Te veel internetten verlaagt immuunsysteem

09-08-2015 om 07:59 uur

Mensen die 'te veel' tijd online doorbrengen hebben een groter risico om verkouden te worden of griep te krijgen.
Dat meldt Daily Mail op basis van een onderzoek van de universiteiten van Swansea en Milaan.

De onderzoekers concluderen dat mensen die meer dan tien uur per dag internetten, 30 procent meer kans hebben om ziek te worden. De reden hiervoor is volgens de onderzoekers dat 'internetverslaafden' vaker binnen zitten en daardoor een zwakker immuunsysteem krijgen.

Ook blijkt dat mensen die meer tijd dan gemiddeld online doorbrengen meer stress ervaren. Het lichaam maakt meer van het stresshormoon cortisol aan, wat uiteindelijk kan leiden tot overspannenheid of een burn-out.

Bron: Nu.nl

Login of registreer om te reageren
09-08-2015 om 08:23 uur

Ligt dat aan het internetten of aan het zitten? Ik heb hier echt mijn twijfels bij.

Login of registreer om te reageren
09-08-2015 om 08:58 uur

Eigenlijk spreken ze zichzelf al gedeeltelijk tegen in het bericht, het zou namelijk komen doordat ze vaker binnen zitten. Ofwel, 10 uur per dag binnen een boek lezen is dan net zo ongezond.
Okee, misschien is een boek lezen ontspannender en telt dat laatste stukje niet.

Login of registreer om te reageren
09-08-2015 om 10:39 uur

Hoe zat het ook al weer met het toetsenbord en muis? Ophoping van de meeste bacteriƫn in huis? Broodje aap en/of slechte wetenschap denk ik.

Login of registreer om te reageren
09-08-2015 om 18:32 uur

Lekker betrouwbare bron. De Daily mail is nu niet bepaald bekend als kwaliteitskrant. Ook is de genoemde steekproef grootte nogal beperkt. Reliability gegevens ontbreken. Ook fijn dat er geen referentie staat naar het echte onderzoek.

Kortom: broodje aap/verkeerd geciteerd onderzoek.

Login of registreer om te reageren
09-08-2015 om 19:21 uur

Het is al langer bekend dat vitamine D van invloed is op je immuunsysteem dus veel binnen zitten zal niet in je voordeel werken.

Login of registreer om te reageren
09-08-2015 om 19:22 uur

Ik vind een steekproef van 500 personen eigenlijk niet zo klein voor 1 onderzoek.
Maar om over de kwaliteit van de studie te kunnen oordelen zouden we inderdaad het echte onderzoeksverslag moeten inzien en dat heb ik helaas niet.

Login of registreer om te reageren
10-08-2015 om 12:33 uur

Vind eerlijk gezegt 10 uur internetten op een dag een flinke bezigheid!
En hopelijk hebben mensen met een "computerbaan" een leuke hobby buiten.
Maar weet t niet, misschien moeten nog wat verder gaan aan dit onderzoek ;)

Login of registreer om te reageren
10-08-2015 om 14:56 uur

Laat ze eerst maar eens komen met een peer reviewed onderzoek. Dat zit er niet in, net zoals de link naar het echte onderzoek. Dit is alleen maar een verhaaltje in een onbetrouwbare krant die van sensatie leeft.

Login of registreer om te reageren
11-08-2015 om 17:54 uur

Ik zit dagelijks heel veel te internetten, meestal langer dan tien uren, neem geen griepprik en krijg al -tig jaar geen griep.

Dus wat mij betreft echt broodje aap!

Login of registreer om te reageren