Diagnose astma zonder longfunctietest?

24-05-2015 om 20:15 uur

Mijn zoon van net 6 heeft al een flinke voorgeschiedenis met longontstekingen en luchtweginfecties.
Nu heeft hij al meer dan een maand weer klachten. Hiervoor is hij onder controle bij de huisarts. Wij mochten de flixotide en de salbutamol gaan afbouwen omdat het beter leek te gaan. Sinds afgelopen donderdag leek het slechter te gaan, maar wij besloten hem extra ventolin te geven en het dit weekend nog aan te kijken.
Wij hebben vanmiddag toch de huisartsenpost gebeld omdat hij duidelijk benauwder werd.

Aan de telefoon werd er gezegd dat er in zijn dossier astma staat. Hierover was ik verbaasd omdat mij dat nooit verteld is, en hij rond september getest zou worden./wordt. Is er iemand die dit herkent of tips heeft?
Sorry, ik moest het echt even kwijt.

Login of registreer om te reageren
25-05-2015 om 10:17 uur

Kan het zijn dat er verdenking astma of dd (differentiaal diagnose) astma staat, dat het nog verder uitgezocht moet worden zoals je zegt maar verkeerd geïnterpreteerd is door de huisartsenpost?

Login of registreer om te reageren
25-05-2015 om 10:23 uur

De assistente aan de telefoon had het er heel duidelijk over dat er als diagnose astma in zijn dossier vermeld staat. Ik heb het aan de telefoon nog gevraagd of het wel klopte.
Dat vind ik zo vreemd.
Kijk als hij het heeft, zal me dat echt niet verbazen.
Maar het is meer de manier waarop het gebracht is.

Login of registreer om te reageren
25-05-2015 om 10:24 uur

En voor zover ik weet, en ik heb me inmiddels wel flink ingelezen zal een longfunctietest toch de doorslag moeten geven.

Login of registreer om te reageren
25-05-2015 om 11:38 uur

Bij mij werd ook al op jonge leeftijd over astma gesproken zonder dat een longfunctietest werd afgenomen. De symptomen op zich zijn soms al erg duidelijk een een longfunctietest op jonge leeftijd juist soms weinig betrouwbaar. Vandaar ws deze conclusie bij je HA. Hij heeft iig wel al de test gepland om al dan niet zijn voorlopige diagnose te bevestigen en het beleid erop te kunnen afstellen. Hij had het overigens wel beter moeten communiceren met jullie vind ik.

Login of registreer om te reageren
25-05-2015 om 20:15 uur

De huisarts had zeker beter moeten communiceren. Fijn dat het herkent @Sien.

De symptomen zijn er zeker, tel daarbij op dat ik astma heb dus een kans van 50% op overerven en zijn vroeggeboorte.
Ik zal het morgen zeker navragen bij onze eigen huisarts.

Morgen zal ik het verhaal van mijn zoon hier neerzetten als ik de computer heb.

Login of registreer om te reageren
26-05-2015 om 04:59 uur

Mijn zoon is 6 weken te vroeg geboren. Hij ademde bij zijn geboorte goed zelf en heeft geen beademing nodig gehad. Toen hij een maand of 7 was en de herfst begon, was hij direct verkouden. Zijn longen zaten vol en hij had het benauwd, dit heeft toen een paar maanden aangehouden.
Precies een jaar later had hij zijn eerste longontsteking te pakken, gevolgd door een luchtweginfectie en zo zaten wij in een cirkeltje. Dit is zo doorgegaan totdat hij bijna 5 was. Telkens net geen ziekenhuisopname. Klachtenvrije periodes waren de zomers.
Hierna verdween de koorts en bleef het bij benauwdheid, met piepen, zagen en rochelen.
Wel telkens al puffers gebruikt: flixotide en ventolin
Deze winter ging het goed met hem, tot ongeveer anderhalve maand geleden. Wij zagen dat zijn neus vol zat en hebben het even aangekeken. Na een week besloten wij dat het tijd was om met hem even langs de huisarts te gaan. Hij leek wat benauwder. Dat was hij dus ook. Hij had een saturatie van slechts 93%. Dus met de ventolin(4x1) en de flixotide 50 (2x2). De saturatie liep al snel weer op en na ruim 2,5 week konden we gaan afbouwen. Dit leek goed te gaan tot vorige week.
Ik had het idee dat hij weer benauwd werd, wij hebben zelf de ventolin weer opgehoogd en besloten om het het weekend aan te kijken en dinsdag (vandaag) de huisarts weer te bellen. Dit werd afgelopen zondag de huisartsenpost. Hij zag in en inwit, dus zijn wij eerst met hem een stukje gaan fietsen (hij achterop) en even te kijken of het dan beter ging, maar niet dus. En bij de huisartsenpost had hij weer een saturatie van 93%.
Straks onze eigen huisarts weer bellen voor controle.

Login of registreer om te reageren
27-05-2015 om 04:43 uur

Nog een hele hoop gezeur gehad met de invalha. Ze deed in mijn ogen geen goed onderzoek. Ze mat zijn zuurstofgehalte niet, en heeft alleen zijn rug beluisterd.
Ik zal jullie de details besparen, maar wij gaan straks naar de kinderarts.

Login of registreer om te reageren
27-05-2015 om 17:07 uur

Heel verstandig succes
Blije dag Daysy

Login of registreer om te reageren
28-05-2015 om 05:58 uur

Even een verslag van de kinderarts van gisteren.
We hebben bijna een uur binnen gezeten. Zijn zuurstofgehalte is nog steeds te laag, 94%. Flixotide is opgehoogd naar 2x 125 ipv 4x50. Salbutamol blijft nog op 4x2 en aerius erbij voor evt allergieën. Ook is er bloed geprikt op allergieën. Volgende week een belafspraak, en als hij opgeknapt is, longfunctietest en waarschijnlijk een afspraak bij de longverpleegkundige.
Er stond ook duidelijk in de verwijsbrief astma, maar de kinderarts wil eerst een goed onderzoek ernaar.
Ik ben blij dat er nu eindelijk goed actie ondernomen wordt.

Login of registreer om te reageren
28-05-2015 om 09:19 uur

Goed dat er actie is ondernomen iig, en dat je doorgezet hebt toen de vervangende ha het onvoldoende serieus nam! Als moeder ga je nog steeds best op je buikgevoel af, meestal ken je je kind het beste! Hopelijk knapt je zoontje nu snel op en wordt hij verder goed geholpen door de ka. Een duidelijke diagnose en een goed opvolgingsbeleid kunnen veel ellende voorkomen in de toekomst. Succes!

Login of registreer om te reageren