buteyko

04-06-2016 om 04:22 uur

Beste mensen,

ik heb astma en heb erg veel baat gehad bij het vinden van het werk van Dr Buyteko uit Rusland. Hij vond de relatie uit tussen bepaalde gezondheidsklachten en een te diepe ademhaling. volgens oefeningen is de ademhaling te reguleren. in Rusland wordt deze methode tevens door gewone huisartsen voorgeschreven.

Op de website staat tevens het resultaat van wetenschappelijk onderzoek
""
Samenvattend

1. Diepe ademhaling (longhyperventilatie) is schadelijk, want daardoor wordt bovenmatig koolzuurgas (CO2) afgescheiden en ontstaat er een tekort aan koolzuur in ons lichaam.

2. Een tekort aan koolzuur versterkt de verbinding tussen hemoglobine en zuurstof, zodat zuurstof minder goed kan worden afgescheiden en moeilijker bij onze cellen kan komen. Dus: hoe dieper de ademhaling, des te minder zuurstof er in de cellen van onze hersenen, ons hart en andere organen komt.

3. Om zich tegen deze bovenmatige uitscheiding van koolzuurgas te beschermen, vernauwt ons lichaam de uitstromingskanalen van koolzuurgas. De neus raakt verstopt, bronchiën vernauwen en bepaalde bloedvaten vernauwen. De gladde spieren van darmen en galwegen verkrampen. Na verloop van tijd begint zich sclerose van weefsels en bloedvaten te ontwikkelen.

4. Diepe ademhaling verstoort het zuur-base evenwicht (pH) in ons lichaam. Om deze verstoring te compenseren verandert de activiteit van enzymen en vitaminen in ons lichaam. bovendien verandert de electrolytische samenstelling van ons bloed. Asl gevolg daarvan raakt de stofwisseling verstoort. De weerstand daalt, het immuunsysteem verzwakt en er ontstaat neiging tot verkoudheid en allergie.

5. Het tekort aan zuurstof in de hersenen wordt versterkt doordat ook de bronchien en de bloedvaten vernauwen. Daarom geldt: hoe meer de mens ademhaalt, des te meer voelt hij een gebrek aan lucht en des te meer gaat hij proberen te ademen. Er ontstaat een vicieuze cirkel en de ziektes, die verbonden zijn aan een diepe ademhaling, krijgen een chronisch karakter.

6. Door vermindering van de ademhaling tot de norm worden de negatieve gevolgen van een diepe ademhaling voorkomen en verminderen of verdwijnen deze chronische ziektes geleidelijk.
"
ik hoop dat iemand er mogelijk wat aan heeft!

met vriendelijke groeten,
Lucas

Login of registreer om te reageren
04-06-2016 om 07:36 uur

Hopelijk niet weer iemand die alleen maar reclame komt maken.
Ik zou heel graag wat basis oefeningen krijgen... van iemand hier maar niemand geeft ze, slechts reclame en daar blijft het helaas bij....

Login of registreer om te reageren
25-06-2016 om 17:59 uur

Dag Stefanie. ik heb zelf ook een artikel geschreven in deze categorie. Mijn naam is Niels Engelen. Als je wilt kan ik je ook mailen. Mijn mail is: nengelen@online.nl

Login of registreer om te reageren
09-11-2018 om 12:12 uur

Hoi allemaal, ik ben erg benieuwd of er mensen met ernstig astma zijn die door het doen van Buteyko écht van hun klachten afgekomen zijn, of in elk geval een flinke verbetering hebben ervaren? Zou het fijn vinden hier de nodige reacties op te lezen.

Login of registreer om te reageren
20-11-2019 om 07:40 uur

ja ik ben zo.n persoon. Ik ben begin september met individueel trajekt Buteyko begonnen bij therapeut in Zutphen. Ik gebruikte 1 lter zuurstof voor hoofdpijn . Ik ben nauwelijks meer benauwd nu en kan ineens bij open haard zitten. Mijn poliepen lijken ook kleiner te worden. Bovendien heb ik geen zuurstof meer nodig. Je moet wel een goede discipline hebben om oefeningen te doen want het duurt zeker een jaar voordat het goed is. Mijn puffen gebruik ik nog wel tot ik bij de longarts de testen krijg om aan te tonen dat de astma voorbij is.

Login of registreer om te reageren
20-11-2019 om 16:52 uur

@botjelin, fijn dat je baat hebt bij de therapie! Maar testen of je astma voorbij is.. Geloof dat t echt niet kan!! Of je had niet door astma klachten of je astma is erg stabiel geworden. Het is helaas n chronische aandoening!

Login of registreer om te reageren
30-11-2019 om 11:19 uur
Reactie op botjelin

ja ik ben zo.n persoon. Ik ben begin september met individueel trajekt Buteyko begonnen bij therapeut in Zutphen. Ik gebruikte 1 lter zuurstof voor hoofdpijn . Ik ben nauwelijks meer benauwd nu en kan ineens bij open haard zitten. Mijn poliepen lijken ook kleiner te worden. Bovendien heb ik geen zuurstof meer nodig. Je moet wel een goede discipline hebben om oefeningen te doen want het duurt zeker een jaar voordat het goed is. Mijn puffen gebruik ik nog wel tot ik bij de longarts de testen krijg om aan te tonen dat de astma voorbij is.

Je lult uit je nek sorry. Begin september begonnen en nu al genezen terwijl je er ook bij zet dat je discipline moet hebben omdat het zeker een jaar duurt voordat het goed is.

Login of registreer om te reageren