Ervaring overstap Symbicort naar Duoresp

04-07-2015 om 13:26 uur

Hallo,

Vandaag heb ik mijn herhaalrecept Symbicort (400/12) opgehaald, maar kreeg Duoresp Spiromax van de Apotheek mee. Reden was dat er problemen waren met inhaleren van Symbicort. De medicatie zou niet volledig in de longen terecht komen waardoor de werking niet altijd goed was. Zelf gebruik ik al 13 jaar Symbicort en ik heb daar geen last van gehad.

Op Nederlandse sites is nagenoeg niets te vinden over ervaringen met Duoresp. Op sites uit Engeland zijn redelijk veel negatieve reactie te vinden. Uit deze reactie blijkt dat Duoresp juist slecht inhaleert en op de tong blijft plakken. De korreltjes zouden minder fijn zijn dan bij Symbicort. Er wordt ook gesuggereerd dat Duoresp goedkoper is. Zover ik na kan gaan scheelt het 4 euro in drie maanden (129 vs 133 euro) bij 2x daags gebruik.

Heeft er iemand ervaring met Duoresp? Ik hoor ze graag. Ik heb nog Symbicort op dit moment en overweeg alles weer in te leveren bij de apotheek. Ik heb niet de indruk dat er een goede reden is om over te stappen.

Mark.

Login of registreer om te reageren
20-07-2015 om 17:47 uur

Jawel dat is wel hetzelfde. 200/6 is de dosis die in je puffer in een inhalatie zit, 160/4,5 is de dosis die daadwerkelijk je longen bereikt.

Login of registreer om te reageren
20-07-2015 om 18:48 uur

ahh ok, zou wel handig zijn als ze het allemaal op dezelfde manier op de verpakking zetten...

Login of registreer om te reageren
20-07-2015 om 18:50 uur

Dat is een verschil in regelgeving in verschillende landen. Soms komt er via parallelimport iets uit het buitenland of oorspronkelijk bestemd voor het buitenland op de Nederlandse markt met een andere manier van weergeven.

Login of registreer om te reageren
09-10-2015 om 10:11 uur

Ik heb ook altijd symbicort gebruikt en ik kan sindsdien functioneren als een 'gewoon' mens.

Sinds een paar maanden krijg ik duoresp spiromax (was goedkoper; moest van de verzekering) en ik heb het idee dat mijn longen achteruit gaan. :-(
Heeft een van jullie dat ook??

Ik ga mijn longarts van toen maar eens contacten. Of ruzie maken met de ziektekostenverzekering

Login of registreer om te reageren
19-10-2015 om 11:44 uur
Reactie op MB87

Hallo,

Vandaag heb ik mijn herhaalrecept Symbicort (400/12) opgehaald, maar kreeg Duoresp Spiromax van de Apotheek mee. Reden was dat er problemen waren met inhaleren van Symbicort. De medicatie zou niet volledig in de longen terecht komen waardoor de werking niet altijd goed was. Zelf gebruik ik al 13 jaar Symbicort en ik heb daar geen last van gehad.

Op Nederlandse sites is nagenoeg niets te vinden over ervaringen met Duoresp. Op sites uit Engeland zijn redelijk veel negatieve reactie te vinden. Uit deze reactie blijkt dat Duoresp juist slecht inhaleert en op de tong blijft plakken. De korreltjes zouden minder fijn zijn dan bij Symbicort. Er wordt ook gesuggereerd dat Duoresp goedkoper is. Zover ik na kan gaan scheelt het 4 euro in drie maanden (129 vs 133 euro) bij 2x daags gebruik.

Heeft er iemand ervaring met Duoresp? Ik hoor ze graag. Ik heb nog Symbicort op dit moment en overweeg alles weer in te leveren bij de apotheek. Ik heb niet de indruk dat er een goede reden is om over te stappen.

Mark.

Login of registreer om te reageren
19-10-2015 om 11:47 uur

Ik heb ook DuoResp meegekregen van de apotheek. Ik heb dit een aantal dagen gebruikt. Bij mij werkte het averechts. Ik moest meer puffen! Normaal maar 1x nu 2x. Gebruik nu nog mijn laatste symbicort en hoop in ieder geval dat ik weer Symbicort kan krijgen ipv DuoResp.

Login of registreer om te reageren
04-11-2015 om 11:52 uur

ik heb al jaren als medicatie Symbicort, en kreeg sinds een aantal maanden opeens Duoresp Spiromax mee. Ik heb dit een tijdje geprobeerd en had het idee dat het al een tijdje niet lekker ging; maar geen aanwijsbare reden. Wel heb ik het gevoel dat er meer medicijnen in mijn keel neerslaat dan bij Symbicort. Sinds dat ik ben overgestapt naar een andere apotheek heb ik weer Symbicort. Ik merk toch dat het beter bij mij werkt, minder neerslaan van medicijnen.

Login of registreer om te reageren
02-12-2015 om 06:46 uur

Goeiemorgen, gebruik sinds kort ook Duoresp, en heb het idee dat het minder goed werkt dan de Symbicort. Het komt niet daar waar het moet zijn zeg maar. Ben "blij"om te lezen dat meer mensen dit idee hebben, dat mijn gevoel me niet bedriegt, en heb ook het idee dat het wat minder goed met me gaat. denk na het lezen van deze reacties dat het toch door Duoresp komt, Zo de huisarts meer even bellen.

Login of registreer om te reageren
02-12-2015 om 14:51 uur

Goedemiddag, vanmorgen eerst met zorgverzekeraar gebeld , de mijne blijkt een preventiebeleid te hebben , en toch kreeg ik de goedkopere variant, Om een lang verhaal kort te maken, kom net bij huisarts vandaan, formulier ngevuld bij de apotheek en ik krijg de symbicort weer. joehoeee. Ook een kleine kuur prednison van 5 dagen, voelde het toch goed aan ! Dus gewoon naar je huisarts stappen en vragen o de symbicort !

Login of registreer om te reageren
29-12-2015 om 21:52 uur

Vandaag naar de apotheek voor hh-recept voor Symbicort 400mg. Komt ze aan met Duaresp Spiromax. Ik heb geweigerd het mee te nemen en aangegeven dat ik niet anders dan Symbicort wilde. Reden: ik ben zeer tevreden en gebruik dit al jarenlang. Ook ik kan daardoor 'normaal' functiomeren. Daarbij vind ik dat de apotheek dit vantevoren aan moet geven en niet de overvaltechniek gebruiken. Argumentatie apotheker: er gaat bij de Symbicort inhalator poeder verloren. Nooit wat van gemerkt.
Door jullie forum ben ik wijzer geworden en weet ik hoe ik kan voorkomen, dat ik moet overstappen.
Overigens ging ik met Symbicort naar huis. Ik ga in gesprek met mijn huisarts.

Login of registreer om te reageren