Geen gasaansluiting meer voor nieuwbouw huizen

05-07-2016 om 07:54 uur
Login of registreer om te reageren
05-07-2016 om 09:57 uur

Ik dacht dat er geen gasaansluiting meer nodig was onder voorbehoud dat er bijvoorbeeld stadsverwarming oid was.

Login of registreer om te reageren
05-07-2016 om 13:42 uur

Is dit wel nieuws? Hoe lang worden er al huizen gebouwd met stadsverwaming?

Mijn eerste huurhuis, zo'n 30 jaar geleden had al geen gasaansluiting, dat bestond toen al een tijdje.. Wat een kolder om dit zo breeduit in het nieuws te brengen.

Login of registreer om te reageren
05-07-2016 om 13:57 uur

Volgens mij is het nu zo dat ze verplicht zijn het aan te leggen als je het als huiseigenaar wil. Daar willen ze vanaf.

Login of registreer om te reageren
05-07-2016 om 14:21 uur

En ook dat is al niet correct. Wij hadden graag een gasaansluiting gehad, maar dat was niet mogelijk. Alleen als de projectontwikkelaar het wil, dan moet het, niet als de huiseigenaar het wil.

Neemt niet weg dat er nu groots wordt aangekondigd dat ze van gasaansluitingen af willen, waar dat eigenlijk al gemeengoed is.

Login of registreer om te reageren
05-07-2016 om 14:54 uur

En waar komt de elektriciteit vandaan denk je?

Login of registreer om te reageren
05-07-2016 om 16:31 uur

O? Gascentrales bestaan niet? (/kijkt verbaasd naar de centrale naast onze wijk, dat is een gasgestookte warmtekrachtcentrale zoals zovele).

Elektriciteit wek je op grote schaal op in centrales, dan zijn er grofweg 3 varianten: kolen gestookt, gas gestookt of nucleair. Generiek brengt de opgewekte hitte stoom onder druk die vervolgens een turbine aandrijft die op 3000 toeren per minuut draait. (en dat is weer precies de 50 Hz). De zonnepanelen en de windturbines tellen nog niet echt mee in Nederland.

Login of registreer om te reageren
06-07-2016 om 02:57 uur

Hier in Zweden is veel witte elektriciteit dat opgewekt wordt door waterkracht . 25 procent van de Zweedse elektriciteit is uit waterkracht of wind. In Zweden werd al 100 jaar geleden de eerste waterkracht centrale in gebruik genomen. Wil je hier in Zweden op gas koken dan zal je toch gasflessen moeten gaan halen en deze elke keer wisselen.

Dat de huizen in 2050 geen CO2 meer mogen uitstoten wil niet zeggen dat ze niet verantwoordelijk zullen zijn voor de CO2 uitstoot ergens anders. Hier komt het beleid van de overheid weer goed terug ... niet een echte CO2 reductie maar het probleem ergens anders laten voort bestaan ... In Barendrecht wilde de overheid een tijd terug in het kader van CO2 uitstoot reductie CO2 opslaan in gasvelden die niet meer gebruikt werden (leeg geraakt waren). Tja voor mij is dat hetzelfde als dat je voor je vuilnis ook wel een gat gaat graven in je achtertuin.

In veel landen om ons heen zijn ze niet anders gewent dan dat ze geen gas hebben. In die landen om ons heen hebben ze alleen een gasleidingnet in de grote steden of kan je daar gasflessen gaan halen of wellicht een tank in de tuin hebben.

Voor de CO2 vrije woning zie nu.nl/wonen-en-interieur/4279645/nederlander-weet-niet-co2-uitstoot-thuis-2050-verboden.html Denk dat er nog veel moet gaan veranderen betekend dan naar mijn idee ook geen houtkachels of open haarden meer. Een romantisch etentje met een paar kaarsen wordt dan onderbroken omdat je de batterij moet vervangen. Als ik dan weer lees dat een Amerikaanse senator in een privé vliegtuig naar de zoveelste klimaatconferentie komt in plaats via de cam of een regionale studio zijn lezing te houden haal ik maar weer eens mijn schouders op.

Eventueel kan je het rapport " Op weg naar een klimaatneutrale woning voorraad in
2050. Achtergronden en uitgebreide resultaten " lezen pbl.nl/sites/default/files/cms/publicaties/pbl-2014-op-weg-naar-een-klimaatneutrale-woningvoorraad-in-2050-achtergrond_1333.pdf

Zolang er woningbouwcorporaties zijn die met beleggingen veel geld verliezen en er op al die daken van dezelfde woningbouwcorporatie nog geen enkele (op een verdwaalde na dan) zonnepaneel staat denk ik dat het allemaal nog heel heel lang gaat duren. Ook daar de betaling van teveel opgewekte zonne energie die teruggeleverd wordt door de bewoner aan het energie bedrijf op de helling staat is men meer terughoudender met investeringen van zonnepanelen.

Login of registreer om te reageren