Balancerend op het slappe koord

12-05-2016 om 17:22 uur

Als ik begin te werken aan een blogje vul ik bij "titel" altijd "weet ik nog niet "in. Het is al bijna een maand geleden dat ik dat concept heb geopend en in die tijd ook wel drie pogingen heb gedaan om te beginnen, maar verder dan het titelbericht kwam het niet.
Gebeurde er niets dan?
Er is veel gebeurd en het was een aaneenschakeling van gebeurtenissen.
Dacht na alle teleurstellingen gewoon de draad weer op te pakken en vol goede moed door te stevenen, maar lichaam en geest gingen samen een verdrag aan, ergens buiten mijn weten om, en de noodrem werd aangetrokken...hard.
Tijd om eerst eens te helen.
Kan al jaren niet goed bij m'n emotie komen. Kan prima verwoorden hoe ik me voel en vanuit ervaringen "weet" ik dat iets naar, verdrietig of mooi is, maar "voel" het niet meer.
Nu kwam ik via een kennis in aanraking met thc-a olie, gemaakt van de de wietplant en ook de tip om Frankinscens &Mirre olie te gebruiken.
Nu, een paar weken later, weet ik weer wat emotie is. Heb wat afgejankt en als je er dan ook nog griep bij krijgt, nou dan voel je je helemaal zielig. Komt er dan ook nog een afwijzing voor je loopfiets bij, dan is het plaatje compleet. Dat verhaal is nog niet afgelopen trouwens. Volgende week zal ik daar weer meer over weten.
Mochten we er niet uitkomen, tja, dan maar een bezwaarschrift indienen. Heb de hulptroepen van Stichting MEE al opgeroepen, want al die onrust in mijn hoofd…daar word ik niet blij van.
Het is eigenlijk ook geen wonder dat ik niet door de indicatie voor een loopfiets ben doorgekomen. Lees en huiver bij de reden die ze me hebben gegeven voor de afwijzing:
'Er moeten dan vanwege medische redenen beperkingen bestaan die zo ernstig zijn dat ze niet kunnen worden opgeheven met een loophulpmiddel'
Ja, laat deze maar even op je inwerken, was er zelf door geschokt, want kan het niet anders lezen dan dat je dus voor dit loophulpmiddel in aanmerking komt als je er niets meer aan hebt. Wordt vervolgd…Het trainen zal straks wel even weer pittig zijn, want het is onvoorstelbaar hoe snel je kracht inlevert als je een weekje uit roulatie bent.Weet inmiddels wel waarom er niemand in de sportschool te vinden is met een lang vest. Had vorige keer de mijne aangehouden omdat het er nog weleens wat killetjes is en ons inspanningsniveau niet zo hoog is dat we het warm krijgen van het sporten.
Ging de les beginnen met tien minuutjes op het roeiapparaat. Zitten, schoenen in de riemen, de hendel oppakken en roeien maar…dus niet…ik strek mijn benen, maar het stoeltje gaat niet achteruit. Wat nu weer??
Kwam er helemaal zelf achter...mijn vest lag dus achter me op de schuifbalk en zat nu vast onder het stoeltje. Had ik van tevoren kunnen bedenken, dus knoop erin en verder met het programma.

Een andere doelstelling voor dit jaar was om mijn blogjes te gaan bundelen. Heb de afgelopen weken al mijn verhaaltjes omgezet in Word en naar een uitgeverij gestuurd. Volgende week krijg ik hun beoordeling te horen.
Besluit ook deze keer met een gedichtje van mij. Alweer tien jaar geleden geschreven, maar het balanceren op dat slappe koord blijft een rode draad blijkbaar.

wankelend op het slappe koord

de eerste stap los van de bodem
jij alleen met een slap koord
zelfverzekerd vol vertrouwen
balans dat is het toverwoord.

toen ik begon wist ik het zeker
ik red het naar de andere kant
maar ben nog niet eens halverwege
en wordt door twijfel overmand

factoren die mijn wil verstoren
invloeden van buiten af
die energie zijn gaan verbruiken
en ik ben boos dat ik het gaf

maar ik loop door ik ga niet vallen
ik weet er staat een vangnet klaar
moet even de balans weer vinden
dan ga ik verder reken maar

