfonds heeft ook een aantal brochures met goede informatie die niets of bijna niets kosten. Zelf heb ik ze over astma maar ze zijn ook over COPD.

Sterkte,

Spirit

Login of registreer om te reageren
25-11-2014 om 16:25 uur

Ik zit in het stadium gold 2
Puff,mijn seretide 25/250 4xdaags en desnoods ventolin.

Heb mijn siroop:Inalpin tegen slijmen en storende hardnekkige hoest...op basis van codëine.
Ik weet niet of dat die siroop inalpin verkrijgbaar is in .Nl  maar dit produkt werkt uitstekend. ^O^ ^O^

Login of registreer om te reageren