Ervaring overstap Symbicort naar Duoresp

04-07-2015 om 13:26 uur

Hallo,

Vandaag heb ik mijn herhaalrecept Symbicort (400/12) opgehaald, maar kreeg Duoresp Spiromax van de Apotheek mee. Reden was dat er problemen waren met inhaleren van Symbicort. De medicatie zou niet volledig in de longen terecht komen waardoor de werking niet altijd goed was. Zelf gebruik ik al 13 jaar Symbicort en ik heb daar geen last van gehad.

Op Nederlandse sites is nagenoeg niets te vinden over ervaringen met Duoresp. Op sites uit Engeland zijn redelijk veel negatieve reactie te vinden. Uit deze reactie blijkt dat Duoresp juist slecht inhaleert en op de tong blijft plakken. De korreltjes zouden minder fijn zijn dan bij Symbicort. Er wordt ook gesuggereerd dat Duoresp goedkoper is. Zover ik na kan gaan scheelt het 4 euro in drie maanden (129 vs 133 euro) bij 2x daags gebruik.

Heeft er iemand ervaring met Duoresp? Ik hoor ze graag. Ik heb nog Symbicort op dit moment en overweeg alles weer in te leveren bij de apotheek. Ik heb niet de indruk dat er een goede reden is om over te stappen.

Mark.

Login of registreer om te reageren
29-01-2016 om 19:23 uur

Ik gebruikte zelf jarenlang Symbicort met prima resultaat, kreeg vervolgens Duoresp met resultaat; veel benauwder...Dus huisarts gebeld en kreeg weer Symbicort voorgeschreven waarop mijn apotheek stoïcijns Duoresp levert (het wordt voor mij thuisbezorgd), bellen kom maar weer halen. Durfde ze gewoon te stellen dat ze het niet meer terug zouden nemen. Die discussie heb ik gewonnen; "U maakt een fout en ik moet betalen??...Dat dacht ik niet. Goed gewoon weer aan de Symbicort; geen benauwdheid meer. Als antwoord kreeg ik; ja het zijn dezelfde bestanddelen, alleen andere hulpstoffen. Ammehoela, het is gewoon anders!! Vervolgens krijgt mijn vader idem dito Duoresp geleverd. Het gevolg: BLAARZIEKTE!!! Een chronische huidziekte (die vooral bij oudere mensen voorkomt). De man zit onder de blaren.... Bij de apotheek kreeg hij direct zijn oude Symbicort terug. Doktoren kunnen niet bewijzen dat deze ziekte door de medicijnwijziging is ontstaan/uitgebroken maar kunnen het ook niet ontkennen. Wie betaalt er nu het Eigen Risico voor deze oude man die van de AOW moet rondkomen. Denk dat de apotheker niet thuis is. Maar wat mij betreft; het laatste woord is hierover nog niet gezegd en zeker niet geschreven......

Login of registreer om te reageren
01-05-2016 om 12:51 uur

Ik gebruikt nu sinds een week of 3 de DuoResp 320/9. Daarvoor jaren de Symbicort 400/12. Ik had het idee dat ik het veel benauwder heb sinds ik de DuoResp gebruik. Ben blij te lezen dat dit niet aan mij ligt maar anderen die ervaring ook hebben. Ik was al bang voor een soort anti-placebo effect.
Vind de DuoResp ook niet prettig. De poeder die je inhaleert is veel groffer dan die van de Symbicort en kan die veel minder diep inhaleren. Het is net zand. Ook ik ervaar dat de poeder meer op mijn tong blijft plakken i.p.v. dat het in mijn longen komt. Ik moet weer een nieuwe inhalator ophalen voor de komende maand. Ga, dankzij de tips, bij de apotheek vragen of ik weer de Symbicort mag.

Login of registreer om te reageren
02-07-2016 om 12:13 uur

Update: Ik krijg van de apotheek alleen de Symbicort mee als ik die zelf betaal. Dat heb ik gedaan en de kosten gedeclareerd bij mijn verzekering. Gelukkig krijg ik bij alles terug. Ik krijg alleen de maximale vergoeding voor de DuoResp. De rest = € 3,97 moet ik zelf betalen. Daar kan ik wel mee leven.