Login of registreer om te reageren
12-05-2016 om 19:57 uur

In een woord prachtig ik heb dit gevoeld

Login of registreer om te reageren
12-05-2016 om 20:14 uur

Waar je mogelijk nog wel iets aan kunt hebben is een vouwfiets.
Het is geen officieel hulpmiddel, maar het brengt je waar je moet komen en je hebt ondersteuning tijdens het lopen.
Ik gebruik al bijna 7 jaar een vouwfiets met als functie de mogelijkheid om iets langere afstanden te kunnen lopen. (loop zonder steun vaak niet veel verder dan 300 meter)
Daarbij gebruik ik de vouwfiets voor een afstand waarbij ik niet na 300-500 meter moet stoppen als fiets en heb hier baat bij.

Een loopfiets begint daarbij ook bij 150 euro tot ca 450 euro, welke eerst vergoed moet worden vanuit de verzekering.
Een vouwfiets kun je 2e hands al voor ca 70 euro kopen.

Login of registreer om te reageren
12-05-2016 om 20:25 uur

@Selah. Ik heb sinds gisteren mijn zelfgekochte loopfiets. Jij hebt het over een vouwfiets, maar die heeft toch trappers? of heb je die eraf gehaald ?

Login of registreer om te reageren
13-05-2016 om 15:48 uur

Mooi gedicht.

De regels voor een hulpmiddel worden zeer divers toegepast door verschillende gemeente. Ik hoop dat je goede ondersteuning krijgt van de stichting mee. Deze hebben mij ook geholpen na een afwijzing voor de scootmobiel. Die heb ik nu bijna een jaar en ben benieuwd of ze komen voor een herbeoordeling.( was voor een jaar toegezegd echter het lopen wil nog steeds niet buitenhuis en heb ik meer lichameljke problemen gekregen)

Login of registreer om te reageren
13-05-2016 om 16:27 uur

Ik vind het gedicht ook prachtig.
Wat vervelend als mensen hulpmiddelen nodig hebben en het niet meer krijgen vanwege bezuinigingen en willekeur gemeentes. Heb vanmorgen net telefoongesprek gehad met gemeente en tja...heel veel dingen moet ik dan al wel zelf bekostigen en die invalideparkeerkaart... is afwachten want dan moet ik minder dan 100 meter lopen kunnen met hulpmiddelen tja.. en kom ook nog voor een soort keuring. Als ik honderd meter loop en zou dan nog in een winkel moeten winkelen gaat het feest echt niet meer door hoor!

Login of registreer om te reageren
13-05-2016 om 17:16 uur
Reactie op Roelie

@Selah. Ik heb sinds gisteren mijn zelfgekochte loopfiets. Jij hebt het over een vouwfiets, maar die heeft toch trappers? of heb je die eraf gehaald ?

Ik heb de trappers er nog altijd aan vastzitten.
Ik gebruik de fiets zowel als loopfiets als dat ik deze gebruik als vouwfiets voor langere afstanden(boven 300-500 meter).

Login of registreer om te reageren
13-05-2016 om 17:17 uur

@Puckie, ik wilde hem via de verzekering hebben, maar dat is niet gelukt, zei houden zich aan dit belachelijke regeltje in de tekst. Binnenkort plaats ik mijn laatste blog wel even , deze is van maart, maar wilde jullie de voorgeschiedenis van mijn huidige blogs even laten weten :). Ik vind het ook niet kloppen dat regelingen per gemeente anders beoordeeld worden. Het is sowieso goed mis in de zorg.

Login of registreer om te reageren
13-05-2016 om 17:22 uur

@elisa17. Ik heb gelukkig wel een parkeerkaart gekregen. Op de dag van de keuring was ik , gelukkig zou ik haast zeggen, erg benauwd en het was erg slecht weer, dus was te snel naar binnen gegaan en door het temperatuurverschil klapte ik zowat dubbel. Dit zag die arts en ik hoefde al niets meer uit te leggen. Maak je er niet te druk over, ik ben helemaal verder niet "gekeurd". Ik kreeg vanuit Beatrixoord het advies mee "Ga uit vanuit je slechtste dag, want die hebben we" Ga met een rollator heen en niet lopend.

Login of registreer om te reageren