Lage saturatie

03-04-2014 om 14:27 uur

Ik ben bekend met bronchieëctasieen en heb een longfunctie van 42%. De laatste tijd ben ik steeds kortademiger en heb ik een looptest gedaan. Hieruit kwam naar voor dat mijn saturatie daalt naar 85% na vier minuten wandelen. Dus gewoon in eigen tempo.
Bij rust trekt het wel weer bij naar 92 tot 94%.  Nu blijkt dat er bloed overstroomt van de zuurstofarme kant naar de zuurstof rijke kant zonder dat dit bloed langs het longweefsel gaat. Er blijkt een overloop van 20% te zijn. De oorzaak  ligt in de longen, ik heb hartcatheterisatie gehad , MRI scan en een CT met contrastvloeistof maar het hart en de grote aderen zijn goed.
De longarts geeft ook aan dit hier niets een te doen is. Wat kan deze lage saturatie voor gevolgen hebben? En is er iets als een 24 uurs saturatie meting, want hoe verhoud deze zich bij de dagelijkse dingen, hond uitlaten, huishoudelijke taken ed. Ook hier ben ik vaak en snel buiten adem.
Wat ik dus wil weten wat die lage saturatie tot gevolg kan hebben?
Ik gebruik geen zuurstof.

Login of registreer om te reageren
09-04-2014 om 08:31 uur

Geduld is een schone zaak, die artsen werken full-time en hebben meer te doen dan hun, naar wat ik aanneem vrijwilligerswerk  :)

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
24-04-2014 om 16:03 uur

Lage saturatie, als die maar vaak genoeg in een etmaal optreedt en laag genoeg is, kan op langere termijn zogenaamde pulmonale hypertensie (verhoogde bloeddruk in de longslagaders) tot gevolg hebben. Veel longpatienten desatureren (daling zuurstofsaturatie) bij inspanning naar waarden tussen 85 en 90% met herstel in rust. Doorgaans zijn zij niet gebaat bij gebruik van zuurstof vanwege weinig tot geen effekt op klachten en prognose. Mijn advies: bespreek het met uw eigen longarts.

Met vriendelijke groet,

D. de Vries

Login of registreer om te reageren
27-03-2016 om 22:29 uur

Mijn saturatie zakt s'avonds en s'nachts erg in rust hartslag 46 op de bank saturatie 93 toch geen hart probleem heb 48 uurs kastje gehad en spect scan woensdag naar longarts. Ben hele dag moe uit geput koken trap lopen gaat niet meer. Wat zou het kunnen zijn?

Login of registreer om te reageren