Login of registreer om te reageren
14-01-2018 om 10:59 uur

Allemaal veel oudere reacties dan die van mij, maar toch maar proberen.
Ik heb sinds een maand of 4 de Duoresp Spiromax.
Ik vind het een heel handig systeem, veel beter de dan de Symbicort turbohaler.
Maar heb wel, al die maanden al chronische hoofdpijn en heb het benauwder dan normaal.
Ik ben, na ruim 50 jaar een longpatiënt te zijn, pas onlangs gediagnosticeerd als ACOS patiënt.
Gebruik al jaren de Symbicord turbohaler, wat ik een onding vind en waarvan ik alle Europese varianten al van heb gezien. Maar had toen in elk geval meer lucht EN geen chronische hoofdpijn.
Toch maar terug naar die turbohaler??

Login of registreer om te reageren
14-01-2018 om 13:42 uur

Ik heb kort geleden ook i.p.v. Symbicort 400/12 DuoResp Spiromax 320/9 van de apotheek gekregen om het uit te proberen en er stond op de verpakking ook vermeld dat het met Symbicort 400/12 overeen kwam. Ik gebruik het nu 1 maand en ik moet zeggen dat ik het gevoel heb dat ik meer lucht heb. Kan dieper in ademen en heb meer lucht. Had altijd het gevoel als ik in ademde da ik een soort ballon aan het opblazen was en dat heb ik nu helemaal niet meer. Maar na het inhaleren proef je wel iets maar na het mond spoelen en gorgelen met water is dat weg.

Groetjes Troeltje(Erika)

Login of registreer om te reageren
15-01-2018 om 12:47 uur

Ben vanmorgen, op advies van o.a. Marcus vanmorgen naar de huisarts geweest.
Mag meteen terug naar Symbicort. Klachten waren heel herkenbaar en ook bij de artsen in de literatuur bekend.
Van de Turbohaler is bekend, daarom geven ze je die spiromax, dat veel mensen de haler verkeerd gebruiken.
Een fout die je bij spiromax veel minder zou maken. Dat je je mond goed moet spoelen is bekend.
Ik heb me al vroeg aangeleerd meteen na het inhaleren mijn tanden te poetsen. Dat werkt perfect.
Maar bij de spiromax niet. Ik bleef dat een tijdje proeven.

Mijn advies, heb je ineens onverklaarbare klachten, als hoofdpijn, rusteloze benen, metaalsmaak in je mond, maar ook een dikke aanslag in je mond gedurende de nacht, er zijn nog veel meer symptomen, ga dan naar je huisarts. Zelfde samenstelling medicatie zegt niets over de hulpstoffen, of de toediening.

Groetjes Bruja

Login of registreer om te reageren
25-01-2018 om 20:53 uur

Ook hier problemen met de DuoResp. Kon minder goed inhaleren (minder krachtig) en kreeg meer last van een kriebelhoest tijdens het praten. Het enige voordeel was minder blauwe plekken :)
Nu bij de longarts geweest en die vindt dat ik terug moet naar de Symbicort, want mijn longfunctie was minder geworden en de toename van de kriebelhoest duidt ook op onvoldoende inhalatie. Op het recept gezet dat er een medische noodzaak is voor de originele symbicort en zonder problemen deze gekregen (verzekering CZ) .
Ik heb geen bezwaar tegen een generiek middel, maar als dat geen succes is moet je terug kunnen naar het originele middel. Volgens mijn longarts doen sommige verzekeraars daar moeilijk over.

Login of registreer om te reageren
13-02-2018 om 08:52 uur

Dag Agnes_Maria

Sorry voor de late reactie. Ook bij mij moet op het recept staan dat ik alleen Symbicord mag.
Maar Menzis doet daar, gelukkig, niet moeilijk over. Ik laat bij de apotheek wel registreren waarom ik de DuoResp niet mag hebben. Opmerking van de laatste apotheek-assistente, de lijst wordt wel erg lang zo.
Ja en?? Ik kan heel slecht tegen heel veel Allopathische medicatie, dat is al lastig genoeg.

Mijn longfunctie is ook behoorlijk verslechterd. Nu bijna 3 weken terug op de Symbicord wordt dat, helaas, nog niet veel beter.

Sterkte.

Login of registreer om te reageren