V: Korte periode niet kunnen ademen in de nacht

10-05-2015 om 11:17 uur

Hallo,

Vannacht werd ik wakker en kon ik helemaal geen lucht meer krijgen. Na een flink aantal keren slikken kon ik weer een klein beetje lucht binnenkrijgen. Daarna volgde nog flink wat gehoest, met veel slijm, en klonk mijn stem heel krakerig. Na een tijdje werd ook dat minder, en inmiddels is het meeste voorbij maar heb ik nog wel veel last van slijmvorming.

Ik heb ditzelfde drie jaar geleden ook een keer gehad, maar daarna nooit meer. Nu heb ik sinds afgelopen vrijdag voor het eerst sinds weken wel beduidend meer klachten van benauwdheid en hoesten.

Is dit tijdelijk geen lucht binnen kunnen krijgen, met het beangstigende gevoel alsof je stikt, iets wat typisch bij astma hoort? En zo ja, is er iets wat ik er tegen kan doen naast de medicijnen die ik normaal gesproken al gebruik?

Groet,
Lianne.

Login of registreer om te reageren
10-05-2015 om 15:05 uur

In mijn ervaring (heb dat een aantal keer gehad) is het iets om naar de huisarts te gaan. Het bleek bij mij een infectie te zijn, gecombineerd met een te laag kussen. Antibiotica kuur hielp, tegenwoordig slaap ik op een hoger kussen, nooit meer last van gehad. Dat was voordat er officieel astma was vastgesteld bij me.

Het voelt heel erg naar, geen lucht meer kunnen krijgen...

Login of registreer om te reageren
27-05-2015 om 12:04 uur

Beste lianne,

Dit past goed bij een astma aanval. Hierbij kunnen acuut klachten ontstaan van benauwdheid. Vaak is niet eens helemaal duidelijk waardoor de klacht wordt uitgelokt. Het kan een allergie zijn, maar ook een infectie of zuurbranden. Het is goed dat jet het bij de huisarts meldt. In dit soort gevallen kan salbutamol wellicht helpen.

Vriendelijke groet,

S.M. de Hosson
longarts

Login of registreer om te reageren
27-05-2015 om 22:10 uur

Beste lianne ..
Pas je wel een beetje op ?
Ik kreeg eens een slaap test en bleek dat met de ademhalen bij mij ook wart mis ging inde nacht .
En dat moet al heel lang zo geweest zijn !
Ik moest elke morgen een 3o km naar mijn werk en kon soms niet na vertellen hoe ik er heen gereden was .
Politie pulkte mij eens van de weg af omdat ze dachten dat ik dronken was ! Ja ik was ziek en hat koorts ! (smoes)
Een klant gaf ooit schreeuw , want scheen een bocht heel maal niet mee te krijgen !
En de laatste werkdag ging het bijna helemaal mis ! Had er opeens geen flauw idee meer van waar ik was ! En ben de rotonde in Gieten over gekomen maar er totaal geen herinnering meer aan !

Bleek dus dat mijn hersenen soms net te weinig zuurstof kreeg in de nacht . En mijn lichaam werd wel uitgerust wakker maar mijn hersenen niet . En je schijnt dan in een soort auto piloot te gaan .. maar laat het duidelijk zijn het is levens gevaarlijk om zo achter het stuur te gaan . Of te werken of te fietsen enz. enz enz . Ik verdwaalde zelfs als ik de toen oude hond uit liet ( die ik niet meer heb ) . Moest mij effen weer hertvaten waar ik liep .

Waar kwam het van ? Te veel slijm en een neus die te dicht zat .
Paar simpele neus druppels !! En een wereld van verschil .
Heb echt rare dingen gedaan .. eer ik herkende dat gaat zo niet meer .
Neem me het zelf nog kwalijk dat zo dag in dag uit achter het stuur stapte !!

Zo wat moet je toch echt wel serieus nemen hoor !

Login of registreer om te reageren